jeugd 13-15 jaar

Jan de Leeuw

http://home.scarlet.be/jandeleeuw

 

Vederland



Arnoud is dertien, woont bij zijn vader, nu zijn moeder hen verlaten heeft. In de zomer voor hij naar de middelbare school zal gaan, sterft zijn grootmoeder van vaderskant.
Arnoud kende haar eigenlijk niet, maar omdat zijn vader de enige zoon is, moeten ze wel naar het dorp waar de begrafenis plaats zal vinden. Eenmaal daar blijkt dat zijn vader ook het huis zal moeten opruimen, en dat is een heel karwei.
Arnoud zelf heeft de schilderijen van zijn grootmoeder geërfd en haar naaikistje. In het kistje zit het houten ei, dat hij zo grappig vond, ooit, toen hij een enkele keer op bezoek was.
Maar de andere dingen? Wat moet hij ermee? Hij wil weg uit dat achterlijke dorp, waar men smiespelt als men hem ziet, waar verder niets te beleven valt.
Maar dan ontdekt hij dat hij niet alleen het sprekend evenbeeld van zijn grootvader is, maar dat die grootvader bovendien niet de held was waarvoor hij aangezien werd. Zijn grootmoeder heeft brieven achtergelaten voor hem. Niet voor zijn vader, die van niets weet, omdat hij pas geboren is toen zijn vader al gefusilleerd was aan het eind van de oorlog. En als Arnoud bij een van zijn ontdekkingstochten de barones ontmoet, krijgt hij het hele verhaal te horen.
Geheimen die de familie aangaan, maar ook het hele dorp. Wat zal hij doen, nu de last bij hem komt te liggen?


Een prachtig verhaal over een jongen die op een aparte manier volwassen wordt. In de ene zomer in dat stomme dorp, waar hij zijn wortels blijkt te hebben.
Behalve met het ontrafelen van het geheim, is Arnoud ook bezig met de liefde, en met uilen. Het boek is spannend, en soms grappig.
Als je alles op een rijtje zet is het wel een fantasierijk verhaal, maar het wordt geloofwaardig en overtuigend verteld. De realiteit wordt niet uit het oog verloren, het is geen sprookje geworden. Heel mooi, voor een eersteling.

Hardcover | 216 Pagina's | Davidsfonds ISBN10: 9059081102


© Marjo, mei 2007

 

Vederland


Het overlijden van zijn grootmoeder, brengt Arnoud terug naar Deemstervelde. Zijn vader en grootmoeder hadden na een ruzie de laatste jaren geen contact meer en Arnoud kan zich zijn grootmoeder niet zo heel goed herinneren. Wel weet hij nog dat ze een keer voor hem heeft gezorgd toen hij ziek was en dat ze sokken stopte met een houten ei. Zijn vader heeft besloten dat ze samen de zomervakantie in Deemstervelde zullen doorbrengen zodat ze samen grootmoeder’s huis kunnen opruimen en leeghalen. Arnoud is het daar niet mee eens, een saai dorp met oude mensen is niet zijn idee van een leuke zomervakantie. Hij komt er achter dat hij uiterlijk erg op zijn grootvader, die net als hij Arnoud de Vriendt heette, lijkt. Zijn grootvader is in de oorlog is doodgeschoten, samen met 9 andere mannen uit het dorp. In het dorp wordt nauwelijks over de oorlog gesproken en ook zijn eigen vader weet er niet erg veel van. Arnoud ontdekt dat er in een landhuis een barones woont, wiens familie in de oorlog aan de kant van de Duitsers stond. Zijn grootvader’s familie werkte bij de baron en de jonge barones was ook erg geïnteresseerd in zijn grootvader.
Als hij Rebecca leert kennen, een meisje wat bij haar oma logeert blijkt dat zij samen met Titus, een ornitholoog, voor een uiltje met een gebroken poot zorgt. Arnoud gaat ze daar tegen wil en dank bij helpen. Titus bestudeert alle uilen in de omgeving en probeert de boeren zo ver te krijgen dat ze nestkasten ophangen.


Dan vindt hij in een naaikistje een brief die zijn grootmoeder aan hem geschreven heeft. In de brief vertelt ze hoe ze zijn grootvader heeft leren kennen en dat hun huwelijk eigenlijk niet zo gelukkig was. Ook weet ze meer over de gebeurtenissen die hebben geleid tot het doodschieten van de dorpsbewoners maar ze vraagt hem het geheim wat ze hem gaat vertellen, niet met zijn vader te bespreken.
Als zijn vader hem verteld dat het huis verkocht is en dat ze weer bijna naar de stad terug kunnen, is Arnoud niet zo blij als hij verwacht had. En wat gaat hij doen met zijn erfenis, de schilderijen van zijn oma?


Mooi hoe in het boek de verhalen uit het verleden door het heden zijn geweven. Spannend en met een aangename droge humor.


Hardcover | 216 Pagina's | Davidsfonds ISBN10: 9059081102

© Desiree, mei 2007

Reageren? Klik hier!

 

Midzomernachtzee


Er staat op de flap dat het een roadmovieboek is.
Rare term eigenlijk, het is een boek, geen film. Maar er zal vermoedelijk geen alternatief zijn...


De hoofdfiguur is Charlotte, een meisje van vijftien. We ontmoeten haar langs de weg waar ze staat te liften. Vanuit België wil ze naar Italië, waar haar vriendje Maarten op vakantie is. Ze wil hem verrassen...
Haar avonturen als lifster zijn velerlei: ze ontmoet welwillende mensen die haar niet alleen netjes behandelen, maar vaak ook nog te eten geven of een bed. Maar er zijn ook vervelende mannen die heel andere dingen voor ogen hebben. Ze ontmoet een Amerikaans meisje, dat zo haar eigen motieven heeft om door Europa te liften en het gezelschap van Charlotte te zoeken. Ook ontmoet ze de Ierse jongen Graeme, maar ze laat hem en zijn familie achter voor er mooie dingen kunnen ontstaan.
Ze krijgt een lift van onheilspellend zwijgzame mannen, van een paar uitbundige nonnen, en tenslotte bereikt ze het strand waar ze Maarten denkt te vinden. Ik heb nu al wel verklapt dat ze haar doel bereikt, maar de manier waarop is inderdaad als een roadmovie: er gebeurt van alles.
Charlotte is zelf niet bepaald het doorsnee Vlaamse tienermeisje, de lezer ontdekt langzaam wat er allemaal aan de hand is. En de ontknoping in Italië is ook al niet wat we verwachten. Een spannend en boeiend boek dus. Maar ook ontroerend.
Het is de moeite waard om zelf te ontdekken wat er allemaal speelt in dit boek van Jan de Leeuw!


Hardcover | 134 Pagina's | Davidsfonds ISBN10: 9059082036 | ISBN13: 9789059082038 vanaf 14 jaar

© Marjo, juli 2008

Reageren? Klik hier!


 

Het Nachtland


Dit is een boek dat je niet meer weg legt. Jan de Leeuw sleept je mee in een duister verhaal, dat het aangrijpende verhaal blijkt te zijn van een jongen die in coma ligt, nadat hij halfbevroren gevonden is op het ijs. Hij was weggelopen van thuis.
Zijn moeder wil niet van zijn zijde wijken, en ook zijn zus zoekt hem vaak op terwijl hij in het ziekenhuis zijn angstige droom beleeft. Natuurlijk hebben zij geen weet van zijn avonturen. Wat zij doormaken, de angst om hun zoon en broer, dat schijnt Niel wel af en toe mee te krijgen. Zijn avontuur loopt enigszins parallel met wat zich buiten hem om afspeelt. Zal hij nog uit zijn coma ontwaken?


Twee verhalen worden dooreen verweven. Het verhaal van Niels avonturen staat op een andere papiersoort gedrukt: grijzer van kleur, en het lettertype is anders. Of dat nodig was weet ik niet, de hoofdpersoon is hier duidelijk een ander dan in het andere verhaal, maar het geeft natuurlijk wel een extra tintje.
Het is een donker verhaal, een avontuur over donkere tijden, over oorlog, wanhoop, over het eind der tijden, waar Niel een speciale rol in heeft.
Het andere verhaal is dat van zijn zus, Emma, die moet toezien hoe haar moeder helemaal opgaat in Niels toestand, en nauwelijks meer tijd voor haar heeft. Ze vertelt over vroeger, hoe het kwam dat Niel wegliep, en op haar manier probeert ze hem te helpen.


Er wordt vaak verwezen naar allerlei sprookjes, doordat er elementen daarvan in het verhaal worden verweven. Mensen kunnen veranderen in dieren, door hun naam vaak aangegeven; magie speelt een rol, kortom: een verhaal dat tegelijk fantastisch is als realistisch, spannend en aangrijpend.


Paperback | 299 Pagina's | Davidsfonds ISBN10: 9059081730 | ISBN13: 9789059081734 staat op de kernlijst voor de Jonge Jury 2008 Leeftijd: 13-15 jaar

© Marjo, september 2007

Reageren? Klik hier!

 

Het Nachtland



De koning is weg. De koning is in de zoutwoestijn, waar de verschrikkelijkste veldslag heeft plaatsgevonden. Hij slaapt om zichzelf te beschermen voor wat hij heeft aangericht.
De koningin regeert over Catatonië. De koningin heeft het Oog, waarmee ze alles ziet. Elk jaar kiest de koningin een regent. Het gerucht gaat dat de koningin na een jaar haar regent opjaagt en haar prooi doodt. Elk jaar opnieuw kiest de koningin een regent.
Het volk vreest de koningin. Het volk wacht op de terugkeer van de koning.
De koning en de koningin hadden een zoon en een dochter. De koningszoon en de koningsdochter waren vervloekt. Voor hun achttiende zou een van hen sterven. De ander zou het rijk in het ongeluk storten. De koningin verborg haar zoon, om zo het lot te ontlopen. De koning bracht zijn dochter onder in een oninneembaar kasteel om haar te redden. De Wolf is overal. Wie zijn hoop verliest, wordt verteerd door de wolf. Niets is erger dan de honger van de Wolf.
Niel trekt door Catatonië. Hij wordt opgevangen door het toneelgezelschap van de Blauwe Reiger. Hij probeert te ontkomen aan de sluwe Lepre, en aan de landgraven, die hem maar wat graag willen gebruiken om zelf de macht van het land in handen te krijgen. Niel trekt door Catatonië om zijn vader te vinden. En overal waar hij gaat, lijkt de Wolf hem te volgen.


Er verschijnen de laatste jaren heel wat fantasyverhalen, maar het aantal goede boeken is op de vingers van één hand te tellen. Het Nachtland is een van die goede fantasyboeken. Het is dan ook geen puur fantasyverhaal. De rode draad doorheen het verhaal is Niel. Niel ligt voortdurend overhoop met zijn moeder. Op kerstavond escaleert de ruzie en loopt Niel weg. Wanneer hij wordt teruggevonden is hij in een coma. Het is in die coma dat Niel het avontuur in Catatonië beleeft.
Zijn moeder waakt ondertussen de hele tijd aan zijn ziekenhuisbed. Zijn zusje Emma wordt heen en weer geslingerd tussen het verdriet om haar broer en haar eigen verlangen naar een identiteit. Het is zij die tussen de fantasyhoofdstukken in vertelt wat er in het ‘echte’ leven gebeurt.


Wat dit verhaal zijn soortgenoten doet overstijgen is de literaire kracht die Jan de Leeuw erin stopt. Hij trapt ook niet in de val van de voorspelbaarheid, zoals tovenaarsleerlingen en magisters of wezens die op zoek zijn naar magische ringen. Nee, wat zijn hoofdpersonage zoekt is puur menselijk: een vader. Wanneer hij dan toch clichéachtige gadgets gebruikt, dan doet de Leeuw dat functioneel, zoals de spiegelzaal waarin Niel moet afrekenen met de weerspiegeling van alle demonen uit zijn leven. Ook geen doorzichtige strijd tussen het goede en het kwade. Integendeel. Op het einde van het verhaal blijkt de lijn tussen goed en kwaad veel waziger dan je ooit kon vermoeden.
Niel en Emma komen op het einde van dit boek tegelijkertijd, maar elk in hun eigen verhaal, de ware toedracht achter de verdwijning van hun vader te weten. En pas dan blijkt dat er al meer dan tweehonderd vijftig pagina’s lang ontelbare parallellen lopen tussen beide verhalen. Maar dat heeft Jan de Leeuw zolang op een ontzettend doordachte manier verborgen weten te houden.


'De vlekken gleden over en door elkaar heen, waaierden uit in het witte zout en doken aan de andere kant van de vlakte weer op. Niel zag er nu gezichten in, hier een neus, daar een kin. Eenmaal leek het alsof de koningin hem toe grijnsde, maar ze was al verdwenen voor Niel de kans kreeg om bang te worden. En nu strekten ze zich in een boog voor hem uit en leken zich netjes te groeperen in gelijke hoopjes waaruit poten kropen, een rij reuzenspinnen die over de vlakte rende. Het waren bijna letters. Wat schreef de wind?
Toen zag hij de boodschap. Aan de woorden viel niet te twijfelen. Ze trilden aan de horizon.
KEER TERUG DWAAS'


Paperback | 299 Pagina's | Davidsfonds ISBN10: 9059081730 | ISBN13: 9789059081734 vanaf 13 jaar

© Stefan, oktober 2007

Reageren? Klik hier!