Gerda Muller - Hoera, wij hebben een tuin! 4+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Gerda Muller - Hoera, wij hebben een tuin! 4+

Bericht door Dettie »

Het is toch niet erg als je kritiek hebt? Dat hoort er toch ook bij?
Daarom is dit forum er ook, dat je kunt reageren op wat anderen schrijven over een boek. Als jij iets raar vindt of niet vindt kloppen dan is dat zo.
En daar reageer ik op. Ik heb ook geen kritiek op jou persoonlijk. We hebben het over een boek en wat we daarvan vinden en waar kritiek of zoals jij het noemt op/aanmerkingen over zijn. De een vindt dit, de ander dat en daar hebben we het over en dat is het.

Maar net als ik al bij een ander item al schreef, taal en het gebruik van woorden zijn lastig. De een verstaat onder een woord wat anders dan de ander.
Ik probeer meestal gelijk aan te geven wat ik onder een woord versta zodat er geen onduidelijkheid over is en daarna reageer ik op het forumbericht in totaal zodat duidelijk is waarom ik iets niet begrijp of iets te zwaar/te licht vind.
Ik ben inderdaad een woordenmens, ben erg gericht op de betekenis van woorden en voel ook erg de betekenis, klinkt raar maar het is wel zo. Er zitten veel nuances in bepaald woordgebruik. Woorden kunnen volgens het woordenboek een zelfde betekenis hebben maar toch is er een nuanceverschil tussen het ene en andere woord, en dat nunaceverschil voel ik dus heel erg.

Ik zou het trouwens vreselijk vinden als je alleen maar lovend over een boek hebt, maar als je opmerkingen hebt dat vraag ik wel waarom je die hebt. Dat is denk ik heel gewoon. En dan kunnen we daarover van gedachte wisselen, waarom jij die mening hebt en ik - of iemand anders - een andere mening heb. Als iemand alleen maar een opmerking plaatst zonder te zeggen waarom diegene dat vindt, dan heb je er zo weinig aan.

Dettie
Renate

Bericht door Renate »

Is er hier sprake van een verschil tussen kritiek en een kanttekening?
Marjo

Bericht door Marjo »

Nou Renate, dat zou het wel eens kunnen zijn!
Het is lastig communiceren als je elkaar niet ziet. Ik vind dat altijd al een probleem. Daarom gebruik ik de telefoon ook niet graag.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

En ik vind het lastig dat als ik serieus reageer op iets dat ik dan altijd uiteindelijk de zeur en de doordrammer ben. Daar heb ik ook wel eens genoeg van.
Ik reageerde gewoon op iets omdat jij opmerkingen plaatst en niet schrijft waarom je dat vindt. Daar vraag ik dan naar zoals ik dat bij iedereen zou doen. We hebben tenslotte hier een forum om boeken te bespreken.

Je vraagt mij zelf: "Het zijn alleen maar opmerkingen, geen kritiek. Of is dat voor jou hetzelfde?"
Daar reageer ik op en zeg dat het voor mij hetzelfde is en klaar!!!! en ga verder in op wat jij schrijft over het boek en vraag waarom je niet vindt dat de tuin zo kan groeien. En geef daarna mijn mening over het boek.

Jij komt er daarna zelf wéér op terug met: "Het was dan ook geen echte kritiek. Ik vind een opmerking geen kritiek, alleen als het een kritische opmerking is."

Daar reageer ik dan weer op en nu ben ik alweer de doordrammer? Ik word dat wel eens zat.

En dan krijg ik wéér de opmerking van zal ik dan maar gewoon schrijven dat ik het leuk vind? Nee natuurlijk niet! Maar elke keer als ik vragen stel dan lijkt het alsof je dat heel vervelend en lastig vindt. Moeten we dan maar een beetje inhoudsloos heen en weer kletsen?

Ik ben gewoon over het boek aan het praten. Je schrijft elders we kunnen toch niet discussiëren als je het boek niet gelezen hebt. Nou dit boek hebben we wel gelezen en daar wissel ik van gedachten met je over. Maar ook dat schijnt niet te mogen en ben ik kennelijk lastig en een doordrammer omdat ik doorvraag over het boek. Dit gebeurt zo vaak en ben dat heel erg zat.
Je doet alsof ik een lastig kind ben. Nee dat ben ik niet, wel leergierig en geïnteresseerd in alles en iedereen en vooral in boeken.
Als je dat niet zo ziet kan ik daar ook niets aan doen.

Ik schrijf dit op het forum omdat ik ook op het forum een doordrammer genoemd word, terwijl ik gewoon dingen over boeken vraag.

Dettie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Marjo, nog even dit als toevoeging op het bovenstaande:
Dit forum is openbaar. Op dit forum komen naast de vaste groep Leestafelaars ook lezers, schrijvers, uitgevers etc. Die lezen ook jouw commentaar en opmerkingen. Je hebt geen idee hoeveel impact commentaar heeft, het is dan ook niet meer dan normaal dat je aangeeft waarom je dat commentaar hebt. En dát is aldoor het enige wat ik aan je vraag. Als je dat niet wil of kunt inzien dan is dat jammer maar helaas.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Sorry dat het woord doordrammer verkeerd viel. Ik bedoelde het niet zoals jij het las. Aanhouder? Was dat beter?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

nee, dat is niet beter. Ik wil gewoon niet als zodanig gezien en genoemd worden als ik gewoon reageer en dingen vraag.
Ik zeg zulke dingen ook niet tegen jou.
Het enige waar het steeds, al jaren, om gaat is onderbouwen waarom je op- aanmerkingen/kritiek/kanttekeningen maakt.
DAT is steeds het enige wat ik vraag. Maar dat komt maar niet over..

Dettie
die de rest via mail doet.
Plaats reactie