Non-fictie jeugd

Aaron Rosen

Een wereldreis door de kunst
Illustraties: Lucy Dalzell
Tekst: Aaron Rosen



Opstappunt

Kom mee op avontuur. Dit boek is een tijdmachine die je de hele wereld over voert.


In dit boek maken we dus een chronologische reis met een tijdmachine, op zoek naar de kunst die door de eeuwen heen gemaakt werd en waar we veel van de gebruiken en gewoontes van die tijd af kunnen lezen. In totaal bezoeken we dertig verschillende plaatsen. Stap in en reis mee...

De tijdmachine brengt ons om te beginnen terug naar Prehistorie en de oudheid. Op een wereldkaart kunnen we zien waar we ons bevinden. We bezoeken als eerste de zandsteengrotten (35000 voor Christus) van Narwarla Gabarnmung in Arnhemland, Noord Australië. Daar kunnen we de overblijfselen van de oorspronkelijke bewoners, de Aboriginals, vinden. De grotwanden zijn voorzien van afbeeldingen waarop de hele geschiedenis van de stam tot aan de komst van de Europeanen is weergegeven. De afbeeldingen mochten niet door iedereen gemaakt worden. En ook de manier van tekenen was aan strenge regels gebonden. Kunst was voor hen een communicatiemiddel. Bij de bovenstaande informatie zijn al dan niet getekende afbeeldingen en foto's te zien evenals aandachtspunten die in aparte, soms heldergekleude, blokjes worden weergeven.


En zo reizen we van Australië, via Thebe (1250 v. Chr.) in Egypte, Ninivé (700 v. Chr) in het Assyrische Rijk, Athene, Rome, Teotihuacán (300 na Chr.) in midden Amerika, het klooster van Ajanta  (Centraal India), Jeruzalem, naar het bolwerk van de Vinkingen (900 na Chr.). Frappant is dat de stoere, als vrij gewelddagige lieden te boek staande mensen, zulke verfijnde sieraden wisten te maken. We zien een schitterende speld met een drakenkop afgebeeld evenals een prachtig uitgewerkt gevest (handvat) van een zwaard.


We zien op de nieuwe kaart dat we verder reizen door de Middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. Na het bezoek aan de Cahokia, de oude, grote handelsstad van de indianen. - Niemand weet waarom Cahokia in de jaren 1400 werd verlaten - reizen we naar de enorme tempelcomplexen van Angkor (Cambodja). We lezen over de zorgzame koning aldaar, Jayavarman VII, die het boeddhisme verspreidde over zijn rijk. De tempelgebouwen zijn een wonder van techniek en wetenschap, de zuilen en vensters waren afgestemd op de positie van de zon, maan en sterren.


En verder gaat de reis, kris-kros over de wereld. Via Groot-Zimbabwe met hun wonderlijke stenen vogels naar de Verboden Stad in Beijing (1400) naar 'De Hemel op aarde' het Alhambra  in Granada, waarvan we foto's van zijn prachtige koepels, zalen en kunstschatten zien, en door naar het Florence van 1500 na Christus waar we o.a. de beroemde David van Michelangelo kunnen bewonderen. Verder maar weer, naar het mysterieuze Timboektoe met zijn bibliotheken vol schitterende boeken en vandaar uit naar het bloeiende handelscentrum, Amsterdam (1650) waar o.a. Rembrandt zijn glorietijd beleefde. In het jaar 1700 doen we de nieuwe stad Isfahan aan met in zijn centrum het indrukwekkende Meidan (plein)


We houden even pauze en gaan door naar de Moderne tijd en heden. De bijbehorende kaart belooft opnieuw een bijzondere reis. We beginnen in 1800, in Japan, waar de Shoguns het voor het zeggen hadden en de buitenwereld gesloten hield.  Maar langzamerhand werden handelaren toegelaten en dit ha dook zijn effect op de kunst. Het theater, maar vooral de houtsnedeblokken en prenten waren in trek. En dan is de Stille Oceaankunst aan de beurt voor een bezoek. Ons wordt verteld over de Haida indianen die voor de kust van Canada hun bijzondere leven hebben geleid, vol ceremonies die met maskers en kostuums werden uitgevoerd. De komst van de Westerlingen met hun ziekten roeide de gemeenschap bijna uit. Gelukkig is de kunstvorm en het uitvoeren van de ceremonies bewaard gebleven.


En zo langzamerhand komen we weer terug in Onze tijd en verder.
We bezoeken Londen in de tijd van Dickens en kunnen daar de allereerste Wereldtentoonstelling bijwonen. Op de afbeeldingen zien we hoe het er toentertijd aan toe ging. Ook de Engelse schilderkunst (Turner)  (Milliais) uit die tijd wordt getoond en besproken. Natuurlijk kan dan het helemaal verbouwde, elegante Parijs met zijn nieuwe Avenue del l'Ópéra niet achterblijven. Het is de tijd van Rodin, het Impressionisme, de tijd van de bouw van de Eiffeltoren...
Moskou ondergaat ook grote veranderingen. In 1917 werd de communistische Lenin de machthebber. Toch bloeide de kunst ook op, maar later onder Stalin werd deze kunst gezien als een bedreiging.


We steken de oceaan over, richting Mexico en wel naar Mexico stad (1930) waar na de Revolutie ook weer aandacht voor kunst kwam. Vooral muurschilderingen waren zeer geliefd. Kunstenaars als Frida Kahlo, Diego Riviera etc, brachten via deze schilderingen hun -politieke- boodschappen over.
Verder gaat de reis met bezoeken aan de grote steden. Van Mexico naar New York City (1950) waar in die tijd de jazz grootheden, schrijvers en kunstenaar experimenteerden en elkaar flink beïnvloed hebben. Namen als Miles Davis, Dizzy Gillespie, Allen Ginsberg, Jack Kerouac, Jackson Pollock worden genoemd. Ook het beroemde Guggenheim Museum ontworpen door Frank Lloyd Wright wordt in die tijd (1959) geschapen.
Verder maar weer naar San Francisco, waar de hippietijd is aangebroken waar de Summer of Love (1967) in al zijn hevigheid werd gevierd.
Dan op naar Europa, naar Berlijn (1990), waar de gehate muur valt, en Dimitri Vrubel zijn beroemde 'Bruderkuss' op de restanten van de muur schildert.


We verlaten Berlijn en reizen door naar Seoel, de tijgerstad, (2000). We lezen over de enorme groei van deze stad met zijn bijzondere gebouwen en nieuwe kunst geïnspireerd op (video) games.
En dan zit de reis er helaas bijna op. Als laatste gaan we naar Rio de Janereiro in 2020! Naar het museum van morgen...


Bij elke plaats die we bezoeken lezen we, verspreid over vier pagina's, over de bijzonderheden van die plek of stad. Ook gebeurtenissen die van invloed waren, zoals de wereldtentoonstellingen in Engeland en Parijs krijgen aandacht. Maar het hoofdthema blijft kunst in al zijn prachtige facetten en verschijningsvormen.


Het boek is speels van opzet, er zijn veel tekeningen en foto's in te vinden evenals korte feiten- of nieuwsberichtjes die op 'afgescheurde' papiertjes met 'plakband' toegevoegd lijken te zijn.


In zijn totaal is het een fraai verzorgd boek, vol mooie, leuke en interessante informatie over kunst door de eeuwen heen. Fantastisch boek voor elk kind dat meer wil weten over de wereld en met name de kunst.


ISBN 9789047710066 | Hardcover met woordenlijst en register | 144 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | februari 2018
Afmeting 26,7 x 21 x 2,1 cm | Vanaf ca. 11 t/m 14 jaar

© Dettie, 7 november 2018

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER