Rolf Bauerdick - Zigeuners

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Rolf Bauerdick - Zigeuners

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2014, 12:06

ontmoetingen met een onbemind volk

Zie http://www.leestafel.info/non-fictie

Willeke

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Rolf Bauerdick - Zigeuners

Berichtdoor Willeke » 08 Jul 2014, 12:32

Wat ik niet in de recensie wilde zetten, maar wat het boek voor mij heel boeiend maakte is dat ik zelf een jaar in Roemenië met zigeuners gewerkt heb, althans met zigeunerkinderen die na een ziekenhuisopname niet opgehaald werden, doordat hun thuissituatie zo arm was dat hun ouders niet voor hen konden zorgen. Ze werden dan in het kindertehuis geplaatst in het kindertehuis waar ik toentertijd werkte. Ik ben in die periode veel in zigeunerdorpen geweest, heb ontstellende armoede gezien, en herkende erg veel uit dit boek, ook van de vicieuze cirkel van uitzichtloosheid en lethargie.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rolf Bauerdick - Zigeuners

Berichtdoor Annemarie » 08 Jul 2014, 15:41

Wat een indrukwekkend boek lijkt me dit. Knap ook dat hij zoveel informatie heeft weten te verzamelen want zigeuners staan bekend als zeer gesloten mensen. Maar in jouw recensie staat dat hij ook gastvrij ontvangen is. Is de geslotenheid dan toch een vooroordeel?

Wat interessant ook Willeke dat jij in Roemenië met zigeuners hebt gewerkt. Dat lijkt me een bijzonder jaar te zijn geweest. Ongetwijfeld indrukwekkend maar vast ook erg zwaar.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Rolf Bauerdick - Zigeuners

Berichtdoor Willeke » 08 Jul 2014, 16:02

Ik denk dat het klopt dat het deels wel een gesloten gemeenschap is, hij heeft er lang over gedaan veel contacten op te bouwen, maar als je toegelaten wordt dan ben je ook echt welkom.

Ja, dat was een geweldig jaar. Ik heb veel erge dingen gezien, en de toestand in het kindertehuis waar ik werkte was in het begin echt verschrikkelijk, kinderen vastgebonden in bedjes enzo ( het was in 1992, net een jaar na de val van Cecausecu). Ik heb ook letterlijk kinderen verkocht zien worden en dat soort bizarre zaken, iedere dag gebeurde er daar wel iets wat hier de voorpagina zou halen, geen saaie dag beleefd daar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Rolf Bauerdick - Zigeuners

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2014, 16:14

Het lijkt me zo moeilijk om daarna weer in het rijke Nederland te zijn en de draad weer op te pakken als je weet wat voor armoede daar is. het verandert iemand, denk ik, zo'n jaar in totaal andere omstandigheden.

Je hebt het boek mooi verteld Willeke. Het zal best lastig zijn om een vooroordeel deels bevestigd te zien en dan er ook nog over 'moeten' schrijven. Maar als ik jouw verhaal zo lees heeft de schrijver dat heel integer en eerlijk aangepakt.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rolf Bauerdick - Zigeuners

Berichtdoor Annemarie » 08 Jul 2014, 19:39

Willeke schreef:Ja, dat was een geweldig jaar. Ik heb veel erge dingen gezien, en de toestand in het kindertehuis waar ik werkte was in het begin echt verschrikkelijk, kinderen vastgebonden in bedjes enzo ( het was in 1992, net een jaar na de val van Cecausecu). Ik heb ook letterlijk kinderen verkocht zien worden en dat soort bizarre zaken, iedere dag gebeurde er daar wel iets wat hier de voorpagina zou halen, geen saaie dag beleefd daar.


Ik denk dat je na zo'n jaar dingen in een heel ander perspectief ziet. Kon je de dingen die je meemaakte nog wel van je afzetten?

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Rolf Bauerdick - Zigeuners

Berichtdoor Willeke » 08 Jul 2014, 23:17

Ja, wennen terug in Nederland met al zijn overvloed en mopperende mensen in de rij voor de kassa vond ik lastiger dan wennen daar.

En ja, soms was de ellende moeilijk om te zien, vooral als er een kind naar huis werd geplaatst terwijl je wist dat het in derde wereld toestanden terecht kwam en het misschien wel niet zou overleven,
maar het gaf vooral heel erg veel voldoening om op een plaats te werken waar je echt verschil kon maken, ik had er graag willen blijven.

En om op het boek terug te komen, je ziet de schrijver echt worstelen met zijn visie, dat maakt het zeer een oprecht boek.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Rolf Bauerdick - Zigeuners

Berichtdoor Annemarie » 09 Jul 2014, 08:59

Bedankt voor de mooie recensie Willeke en voor je eigen verhaal.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten