Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2021, 14:26

Dat een thriller uit 1955, in 2021, in een gereviseerde vertaling weliswaar, opnieuw op de markt wordt gebracht duidt op een bijzonder fenomeen of op een kostbare vergissing van de uitgever...

Lees het verslag http://www.thrillers-leestafel.info/patricia-highsmith/

Jac Claassen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2021, 15:55

Volgens mij is dit een heel bekend boek. De titel komt me tenminste heel bekend voor.
Is het verfilmd?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2021, 16:11

Dit is dé serie van Patricia Highsmith, drie boeken meen ik? En inderdaad, ook verfilmd.
Maar ik begrijp dat het precies hetzelfde boek is, met een andere omslag. Dat voegt niet veel toe.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2021, 18:00

Het is een boek uit 1955, 65 jaar oud. Dus er zijn genoeg mensen die het boek of de schrijfster niet kennen denk ik.
Dus in zoverre voegt het wel toe. Voor jou is ze denkelijk oude koek maar voor veel mensen niet.
Met zo'n meer aantrekkelijke cover zijn er weer nieuwe liefhebbers en ik vermoed dat deze schrijfster dat ook wel verdient.


Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2021, 19:42

Zo zal het wel zitten. Toch: waarom dan dit boek? Daar krijgen we nooit een antwoord op denk ik. Iemand zal gedacht hebben: leuk, doen we.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2021, 12:29

Shakespeare wordt ook keer op keer uitgegeven :-)
of Vanuit het westen geen nieuws, of Pipi Langkous, enz. Dus waarom dit niet?
Ik snap je punt niet zo.
Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2021, 11:15

Het blijft willekeur. Vind ik. Shakespeare is literatuur, uit het westen is verbonden met de geschiedenis, Pipi is een revolutionair kinderboek. Allemaal voorbeelden die de moeite waard zijn om voor iedere generatie beschikbaar te blijven. Maar Mr Ripley?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2021, 12:13

In een artikel in de Volkskrant wordt het belang van Highsmith besproken.

o.a. "Highsmith is de eerste misdaadauteur die de lezer uitnodigt om de kant van de slechterik te kiezen. Dat doet ze goed, want Ripley is een aardige jongen en als je het verhaal leest, wil je hem aardig vinden. Met hem begint een revolutie waarmee schrijvers over de hele wereld vandaag de dag nog hun voordeel doen."

'Het baanbrekende van Ripley is dat de wending, de twist, niet komt, dat de lezer stap voor stap wordt meegenomen naar de dark side, en eenmaal daar aangekomen voelt de lezer zich daar thuis. Hoe klein en onbetekenend die stappen soms ook zijn, je wilt het lezen. Graham Greene noemde haar niet voor niets de dichter van de vrees. "

"Highsmith was de eerste in de misdaadliteratuur die brak met de machoman als hoofdpersoon en die verving voor een gay in de kast. Ze maakte eveneens als eerste korte metten met de tot dan toe bijna heilige tweedeling tussen goed en kwaad, en haalde een streep door het traditionele einde."

Hier staat het hele artikel. Highsmith is niet zomaar een thrillerauteur.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bdb7e4be/

Dettie.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2021, 19:02

Nou vooruit dan. Je hebt er zoveel moeite voor gedaan!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2021, 11:24

Pfffff haha

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2021, 12:14

Ha ha, ik kijk eens in mijn voorraad boeken: staat daar een Highsmith! En nog wel een Ripley!
'Ripley achterna' heet het. Dus die lees ik even tussendoor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2021, 13:29

Haha nou ik ben benieuwd! Lees je het dan zonder vooroordeel? Of lukt dat niet zo goed meer nu?
Ik dacht trouwens steeds dat je al meer van Highsmith had gelezen maar nee dus.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2021, 16:41

Eerlijk gezegd komt ook dit tweede boek mij bekend voor. Maar het is van 1980, echt lang geleden.
Wanneer weet je of je bevooroordeeld bent? Als het me zou tegenstaan lees ik niet verder. Maar het gaat wel lukken.
Wat opvalt is de totale afwezigheid van al die technologische snufjes die je nu in spannende boeken vindt. Er is een jongen 'kwijt'.
En dan bestaat alleen een krant, een telefoon. Niks internet of dat soort dingen!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 20 Mei 2021, 08:24

Voor het anders geïnterpreteerd wordt: het is natuurlijk een logisch gegeven dat die moderne media niet in het boek voorkomen. Het gaat me er meer om dat het mij als lezer onmiddellijk opvalt. Zegt meer over mij als lezer dus, ik ben er helemaal aan gewend dat speurders zich direct wenden tot hun telefoon of computer!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2021, 12:05

Haha ja, het valt mij soms ook wel op in kinderboeken over vroeger, ook geen apps, facebook, telefoon, instagram etc.
Je beseft daardoor dat de wereld in heel korte tijd erg veranderd is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 20 Mei 2021, 12:21

Het einde herinnerde ik me helemaal niet meer, dus toch nog een verrassing! Maar geen verslag.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2021, 13:26

Marjo schreef: Wanneer weet je of je bevooroordeeld bent?

Je bent bevooroordeeld als je aan een boek begint en er vanuit gaat dat het van die schrijver toch niets zal zijn of
juist denkt dat het boek van die schrijver goed is want al zijn/haar boeken zijn goed.
Of, je kunt denken n.a.v. de cover of flaptekst het zal vast niets zijn.
Je kan zelfs door een recensent beïnvloed raken, als hij/zij zegt dat het goed is dan zal het wel goed zijn etc.
En zo kunnen er een heleboel vooroordelen bestaan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 20 Mei 2021, 19:06

Ja, dus ben je altijd bevooroordeeld. En daarom probeer ik zo weinig mogelijk te weten van een boek, lees ik geen flap, en zo min mogelijk tevoren waar het over gaat. En als dat toch moet dan zo ver van tevoren dat ik het niet meer weet.

In dit geval was het niet te voorkomen omdat ik over het eerste boek gelezen heb. En omdat ik herkenning had bij het lezen. Maar dan nog hoeft bevooroordeeld zijn niet te betekenen dat je een boek al bij voorbaat afkeurt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2021, 10:59

Ja inderdaad als je het zo stelt, ben je altijd bevooroordeeld, bijvoorbeeld omdat een cover je niet aanspreekt.
Ik kan op jouw manier geen boek kiezen, ik wil weten of het onderwerp me aanspreekt.

En nee het hóeft niet te betekenen dat je een boek bij voorbaat al afkeurt. Maar toch gebeurt het wel.
Jij hebt dat toch wel met Carry Slee en Gerard van Gemert, ik heb dat met thrillers of horror.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 21 Mei 2021, 13:13

Ik vind 'afkeuren' een sterk woord hier. Natuurlijk heeft iedereen een eigen voorkeur, en wil je dan het liefst de boeken lezen die je wèl liggen. Maar nooit een iets anders lezen, dat is niet slim (ik heb vanmorgen de kinderen in groep 6 nog voorzien van een aantal boeken die ze zelf nooit zouden kiezen). Ik lees niet graag de voetbal boeken van Van Gemert, klopt, maar hij schrijft nog meer. Dus ik ben in dit geval niet bevooroordeeld op de schrijver, maar op het genre. En dat geldt voor Carry Slee ook.
Als het gaat over een bepaald genre waarin ik echt bevooroordeeld ben zijn het de zelfhulpboeken. Dat is een genre dat ik helemaal niks vind. Maar ik weet dat anderen er best baat bij hebben, dus dan mogen die er ook zijn.
Zo denk ik dus ook dat er best wel thrillers zijn, of spannende boeken, die jij prima zou vinden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2021, 13:31

Ik gebruikte je eigen opmerking: "Maar dan nog hoeft bevooroordeeld zijn niet te betekenen dat je een boek al bij voorbaat afkeurt."
Bij Slee riep je vaak blèh Slee, zonder dat je het boek kende. Net als ik regelmatig zeg dat ik een thriller vreselijk vind zonder het te kennen, of soms onbegrijpend moet lachen om wat jullie ontspanning vinden; uitgerukt ogen, opengereten of onthoofde mensen, pittige moordpartij, of wat ik nog erger vind, horror!
En ja, ik weet bijna zeker dat ik sommige spannende boeken heel goed zal vinden.(Een kus voor je sterft bijvoorbeeld) Maar ik begin er toch niet aan, vroeger las ik ze wel, maar soms werd ik er letterlijk heel beroerd van wat ik las en daar heb ik geen zin meer in.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 21 Mei 2021, 14:08

'hoeft bevooroordeeld zijn niet te betekenen dat je een boek al bij voorbaat afkeurt' betekent voor mij net iets anders dan direct stellen dat ik een Slee of van Gemert per definitie afkeur. Zo begreep ik jouw reactie.
Poe ik moet op mijn woorden letten. Als ik 'blèh Slee' zeg betekent dat echt niet dat ik haar boeken niet/nooit lees! Er zit een kritiek in die woorden: ze gebruikt naar mijn mening teveel zware thema's in een verhaal voor kinderen, maar diezelfde kinderen lezen haar boeken graag en dan wil ik weten wat zij lezen.
Bevooroordeeld zijn betekent voor mij niet dat ik het niet meer wil lezen. Zelfs afkeuren betekent niet dat ik het boek niet probeer. Maar tegelijk zijn er wel boeken die ik niet zal lezen.
Bij informatieboeken is het onderwerp zeer bepalend. Er zijn onderwerpen die me aanspreken (bv geschiedenis) en die dat niet doen (bv economie).
Maar als je het over leesboeken hebt is het gewoon veel moeilijker. Dus moet ik van mezelf die 50 pagina's proberen. Ook als ik denk dat het niet mijn soort boek is. Dat kan dan altijd meevallen. Of niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2021, 17:21

Altijd lastig om schrijvend van gedachte te wisselen. Dan hoor je de toon niet en de gebaren en blik erbij.

Ik bedoelde dat de 'blèh Slee' opmerking sowieso een vooroordeel inhoudt, niet dat je Slee totaal afkeurt net als dat je Van Gemert niet totaal afkeurt. Maar je hebt wel het vooroordeel dat bijv. de voetbalboeken van Van Gemert niet veel zijn omdat deze voetbalboeken je niet aanspreken, terwijl dat ene deel van Van Gemert best een goedgeschreven boek kan zijn, of heel spannend, wat je dan wel zal aanspreken, en dat geldt ook voor de Slee boeken. Maar het vooroordeel is dat je niet verwacht dat het je zal aanspreken.

Dat is bij mij net zo met de thrillers, ze kunnen heel goed geschreven zijn en wie weet vind ik het boek als ik het uiteindelijk ga lezen fantastisch, maar mijn vooroordeel is dat ze teveel gruwelijkheden beschrijven, of slecht geschreven kunnen zijn - waarmee ik bedoel dat ze niet kloppen - wat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. Dan ben ik dus ook bevooroordeeld.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Marjo » 21 Mei 2021, 19:08

Nee nee...ik steiger meteen! Ik heb geen vooroordeel tegen deze schrijvers in de zin dat ik denk dat de boeken niets zijn! Het zijn alleen niet de boeken die ik graag lees, en dat is toch echt wel iets anders! Dat is geen oordeel over of ze goed geschreven zijn of niet. Dat weet ik dan dus niet, omdat ik niet wil lezen over voetballende jongens.
En het is dan ook niet zo dat ik nooit een boek van hen lees! En als ik dat dus wel doe, kan het meevallen, of tegenvallen.
Maar het is nooit een vooroordeel dat afkeuring inhoudt, wat dan zou inhouden: niet lezen.

Blijkbaar verstaan we toch iets anders onder 'vooroordeel'. Vandaar dat ik vroeg wanneer daar sprake van is.
Natuurlijk heb ik bepaalde verwachtingen als ik een boek ga lezen, maar die weerhouden me niet er toch aan te beginnen. Voor mij betekent een vooroordeel hebben dat je dus die boeken niet leest, of - als het moet - ze al bij voorbaat geen kans geeft. Negatief dus.
Maar ik zal nooit zeggen dat het 'niks' is, in absolute zin. Alleen 'niks voor mij', en dat is iets heel anders!
Zoals thrillers ook 'niks voor jou' zijn en dat helemaal niets over de boeken zelf zegt.

Maar dat vind jij dan een vooroordeel? Ik vind dat 'smaak'.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2021, 08:47

Ja we hebben een verschillende opvatting over vooroordelen.

Een vooroordeel is een mening die niet op feiten is gebaseerd, zegt wikipedia.
Een vooroordeel is meestal een mening over iemand of een groep mensen. Het gaat bijvoorbeeld over één kenmerk van een stereotype. Vaak zijn vooroordelen het resultaat van generaliseringen.
Voorbeelden van vooroordelen zijn: alle Duitsers hebben bierbuiken, Belgen zijn dom, Nederlanders zijn krenterig of dikke mensen zijn gezellig. Een vooroordeel kan gezien worden als een veelvoorkomende menselijke fout in het denken, redeneren of het nemen van beslissingen.

Ik vind dit wat anders dan smaak.
"Smaak gaat over het onderscheid maken tussen dingen zoals stijlen, manieren, consumptiegoederen en kunstwerken"
"Onderscheidingsvermogen ten aanzien van kunst en literatuur speciaal met betrekking tot het waarderen en scheppen ervan."

Mijn vooroordeel is dat thrillers gruwelijke verhalen bevatten. Dat hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk.
(Maar dat wil ook niet zeggen dat ik nooit thrillers zal lezen.

Mijn smaak zijn boeken die me iets kunnen leren of me even in een andere wereld kunnen brengen.

Dettie


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten