Leen Steyaert - Oerritme

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Marjo » 15 Mar 2014, 20:49

‘Leef en eet volgens je oerritme en word fit, slank en gelukkig’.

Informatief boek voor wie gezonder wil leven. Eigenlijk ook voor wie dat niet wil want het stelt duidelijk dat je welvaartsziekten voor een flink deel aan jezelf te danken hebt.

Lees meer: http://www.leestafel.info/leen-steyaert

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2014, 22:46

"Het is al snel duidelijk: vanaf de aanzet tot de industriële revolutie hebben we ons lichaam gedwongen zich aan te passen aan de omgeving, in plaats van te luisteren naar dat lijf."

Nu ben ik toch wel benieuwd of er ook iets instaat over mensen die wél luisteren naar hun lijf maar niet serieus genomen worden door de artsen.
Het is altijd zo makkelijk om een soort 'eigen schuld, dikke bult' te roepen.
Ik ben het er mee eens dat er schrikbarend slecht wordt gegeten. Als ik om me heen kijk zie ik nog maar weinig mensen die 's avonds een gezonde maaltijd in elkaar zetten of letten op wat ze eten.
Ook bewegen wordt steeds minder vooral vanwege televisie en internet en computerspelletjes. Vandaar ook de enorme toename van dikke kinderen.
Maar het is ook zo dat vette happen meer vullen en relatief goedkoper zijn gezond eten.
Ook de reclamefolders van de supermarkten werken niet erg mee aan het gezonde eetpatroon. Kijk maar eens, fruit en groente en dergelijk zijn in reclameblaadjes ondergeschikt aan chips, bier, frisdranken, toetjes, snoep en ander niet echt noodzakelijk eten en drinken.

In de winter niet of nauwelijks koolhydraten... tja, als je een winterslaap houdt dan zou dat goed zijn, maar in de winter verbrand je meer om je lijf warm te houden en daar heb je toch echt die koolhydraten voor nodig. Vandaar ook de stamppotten (aardappelen) en erwten- en bonensoepen met vaak brood erbij. Allemaal flinke hoeveelheid koolhydraten. Maar vroeger bewogen mensen meer, ook in de winter gewoon omdat niet iedereen een auto had of er geen landbouwmachines of melkmachines e.d. waren. De stamppotten zijn gebleven het bewegen niet.

Als ik het zo lees lijkt het erg veel op het paleo dieet ofwel het oerdieet wat nu zo'n rage is.

Vond jij het boek wat qua inhoud Marjo? Ik kan dat niet zo goed opmaken uit je recensie.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Marjo » 16 Mar 2014, 11:16

De eerste helft is zeer boeiend: over hoe mensen vroeger leefden en hoe ons lijf zich daarnaar gevormd heeft. Daarom stelt Steyaert dus ook dat je in de zomer volop koolhydraten moet eten: de mens kon dat vroeger alleen maar in die tijd, omdat het in de wintertijd niet voorradig was. Ze aten als dieren: in de zomer veel -een laag kweken - en in de winter spaarzaam, dan teerden ze op het vet.
Wat jij zegt over de stamppotten, dat hebben wij geleerd ja, maar dat is niet waar ons lichaam op gebouwd is. Over het bewegen zijn jullie het eens, maar dat is dus zo'n open deur. We weten allemaal best dat we meer moeten bewegen en minder vet en suikers eten, maar dat doen we niet.

In het tweede deel gaat ze meer in op hoe we dus wél moeten eten, en dan rijzen enigszins de stekels: ik houd niet van mensen die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Niet dat ze opdringerig is, hoor, en je kan als lezer er mee doen wat je wil, maar dat tweede deel wordt toch een goeroeboek.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2014, 11:22

Er staat niet letterlijk iets over dat probleem in het boek, maar door haar eigen theorie overtuigend te brengen is al wel duidelijk dat Steyaert het niet eens is met de medische behandelwijze van nu.
Ergens zegt ze (dat moest ik zoeken)

'Tot ongeveer honderd jaar geleden brachten we tot veertien uur per etmaal door in het complete donker, afhankelijk van het seizoen. 'Dankzij' kunstlicht hebben we in de herfst- en wintermanden vijf tot zeven extra actieve uren en dit gedurende zes maanden per jaar. Kunstlicht geeft de illusie van een eeuwige zomer, en brengt het circadiaanse ritme helemaal in de war. 's Avonds laat blijven werken onder kunstlicht, of tot na je normale slaaptijd opblijven om naar een laat televisieprogramma te kijken of je mailbox te checken, ook al is het maar voor een half uurtje, wordt in je hersenen geregistreerd als een 'lange zomer'. En aangezien de mens in de zomer van nature koolhydraten hamsterde om reserves te leggen voor lange, koude en donkere winters, zullen de uren bij kunstlicht je ook naar suikers doen grijpen. Het buikvet dat zo typisch is voor mensen met een insulineresistentie, een hoge cholesterol, hart- en vaatziekten of diabetes type 2, diende van oudsher om de organen in de buik warm te houden en om energie op te slaan voor de periode van voedselschaarste in de winter. In de natuur zou het buiten de warme zomermaanden gewoon onmogelijk zijn om zoveel koolhydraten (suikers) voor het grijpen te hebben, maar wij zijn nu eenmaal ver verwijderd van die natuur.
De volgende keer als je dokter je vertelt dat je cholesterol te hoog is en dat je dringend zou moeten vermageren en wat meer aan sport moet doen, zou je hem of haar kunnen vertellen dat je niet ziek bent, maar je voorbereidt op een winterslaap en niet wil bevriezen. Misschien lacht de dokter dan of moet je er zelf ook om lachen, maar in feite is het niet zo grappig: al je overlevingsmechanismen (de overlevingsmechanismen die er al die miljoenen jaren voor hebben gezorgd dat de mens kon overleven) zijn er van doordrongen dat er een grote hongersnood op komst is. Je lichaam stapelt suikers op onder de vorm van vet en je kunt sporten wat je wilt om het vet er af te krijgen, het enige dat je daarmee bereikt is dat je stressniveau (cortisol) stijgt. Je hormonen schreeuwen nu niet alleen: er komt een hongersnood aan' maar bovendien: 'er komt een hongersnood aan en ik word achtervolgd door een bende wilde dieren'
Je voelt je niet alleen opgejaagd, maar ook agressief en paranoïde. Je wordt ziek en dik.'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2014, 11:31

"De volgende keer als je dokter je vertelt dat je cholesterol te hoog is en dat je dringend zou moeten vermageren en wat meer aan sport moet doen, zou je hem of haar kunnen vertellen dat je niet ziek bent, maar je voorbereidt op een winterslaap en niet wil bevriezen. Misschien lacht de dokter dan of moet je er zelf ook om lachen, maar in feite is het niet zo grappig: al je overlevingsmechanismen (de overlevingsmechanismen die er al die miljoenen jaren voor hebben gezorgd dat de mens kon overleven) zijn er van doordrongen dat er een grote hongersnood op komst is."

Zie je! daarom heb ik het 's winters altijd zoooo kkkkoud! :-) Ik had 's zomers in moeten slaan! :-)

Maar dankjewel voor het overtypen. Er zit natuurlijk wel wat in wat ze schrijft. Ik had nog een boekenbon liggen en heb het boek nu besteld want ik vind het wel interessant. Dat is echt zo'n boek waar je een tijd over doet lijkt me om alles volledig tot je door te laten dringen. Ben heel benieuwd wat er allemaal in staat en of het zoden aan de dijk zet.
Wie weet...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2014, 12:18

Kijk! Zo wil een uitgever dat het werkt als hij je een recensieboek toestuurt!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2014, 13:39

Zo! Ik vind het een heel erg moeilijk boek. Het is bijna een studie.
Je moet je hoofd er goed bij houden en er flink de tijd voor nemen.
Gelukkig is het geen recensieboek want ik zou daar veel te lang over doen.
Ik ploeg nog even voort...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Marjo » 14 Apr 2014, 14:48

Ik vroeg me al af hoe jouw bevindingen waren, en ik zit echt niet te wachten op een verslag.
Het is voor jou een gebruikersboek, dan hoef je niet alles in je op te slaan toch?
Ik vond het wel meevallen, maar pittig is het wel. En ik vond het ook interessant, het eerste deel tenminste, en dan lees ik wel door.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2016, 17:07

Onlangs heb ik het boek nog eens ter hand genomen maar ik kom er niet door.
Ik vind het erg moeilijk om te volgen allemaal.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2016, 18:00

Weg ermee dan..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leen Steyaert - Oerritme

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2016, 18:27

haha, is ook gebeurd.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten