Jan Eikelboom - Achter het front

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jan Eikelboom - Achter het front

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2014, 11:45

Jan Eikelboom is oorlogsverslaggever voor Nieuwsuur en maakt documentaires voor de NOS en de NTR. Hij neemt ons in dit boek mee naar Syrië, naar de Gaza-oorlog en naar de Arabische lente, zomer, herfst en winter.
Wat bezielt iemand om herhaaldelijk zijn leven in de waagschaal te stellen voor een verhaal?

lees verder http://www.leestafel.info/jan-eikelboom

Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Eikelboom - Achter het front

Berichtdoor Marjo » 05 Mei 2014, 11:52

Weet je nu het antwoord op die vraag? Lijkt me niet te beantwoorden eigenlijk..

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jan Eikelboom - Achter het front

Berichtdoor Willeke » 05 Mei 2014, 13:11

>>>Weet je nu het antwoord op die vraag? Lijkt me niet te beantwoorden eigenlijk..


Hij houd van het gevaar want het tot uit zijn tenen laat leven omdat hij weet dat het zo afgelopen kan zijn, hij vind het geweldig de wereldgeschiedenis voor zijn ogen te zien gebeuren, zoals recentelijk in Egypte op het Tahir-plein en hij heeft een onbedwingbare behoefte verhalen te vertellen omdat hij de wereld wil laten zien wat er gebeurd.

Dat alles bij elkaar makt dat hij het het risico waard vind allemaal. Waarbij hij verder natuurlijk alles doet om die risico's zo klein mogelijk te houden.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Eikelboom - Achter het front

Berichtdoor Annemarie » 05 Mei 2014, 15:21

Wat een indrukwekkend boek lijkt me dit. Je hebt weer een prachtige recensie geschreven Willeke!

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jan Eikelboom - Achter het front

Berichtdoor Willeke » 05 Mei 2014, 20:15

Dank je wel Annemarie. Dit is precies het soort journalistieke boeken waar ik gek op ben, dus dit schreef zich bijna vanzelf.

Ja het is echt indrukwekkend als je beseft hoeveel gevaar nieuwsploegen lopen. Ik volg een aantal oorlogsjournalisten op twitter en sinds ik dat doe is mijn bewondering, net als na het lezen van dit boek, enorm toegenomen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jan Eikelboom - Achter het front

Berichtdoor Annemarie » 06 Mei 2014, 09:17

Oorlogsjournalisten verdienden respect. Je moet het maar durven om je keer op keer in een oorlogsgebied te begeven en je aan allerlei gevaar bloot te stellen. En dan moet je het ook nog aankunnen om vreselijke taferelen met eigen ogen te zien. Ik heb veel bewondering voor hen.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten