Jenny Tinghui Zhang - Vijf levens

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jenny Tinghui Zhang - Vijf levens

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2022, 20:10

Heel mooi verhaal, tragisch, hard soms, en op ware gebeurtenissen gebaseerd.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jenny-tinghui-zhang

-

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jenny Tinghui Zhang - Vijf levens

Berichtdoor Renate » 30 Okt 2022, 13:39

Tja, de geschiedenis van de VS zit vol met racisme en discriminatie. Hoewel het een land van immigranten is, lijkt iedere nieuwe groep toch weer met de nek aangekeken te worden. En we hoeven het dan nog helemaal niet te hebben over de inheemse bevolking.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jenny Tinghui Zhang - Vijf levens

Berichtdoor Marjo » 30 Okt 2022, 19:46

Klopt. Als je even nadenkt dan kun je dit verwachten, maar toch verraste de mate waarin mij.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jenny Tinghui Zhang - Vijf levens

Berichtdoor Renate » 30 Okt 2022, 20:52

Eerlijk gezegd verbaast in dat opzicht niets me meer.
In Booth is er sprake van een groep die tegen katholieke (Ierse en Duitse) immigranten is en dat kom je ook in andere boeken wel tegen. Mensen laten zich voorstaan op het feit dat ze afstammen van de Pilgrim Fathers, waarmee ze zichzelf dus als nazaten van de 'oorspronkelijke' Amerikanen beschouwen (indertijd in de documentaire serie over de Pilgrims). Uiteindelijk zijn alleen de leden van de inheemse bevolking de oorspronkelijke Amerikanen, maar die tellen dan weer niet mee.
Ik heb ook wel genoeg documentaires over muziek gezien, waarin het racisme in de VS toch wel een thema was. Onlangs nog een documentaire over de eerste vrouw van Johnny Cash, die op een gegeven moment een beetje donker op een foto stond, waardoor het gerucht de ronde deed dat ze in ieder geval voor een deel zwart was (dus volgens de one drop regel zwart), hetgeen voor heel wat problemen zorgde, rassenvermenging, wat in het Zuiden taboe was, de Ku Klux Klan die bedreigingen uitte en zo voorts.

Nee, het beloofde land is de VS wat mij betreft echt niet.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jenny Tinghui Zhang - Vijf levens

Berichtdoor Marjo » 30 Okt 2022, 21:13

Nee, wat mij betreft ook niet. Nergens eigenlijk.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten