Schrijfster Brigitte Bosman op dit forum!!

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 15 Dec 2006, 18:42

*duikt bibberend in hoekje* nee ik durf niet. :D

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor educatieve boeken je schrijft en hoe het maken van een cito-toets in zijn werk gaat.

Bernadet

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 15 Dec 2006, 18:53

Voor de cito maak ik iedere maand thuis 10 opgaven op het gebied van studievaardigheden. Momenteel werkt mijn groep aan de toetsen voor groep 5. Per bijeenkomst krijg je te horen welke onderdelen aan bod komen a.d.h.v. studiedoelen. Je moet dus opgaven maken die een bepaald onderdeel testen bij kinderen. Eén keer per maand heb ik een dagje vergadering en bekijken we met z'n vijven welke opgaven er gemaakt zijn en wat er (eventueel) aan moet veranderen.

De informatieve boeken die ik in de afgelopen tijd geschreven heb, komen hopelijk in de loop van 2007 uit bij uitgeverij Delubas. Het ene boekje vertelt kinderen hoe ze een spreekbeurt moeten houden, het andere boek vertelt hoe je een boekbespreking houdt.

Verder komt er als het goed is een boek van mij uit bij Clavis over overgewicht bij kinderen, waarvoor ik het verhaal heb geschreven (het is in principe een leesboek) en een diëtiste een bijsluiter over gezonde voeding en voldoende beweging.

Brigitte

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 15 Dec 2006, 19:10

O jee ik ben nog van de 6e klas lagere school tijd, waar dan een Citotoets werd gegeven om te kijken voor welke vervolgopleiding je geschikt was. Krijgen nu ook lagere klassen Citotoetsen?

Dat boekbesprekingboek ga ik zeker aanschaffen. Wil je het melden tegen de tijd dat het uitkomt?

Het lijkt me heel moeilijk een boek over overgewicht te schrijven.
Je mag een kind niet het gevoel geven dat het minder is omdat het overgewicht heeft maar toch aanzetten om er wat aan doen maar dan ook weer op zo'n manier vertellen dat het kind niet doorslaat en te erg bezig gaat.
Knap hoor om daarover een boek te schrijven. Lijkt me echt lastig.

Groetjes
Bernadet
die een patatje gaat eten, oei slecht.

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 15 Dec 2006, 19:48

Wij hebben ons patatje net op, oei, ook slecht. En toch valt het voor kindern nog best mee, weet je dat? Er zitten voedingsstoffen en bouwstoffen in aardappel en ook vetten hebben kinderen nodig voor de energie (als het maar onverzadigbare zijn). Te eenzijdig eten, dat is een probleem. Dus elke avond patat. Of iedere dag alleen maar brood. Variatie is nodig.

We zijn best een tijd aan het werk geweest met het boek. In het verhaal wordt de hoofdpersoon niet gepest met het feit dat hij zo dik is, maar komt hij zelf tot de conclusie dat het niet fijn is om dik te zijn. Ik denk nog steeds dat het verhaal aardig gelukt is, maar je moet zo'n onderwerp inderdaad wel op de juiste manier aanpakken en uitwerken.

Als de informatieve boeken volgend jaar uitkomen, geef ik je een seintje hoor!

Brigitte

Marjo

Berichtdoor Marjo » 15 Dec 2006, 20:23

Ik houd mij ook aanbevolen..
Citotoetsen, Bernadet, die krijgen kinderen al vanaf de eerste groep..als de school dat wil tenminste. Vroeger was dat ook wel zo, maar heette het anders en werd er nauwelijks bekendheid aan gegeven dat het kind zo'n toets deed. Nu wordt alles getoetst met alle ophef..

Er bestaat al een boek "help, een boekbespreking" Ken je dat Brigitte?
Het is niet populair bij de jeugd..ze laten zich liever mondeling informeren over hoe het moet.

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 15 Dec 2006, 20:31

Hoi Marjo,

Dat boek ken ik wel. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje rommelig en een groot deel van het boek is alleen maar informatie over diverse schrijvers.

Er is ook een boek over spreekbeurten, maar halverwege dat boek gaat het ineens over het maken van een werkstuk.

De cito-toetsen in de lagere groepen geven trouwens niet aan op welk niveau een kind zit of welke kansen op vervolgonderwijs er zijn hoor Bernadet. Het maakt (als het goed is) alleen duidelijk waar bij een kind of bij de school nog de zwakke plekken zitten, zodat er op tijd aan gewerkt/bijgespijkerd kan worden als dat echt nodig zou zijn.
Bovendien geven de toetsen die ze tegenwoordig in de lagere groepen ook een beeld van het taalniveau van kinderen. Er blijkt zeker de laatste tijd nogal eens sprake te zijn van taalachterstand en dan zeker niet alleen bij allochtone kinderen.

Brigitte

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Dec 2006, 14:15

Dag Brigitte,

Ik zit me suf te denken maar ik ben een beetje door m'n vragen heen geloof ik.
Misschien dat de anderen nog vragen hebben?

Bernadet

berdine

Berichtdoor berdine » 16 Dec 2006, 15:12

Hallo Brigitte,

Ik heb alleen een off topic vraag voor je. Die heb ik via een p.b. aan je gesteld.
Groetjes,

Berdine

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Dec 2006, 23:27

Ik kan ook niks meer bedenken..behalve dan die info over de voorleesontbijten..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Dec 2006, 14:00

Ja, ik heb toch nog een vraag. Heb je wel eens overwogen om een luisterboek te maken?

Groetjes
Bernadet

tiba

Berichtdoor tiba » 17 Dec 2006, 14:52

Ben je nooit bang dat de fantasie in je hoofd opdroogt...de inspiratie weg is? Of dat er een periode komt dat je jezelf gaat herhalen?

Tiba.

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 17 Dec 2006, 21:20

Bernadet schreef:Ja, ik heb toch nog een vraag. Heb je wel eens overwogen om een luisterboek te maken?

Groetjes
Bernadet

Eigenlijk nooit, tot 1 december. Toen hield ik hier in onze bieb mijn presentatie. Daarbij vertelde ik van alles en las ook uit mijn laatste vier boeken fragmenten voor. Met name bij het fragment uit Andere Buren was de hele zaal muisstil en onder de indruk. Na afloop vroeg de manager van de bibliotheek of ik er weleens over had nagedacht om luisterboeken in te spreken. Nee nooit dus. Ik slis een beetje en dat leek me niet lekker voor een luisteraar. Volgens haar merk je daar tijdens het voorlezen niets van. Maar verder heb ik er (nog) niets mee gedaan. Weten jullie wie luisterboeken produceren? Ik heb me daar nog helemaal niet in verdiept.

Brigitte

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 17 Dec 2006, 21:27

tiba schreef:Ben je nooit bang dat de fantasie in je hoofd opdroogt...de inspiratie weg is? Of dat er een periode komt dat je jezelf gaat herhalen?

Tiba.

Ik heb geen idee of dat gaat gebeuren, maar ik maak me er geen zorgen over. Het schrijven is voor mij begonnen als een hobby en eerlijk gezegd voelt dat nog steeds zo, ondanks dat ik er nu mijn dagen volledig mee vul. Ik heb altijd een grote fantasie gehad, waarom zou dat anders worden? En stel dat ik wel in hethaling verval, dan zal dat een teken zijn dat ik het een poosje rustiger aan moet doen. Misschien een poosje iets heel anders doen zelfs. Maar dat zie ik dan wel weer.

Ik ben dol op verhalen verzinnen en schrijven, maar ik ben ook dol op andere dingen in het leven, zoals kinderen en dieren. Ook daarin gaat mijn fantasie weleens met me op de loop. Dan heb ik wilde plannen om een kinderboekenwinkel te beginnen of ontwikkelingswerk in de derde wereld te gaan doen. Of bij een uitgever te gaan werken of fulltime bij cito of... noem maar op! Er zijn zoveel dingen in het leven die ik leuk vind. Dit doe ik nu en wat er verder nog op mijn pad komt weet ik (gelukkig) niet. Misschien breek ik nog eens echt door, misschien win ik volgend jaar wel een griffel.

Juist doordat ik er zo tegenaan kan kijken, geniet ik denk ik zoveel van het schrijven. Dit gaat nu. Dat telt. Kun je dat een beetje voelen?

Brigitte

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 17 Dec 2006, 21:34

Informatie voor Marjo over het Nationaal Voorleesontbijt:
Het Nationale Voorleesontbijt is een van de jaarlijks terugkomende evenementen voor basisscholen, kinderdagverblijven en peuterspeelzalen op De Nationale Voorleesdag. Het Nationale Voorleesontbijt is bedoeld om scholen, instellingen en ouders te stimuleren een keer per jaar uitgebreid aandacht te besteden aan voorlezen en het belang ervan. Uit onderzoek blijkt dat kinderen aan wie veel wordt voorgelezen, later minder moeite hebben met het leren lezen en ook meer plezier in lezen krijgen en/of houden. Een aantal voorleesontbijten wordt door de organisatie van De Nationale Voorleesdag georganiseerd, bij de overige ontbijten heeft de school zelf een voorleesgast uitgenodigd. In voorgaande jaren werd voorgelezen door sporthelden, soaphelden, muziekhelden en televisiepresentatoren.

De Nationale Voorleesdag is een initiatief van Stichting Lezen in samenwerking met de Stichting CPNB en de Vereniging van Openbare Bibliotheken NBLC. Zij willen hiermee op een leuke manier de aandacht vragen voor voorlezen, leesbevordering en het kinderboek. De Nationale Voorleesdag wordt financieel mogelijk gemaakt door Stichting Lezen.

_________________________________________________________________________________
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie over De Nationale Voorleesdag kunt u contact opnemen met Stichting Lezen, telefoonnummer 020 623 05 66, Desirée van der Zander (06 41 420 284) of Marieke van Dormolen (06 11 355 257).

Het Nationale Voorleesontbijt

Jaarlijks wordt een groep bekende Nederlanders uitgenodigd om voor te lezen tijdens Het Nationale Voorleesontbijt om zo te laten zien dat ook zij voorlezen belangrijk vinden. Na Captains of Industry (2004) en Zangers & Zangeressen (2005) was het thema in 2006 Filmhelden.

Het Nationale Voorleesontbijt vindt volgend jaar plaats op 30 januari en markeert de start van De Nationale Voorleesdagen 2007. Voor de VIP-ontbijten worden dit jaar kinderidolen (bijvoorbeeld presentatoren van kinderprogramma's) uitgenodigd.

Naast de zogenaamde VIP-voorleesontbijten organiseren basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven ook zelf ieder jaar voorleesontbijten met lokale helden.
[www.cpnb.nl]

Hopelijk heb je hier iets aan?

Groetjes,
Brigitte

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Dec 2006, 22:06

Nee nooit dus. Ik slis een beetje en dat leek me niet lekker voor een luisteraar.

Misschien is dat juist wél lekker. Ik heb meerdere luisterboeken gehoord en vaak vind ik die heel keurig nette spraak juist storend. Het is té keurig en dan spreekt het niet meer aan. Het is geen mens meer maar iemand die heel netjes een verhaaltje vertelt, je kan je dan helemaal niet meer inleven.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 17 Dec 2006, 23:30

Dank je Brigitte, ik zal het er eens met de leerkrachten over hebben. Ik ga er niet direct over natuurlijk..

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 18 Dec 2006, 10:02

Bernadet schreef:
Nee nooit dus. Ik slis een beetje en dat leek me niet lekker voor een luisteraar.

Misschien is dat juist wél lekker. Ik heb meerdere luisterboeken gehoord en vaak vind ik die heel keurig nette spraak juist storend. Het is té keurig en dan spreekt het niet meer aan. Het is geen mens meer maar iemand die heel netjes een verhaaltje vertelt, je kan je dan helemaal niet meer inleven.

Bernadet

Oké, ik ga er gelijk maar eens over nadenken. Ik vind voorlezen wel erg leuk en zit al jaren in jury's voor de Nationale Voorleeswedstrijd. Zal eens informeren wie daar mee van doen heeft.

Brigitte

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 18 Dec 2006, 10:05

Marjo schreef:Dank je Brigitte, ik zal het er eens met de leerkrachten over hebben. Ik ga er niet direct over natuurlijk..

Kijk maar hoor, wat jullie ermee zouden willen doen. Op onze school vinden de kinderen het altijd erg leuk. Vivian den Hollander (zij woont hier in de buurt en had vroeger haar kinderen op onze school) heeft eens bij de kleuters voorgelezen. Was erg leuk. Vorig jaar gingen ze met een aantal klassen naar de bibliotheek. Daar kwam een wethouder voorlezen en aansluitend was er een ontbijtje.

Dit jaar houden de meeste scholen het voorleesontbijt op 30 januari, omdat dan de voorleesdagen beginnen. Op school is dat vaak een beetje komkommertijd dus misschien staan de leerkrachten wel te springen om een activteit...

Brigitte

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Dec 2006, 10:11

Goedemorgen Brigitte,

Ik zal ook wel even kijken of ik wat meer kan vinden over luister CD's.

Dan heb ik wilde plannen om een kinderboekenwinkel te beginnen of ontwikkelingswerk in de derde wereld te gaan doen. Of bij een uitgever te gaan werken

Het lijkt wel of ik mezelf lees :D
Mijn droom is nog steeds een soort pension te openen voor mensen die even rust aan hun hoofd willen. Ze hoeven dan niks te doen alleen wat ze zelf willen. Ze krijgen lekker eten en zo, worden gewoon een beetje verwend. Dat pension komt dan vol met boeken en er zijn kamers voor schrijvers die daar in alle rust hun boek kunnen schrijvenn. Dit alles met uitzicht op zee.
Nu nog eens die jackpot winnen :D

Maar een boekwinkel lijkt me ook heerlijk en ik heb ook serieus plannen gehad in de derde wereld te gaan werken. Helaas werd ik toen niet aangenomen.

Bernadet

Inge

Berichtdoor Inge » 18 Dec 2006, 10:28

In de derde wereld gaan werken zegt me niets. Maar dat boekwinkeltje des te meer. Ik droom daar al van toen ik een kind was van. De droom is naar de achtergrond geschoven toen mijn man zelfstandig werd. Nu denk er nog dikwijls aan maar heb dan iets van:" met al die grote boekenketens als standaard boekhandel, fnac, enz ( om nog niet te spreken van de hoeveelheid boeken die je vanaf je pc kunt kopen). Hoe kan ik daartussen overleven?" Je moet al een heel speciaal iets kunnen aanbieden, iets dat je in die winkels niet vind voordat de mensen speciaal naar jou toekomen.
Ik zie mijn winkeltje als volgt: niet groot, met een leeshoek waar de mensen in boeken kunnen bladeren en stukjes lezen, eventueel met een kop koffie. Waar je rustig boeken kunt uitzoeken. Rustige achtergrondmuziek. Gezellig keuvelen over boeken. Het enige probleem is dat je de boeken die gelezen worden niet meer kunt verkopen.... Als er iemand koffie morst heb je hetzelfde probleem. Uiteindelijk lijkt het me onhaalbaar en lijkt het teveel op een bibliotheek..... Dus.... weg droom.

Brigitte, hoe zie jij het haalbaar een winkel te beginnen met enkel kinderboeken? Wat zou je aanbieden, die niet in grote boekwinkels te verkrijgen is, zodat mensen speciaal naar jouw winkel komen? Ik ben benieuwd.

Inge

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 18 Dec 2006, 10:56

Hoi Inge,

Ik ben jaren geleden begonnen met een opleiding bij de vakopleiding boekenbranche om de droom van een eigen kinderboekenwinkel te kunnen verwezenlijken. Ik ontdekte al snel hoeveel geld je moet meenemen om zo'n winkel op te starten, na drie maanden was de moed me zover in de schoenen gezakt, dat ik gestopt ben met die opleiding. En nu? Nu heb ik (voorlopig) een andere grote droom laten uitkomen: ik mag alle dagen schrijven en er zijn nog uitgeverijen die er boeken van willen maken ook! Dus wat wil ik nog meer?

Maar een eigen kinderboekenwinkel... eens denken...
Ik zou het sfeervol proberen te maken met houten kasten en gezellig licht (geen wit t.l.) en ook kleine hebbedingetjes verkopen die weer bij boeken passen, zoals mooie boekenleggers, knuffels, grappige dingetjes in het thema van bepaalde boeken, mooie posters. Daarnaast zou ik proberen in te spelen op de actuele thema's of activiteiten, zoals het thema van de kinderboekenweek natuurlijk, maar ook sint en kerst, voorjaar, met etalages met een soort seizoenentafels en bijpassende boeken. Misschien ook wat bijpassend speelgoed, liefst van hout of antroposofisch. Zachte warme kleuren, etalage met achtergrond van mooi doek. En de boeken op leeftijd of moeilijkheidsgraad, zodat de klant gemakkelijk kan zoeken. En dan of op auteursnaam of op onderwerp, dat weet ik nog niet helemaal precies.

Liefst zou ik zo'n winkel samen met bijvoorbeeld twee anderen doen, zodat je niet alle dagen van de week aan het werk hoeft te zijn (een eigen winkel is aanpoten geblazen!)en dan zou ik het nog kunnen blijven combineren met ander werk (in mijn geval het schrijven dus) en de kinderen.

Maar vooral mooi en sfeervol dus. Die koffie en leeshoek klinken erg leuk, maar wat je zelf al zei: die hebben teveel nadelen.
Voor kinderen is het misschien wel leuk om geregeld activiteiten te kunnen doen in de winkel, korte workshops zeg maar, welke bij één of meer boeken passen.

Inspiratie genoeg? Ik kom kijken als je een winkel gaat beginnen hoor! Sterker nog: ik kom ook een dag signeren!

Brigitte

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 18 Dec 2006, 10:59

Bernadet, wanneer kan ik een kamer boeken? Ik ben je eerste gast hoor! En ik neem mijn schrijfspullen mee.

Brigitte

Inge

Berichtdoor Inge » 18 Dec 2006, 11:12

Dat sfeervol en gezellig vind ik ook belangrijk want dat hebben die grote boekhandels niet. Jammer dat alles zo een beetje in handen komt van grote ketens. Als "kleine" zelfstandige kun je daar financieel niet meer tegenop.
Ik wist zelfs niet dat er daar een cursus over bestond.
Tja, een boekwinkel is inderdaad hard werken en ik zou voor de moment ook mijn kinderen niet kunnen in de steek laten. Ze worden nu al zo vlug groot.
Het zal wel altijd een droom blijven denk ik. Maar een mens moet blijven dromen hé want als dat stopt wat blijft er dan nog over? :lol:

Inge

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 18 Dec 2006, 11:28

Helemaal waar! Zonder dromen zouden we volgens mij veel minder gelukkig zijn. Wij hebben ook nog genoeg te wensen en dat wil ik voorlopig zo houden!

Brigitte

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Dec 2006, 11:28

He wat heerlijk dit wegdromen.

Ik denk eigenlijk dat als je een winkel begint met heel veel liefde en vooral kennis van zaken hebt, dus mensen goed te woord kan staan en verder helpen, dat je al een hele grote streep voor hebt op de ketens.
En dat je goed moet kijken wáár je een winkel start.
Ik woonde in Amsterdam-Osdorp waar een geweldige boekwinkel zat. Die man wist echt alles, had enorme liefde voor zijn werk, verkocht 'het betere boek'. Maar Osdorp was helemaal de wijk niet voor zo'n winkel.
Ik vond het echt erg dat hij wegging. Hij zit nu in Naarden (boekhandel Comenius) en is daar een erg geliefde boekwinkel geworden. Het knappe vind ik dat hij zichzelf trouw is gebleven en tegen de klippen op, door zijn liefde en deskundigheid zich juist onderscheidt van de ketens.
In zijn winkel ben je nog een mens, een lezer.
Als je met zo'n instelling te werk gaat dan geloof ik zeker dat je je droom kan waarmaken.

Bernadet
die alvast een kamertje gereserveerd heeft in 'Bladerlust' voor Brigitte...

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”