Wil Vening - Op reis met een huifkar (tot 9 jaar)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin

Wil Vening - Op reis met een huifkar (tot 9 jaar)

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2006, 16:01

Op reis met een huifkar

De familie Kroon bestaande uit vader, moeder, Inge, Christientje, de tweeling Wim en Bert en Jaapje wonen in de stad. De kinderen verheugen zich op de zomervakantie, dan gaan ze weer naar Spanje! Maar vader en moeder hebben andere plannen. Jaapje kan helemaal niet tegen de warmte in Spanje dus hebben ze een huifkar in Drenthe gehuurd.
Bert vindt het maar niets, dus Wim ook niet. Maar ze gaan toch...
Vader krijgt eerst les hoe hij het paard moet verzorgen en mennen en dan begint het avontuur. Moeder heeft allemaal lekkere broodjes bij zich en limonade en een thermoskan koffie voor vader. De kinderen vinden het prachtig zo'n rijdend huisje en wat zien ze veel onderweg. Christientje en Inge plukken bloemen en maken kransen voor in hun haar. De jongens helpen vader met het paard en vinden eigenlijk het bos maar eng.
Aan het eind van elke middag vragen ze aldoor aan een boer of ze daar het paard mogen stallen en de huifkar ergens neer mogen zetten. Dat leveren gezellige uurtjes op en de kinderen mogen jonge geitjes of katjes bekijken of helpen met het hooien. Ze vinden het prachtig!
Een dag komen ze langs een zwembad en gaan ze lekker zwemmen en 's avonds krijgen ze friet! Een andere dag gaan ze naar de hunebedden (hunkebedden zegt Jaapje) waar Wim en Bert nog een spannend avontuur beleven. Ook komen ze langs een speeltuin en er gaat luid gejuich op als ze daar mogen gaan spelen.
Ook bezoeken ze een plaatsje waar een boerenmarkt is en leuke kleine winkeltjes waar moeder een mooie koffiekan koopt met een kraantje. Inge koopt mooie stenen van haar zakgeld.
Ze vinden het allemaal jammer dat de week om is maar vader en moeder hebben nóg een verrassing!

Heerlijk boekje, ze genieten gewoon van alles om zich heen. De kinderen zijn blij met een plak ontbijtkoek en vinden het leuk dat moeder wat koopt! Geen sms, mobieltje, laptop of diskman. Gewoon een boek en af en toe een krant. Geen pizzahutten, Big Macs enz. Je zou er heimwee van krijgen!

ISBN 9020670557 gebonden in harde kaft, 13 x 19 cm., 96 blz. Leeftijd tot 9 jaar. Illustraties, Lies Veenhoven uitg. Kluitman Alkmaar

© Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Aug 2007, 15:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2006, 21:47

Hoe zit het met de tand des tijds? Is het ook nog leesbaar voor de jeugd van nu, of denk je dat het hen niet zal bevallen?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2006, 08:49

Ik weet het niet Marjo, ik ben niet zo op de hoogte van wat kinderen leuk vinden. Het boek was een ringboek opgestart door een meisje van 14.

Het is allemaal voornamelijk gezellig en rustig. Leuke vader en moeder (moeder zit vaak tevreden in het rond te kijken) leuke kinderen met enkele onschuldige kibbelpartijtjes. Het is tot 9 jaar. Ik weet niet wat kinderen van die leeftijd leuk vinden.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2006, 14:21

Het ging me meer om de stijl. Ik weet bv dat een boek als Afke's tiental door de huidige jeugd erg saai gevonden wordt.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2006, 15:20

ja als je het vergelijkt met de moderne jongerenboeken dan denk ik dat dit niet snel geschreven is. Het doet een beetje denken aan de stijl van De geheime tuin.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2006, 20:05

Dan valt het nog wel mee. "Afke's tiental" is veel trager nog, en heeft ook een kneuterige sfeer.
"de geheime tuin" is nog wel leesbaar.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”