John Boyne - De jongen in de gestreepte pyjama (vanaf 14 jr)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
YasEl

Re: John Boyne - De jongen in de gestreepte pyjama (vanaf 14 jr)

Bericht door YasEl »

Marjo schreef:Ik zou zeggen: voor iedereen boven de 12. Het is net zo goed een aanrader voor volwassenen.
Prachtig geschreven, maar een schokkend verhaal. Ik kan veel hebben, maar die laatste pagina's..toen ik het zag aankomen, dat was toch wel doorbijten.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/-john-boyne-13-15-jr

Marjo
Beste
Ik ga helemaal akkoord met je mening. Toen ik begon met het boek te lezen, moest ik nog veel moeite doen om er helemaal in te komen. Maar naarmate ik dieper in het verhaal zat, wanneer Brunno vrienden werd met Shmuel, begon het interessanter te worden. Het feit dat ik moeite had met het in de stemming komen van het boek, kan geheel liggen aan de lange inleiding, want op zich vind ik het een prachtig verhaal
mvg
nielsvermeulen

Bericht door nielsvermeulen »

Beste forumleden,

Ik heb het boek net gelezen en denk dat het op vele vlakke heel leerzaam is voor kinderen ouder dan 12 jaar. Ik zou het zoals Marjo het in het eerste bericht zegt zeker niet door kinderen onder de 12 jaar laten lezen. Hiervoor heeft het boek een te schokkend einde. zoals ik al aanhaalde vind ik dat het boek op veel vlakke leerzaam kan zijn voor de jeugd het gaat immers over de tweede wereld oorlog en over hoe een sterke vriendschap kan ontstaan ondanks grote verschillen tussen twee mensen. verder kan je ook lessen trekken over hoe je je niet moet gedragen ten opzichten van andere mensen en dat je andere mensen met respect moet behandelen.
nielsvermeulen

Bericht door nielsvermeulen »

nog even dit. Ik vind dat het boek op een zeer goede manier is opgebouwd en dat het ook zeer vloeiend leest het is een echte pageturner zoals ze het in het Engels zouden zeggen. voor de mensen die volop in discussie zijn gegaan over de jeugd die Bruno en zijn zus hebben gehad en of ze al dan niet bij de Hitlerjugend zaten. ik denk dat Dit niet echt de moraal is die de schrijver wilt overbrengen in zijn boek. Je zou ook kunnen denken dat Bruno en vele andere Duitse kinderen er zich niet van bewust waren van wat er zich allemaal afspeelde in die tijd en dat deze jongen knapen hier het slachtoffer van geworden zijn. En in Bruno zijn geval is deze hier letterlijk het slachtoffer van geworden. want als hij echt had geweten wat er zich allemaal afspeelde was hij waarschijnlijk nooit shmuels vader gaan zoeken.

een prettige avond nog en veel leesplezier met je volgende boeken Niels Vermeulen.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Bedankt voor jouw enthousiaste reacties, Niels. Het is inderdaad een indrukwekkend verhaal en het heeft je duidelijk aan het denken gezet. Dat is ook vast de bedoeling van de schrijver geweest!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

nielsvermeulen schreef:Je zou ook kunnen denken dat Bruno en vele andere Duitse kinderen er zich niet van bewust waren van wat er zich allemaal afspeelde in die tijd en dat deze jonge knapen hier het slachtoffer van geworden zijn. En in Bruno zijn geval is deze hier letterlijk het slachtoffer van geworden. want als hij echt had geweten wat er zich allemaal afspeelde was hij waarschijnlijk nooit samuels vader gaan zoeken.
Ja het was toen een heel andere tijd. De pastoor, een politieagent, een dokter, daar werd nog enorm tegenop gekeken.
Er was geen wereldwijd internet, waardoor nu nieuws in 10 minuten aan de andere kant van de wereld is.
Kinderen hadden niet veel en zeker niet in de crisisjaren van 1935-40. Vakanties en veel speelgoed was er niet. De hitlerjugend ging op kamp en er werd veel gesport. Misschien was dat wel heel aantrekkelijk voor kinderen. Ik denk ook dat kinderen gewoon aannamen dat wat ze deden goed was. Want volwassen mensen zeiden dat ze dat moesten doen.

Dettie
die het boek verder niet gelezen heeft
Plaats reactie