David Kirk - De erecode van de samoerai

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Plaats reactie
Annemarie

David Kirk - De erecode van de samoerai

Bericht door Annemarie »

De erecode van de samoerai is een interessant boek voor de liefhebber van samoerai-verhalen en voor geïnteresseerden in de oude Japanse cultuur.

Lees mijn recensie: http://www.thrillers-leestafel.info/david-kirk/
Marjo

Re: David Kirk - De erecode van de samoerai

Bericht door Marjo »

Begrijp ik nou dat jij alvast niet meer hoeft?
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dat begrijp je goed. Ik lees natuurlijk heel veel thrillers maar tegen de wreedheid van de samoerai kan ik niet. Dit boek is echter goed geschreven en zeker een aanwinst voor wie wel van dit genre houdt.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Je hebt er wel een mooie recensie van gemaakt Annemarie.

Is het meer een historische thriller? Want als ik het zo lees kom je wel heel veel te weten over de samoerai.
Ik vindt ze altijd wel fascinerend juist omdat ze zich zo moeten harden tegen alles, vooral pijn. De wreedheden zijn legendarisch maar een goede samoerai stond wel erg hoog in aanzien, misschien juist door de beheersing van elk gevoel.
Moeilijk lijkt me, ik zou het niet willen, maar het is wel bijzonder om daar meer over te weten te komen.
Wel apart dat het in een thriller is verwerkt.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja, het is een historische thriller. Dat staat ook netjes op de kaft vermeld. Dat het in een thriller verwerkt is, maakt de geschiedenis van de samoerai minder zwaar om te lezen. Er komen nog meer delen.

De samoerai moesten zich inderdaad overal tegen harden. Ook jonge kinderen die samoerai moeten worden. Het was een keiharde wereld. Een goede samoerai stond inderdaad hoog in aanzien maar eigenlijk was ook iedereen bang voor je. Nooit mocht je je zwakheden laten blijken en bij het minste of geringste vond je als samoerai de dood. Alles volgens rituelen en als je het ritueel niet goed voltooide (simpelweg omdat het gruwelijk veel pijn deed) dan stierf je in schande.

Eerlijk gezegd vind ik de gebruiken en rituelen niet mooi. Ze zijn vooral heel erg wreed. Ik zie het nut ervan niet in. Als ik afga op de informatie van het boek waren het ook geen vredesstrijders maar mannen die vochten om de macht van hun heer nog verder uit te breiden.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja het is inderdaad heel wreed en het nut zie ik ook niet, maar ja dat zie ik ook niet van de kruisridders, (adel) die vochten uit naam van hun geloof en stonden ook hoog in aanzien, maar hakten net zo makkelijk hoofden af.

De samoerai waren inderdaad keihard, niet alleen voor anderen maar ook voor zichzelf.
Mooi is inderdaad niet het juiste woord, maar het is wel fascinerend. Wat dreef ze, waarom wilden ze samoerai zijn, wat was de 'lol' ervan?

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Uit het boek komt naar voren dat mannen genieten van de eer die hen als samoerai toekomt. Sommigen zijn eigenlijk ook gewoon bloeddorstig en genieten van het geweld. Het verschilt. Daarbij staat het lot van een kind min of meer al vast bij de geboorte. Een zoon van een samoerai werd zelf ook vaak een samoerai. Niet iedereen kon zomaar een samoerai worden. Het had ook met afkomst te maken.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ah, dank!

Dettie
Plaats reactie