sandra van schijndel - Let's go paleo!

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

sandra van schijndel - Let's go paleo!

Bericht door Dettie »

Paleo is terug naar het oereten.
Dat tref je in dit boek niet aan wel gezond eten.

zie http://www.leestafel.info/sandra-van-schijndel

dettie
Willeke

Re: sandra van schijndel - let's go paleo!

Bericht door Willeke »

Ik weet niet of 't de bedoeling was, maar ik heb ontzettend om deze recensie moeten lachen. Ik zag je voorouders inderdaad al helemaal voor me, op zoek naar ingrediënten waar ze nog nooit van gehoord hadden en een diepvries. :)

Het klinkt inderdaad vooral als een boek over gezond eten en niet als een boek over oer-eten.

Groetjes Willeke
Laatst gewijzigd door Willeke op 03 dec 2014, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

ja ik werd ook een beetje giechelig. Ik zag mijn voorouders toch echt niet op zoek naar himalayazout of snoeptomaatjes.
Misschien niet leuk van me. Maar het staat zo ver van oer-eten af dat je vanzelf wel een beetje lacherig wordt.
Het zou net zoiets zijn als een film over de middeleeuwen waarin in de keuken een kok met een blender, shaker en mixer in de weer is.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Snoeptomaatjes waren een echte rage onder de holbewoners! ;)

Het is inderdaad niet echt "oer" dit eten maar voor mensen die de weg een beetje zijn kwijtgeraakt en graag weer gezonder willen gaan eten, is dit waarschijnlijk wel een aanrader.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Het is helemaal geen oereten maar inderdaad wel heel gezond. ik zal ook zeker dingen gaan maken uit dit boek.
Maar voor mijn gevoel is het woord paleo gewoon gebruikt omdat het zo'n hype is momenteel.
Hetzelfde idee van eten stond ook in 'Een leven lang fit' maar bij dat boek ging het ook nog om voedselcombinaties die zorgde voor een goede vertering.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Dat ze geen rekening houdt met de seizoenen, is in mijn ogen helemaal verkeerd.
Bevroren frambozen, en wat je zegt dat zout, sorry, maar ik vind het flauwekul. Je kan heel goed gezond eten zonder al die speciale dingen en er is niets mis met een aardappel..
Nee, in die oude tijden waren er hier geen aardappelen, maar wel in Zuid-Amerika. Daar aten ze dus toen ongezond? Quatsch..
Willeke

Bericht door Willeke »

>>>Dat ze geen rekening houdt met de seizoenen, is in mijn ogen helemaal verkeerd.

Ja, het is juist zo fijn vind ik dat daar wat meer oog voor is tegenwoordig. Veel beter voor het milieu, en er zijn veel minder kunstgrepen nodig om de groente goed en mooi te krijgen, dus ook gezonder.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja de schrijster is kennelijk een mens van deze tijd die niet opgegroeid is met seizoensgroenten en fruit.
Op zich niet verkeerd natuurlijk, kan zij ook niets aan doen en laten we wel wezen, het is allemaal te koop zoals sla,
aardbeien en frambozen in de winter dus waarom zal je het niet gebruiken.
Alleen presenteer het dan niet als paleo-eten oftewel eten als de oermens.
Dát is het rare van dit boek. De recepten zijn heerlijk en gezond maar het idee is niet echt wat nieuws.
Het zal zeker wel mensen helpen bewuster te eten.
Als ik zie hoe en wat jonge mensen eten en nauwelijks koken dan maakt dit boek ze wel wakker.
Of ze de recepten en de 28 dagen opvolgen is een tweede natuurlijk want het vraagt wel inzet en tijd.

Dettie
Annemarie

Re: sandra van schijndel - Let's go paleo!

Bericht door Annemarie »

Eigenlijk wordt steeds hetzelfde verhaal onder een nieuwe noemer gepresenteerd. Dat is natuurlijk ook wel slim want als je een boek goed wilt verkopen dan moet je zorgen dat het aansluit op de huidige interesses. Ik merk toch dat veel mensen niet precies weten wat nu gezond is en wat niet en dan is dit boek wel handig. Een tijdje terug bijvoorbeeld sprak ik een vrouw die wilde afvallen en gezond wilde leven en dat deed ze door al haar drankjes door vruchtensap te vervangen. Ze dronk er heel wat glazen per dag van. Het is lekker en verse sappen zijn ook gezond maar het zijn ook echte caloriebommen. Ze is dan ook geen kilo afgevallen.
Marjo

Bericht door Marjo »

'laten we wel wezen, het is allemaal te koop zoals sla,
aardbeien en frambozen in de winter dus waarom zal je het niet gebruiken.

Daar ben ik het niet mee eens. We zuden als consument moeten nalaten die dingen te kopen, zodat het verdwijnt.
Zal nooit gebeuren, ik weet het, maar wat Willeke zegt is helemaal waar: het is slecht voor het milieu, en zeg nou zeg: frambozen, komkommer of sla in deze koude dagen is toch helemaal niet lekker??
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nou... niet lekker, ik vind sla in alle seizoenen heerlijk, ik zou het wel elke dag willen eten. Frambozen, aalbessen, bosbessen en aardbeien ook, heerlijk! Ik word ziek van komkommer maar ook dat vind ik heerlijk.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat het slecht voor het milieu is. Als het niet verkocht zou worden buiten de seizoenen dan zou het ook best zijn, en dan geniet je er bovendien extra van als het wel te koop is.
ik erger me wel enorm als ik in de supermarkt kom en dat enorme assortiment zie liggen, niet normaal.
Maar ja, niet iedereen heeft een groentetuin en heel veel mensen zijn afhankelijk van het aanbod in de winkels...

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ach, er zijn ook goede winkels..
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja maar die zijn vaak enorm duur. Je betaalt vaak het dubbele en dat is zo jammer.
Eigenlijk zou daar subisidie op gegeven moeten worden, dan kochten mensen wel gezond eten, gevolg... minder zieke mensen, gevolg... minder kosten aan de gezondheidszorg.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Als ze dat nou eens doorkregen...
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

Dit boek heeft duidelijk heel wat losgemaakt, zou ik zo zeggen. Ik heb ook af en toe eens moeten glimlachen bij het lezen van de recensie.
Lezer100
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

Lezer100 schreef:Dit boek heeft duidelijk heel wat losgemaakt, zou ik zo zeggen. Ik heb ook af en toe eens moeten glimlachen bij het lezen van de recensie.
PS ik ben er zeker van dat er toch noch mensen op deze aardbol rondlopen die er van overtuigd zijn, dat ze
in de oertijd inderdaad zo aten
Lezer100
Plaats reactie