Meneer van Zee - Jij bent alle liefde 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Meneer van Zee - Jij bent alle liefde 10+

Berichtdoor Marjo » 03 Mar 2022, 21:13

Zo mooi...zucht...

Lees meer: http://www.leestafel.info/meneer-zee

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Meneer van Zee - Jij bent alle liefde 10+

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2022, 14:39

Ik ben heel verbaasd dat dit je aanspreekt. Ik denk als ik dit boek had gerecenseerd dat je had gezegd het trekt mij niet.
Zeker omdat het over liefde gaat en het een beetje 'zweverig' is.

Zoals: 'Het eerst naamloze meisje heet Hoop. ‘Want waar de zon bestaat en de zee bestaat, daar bestaat de liefde ook!’

Je reageert tenminste vrij vaak negatief als ik zo'n boek lees.
Wat maakt dat je dit wél mooi vindt?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Meneer van Zee - Jij bent alle liefde 10+

Berichtdoor Marjo » 05 Mar 2022, 19:28

In de titel staat het woord liefde, dat klopt. Maar verder komt het nauwelijks voor.
Ik wist dat natuurlijk niet van tevoren, en ik vroeg het mezelf ook af: waarom heb ik dit aangevraagd? Dit was de 'wervingstekst':

'Wanneer al het eten van de wereld aan één kant ligt, dan draait ze scheef. Dan heerst de honger en de kou.
Hoog boven in een wolkenkrabber, luistert een meisje naar de stilte en kijkt ze naar het wit van haar papier. Ze schrijft brieven aan wie ze lezen wil. Ze vouwt ze tot vogels van papier en gooit ze tussen de tralies van haar raam door naar beneden. Tot er eentje wegvliegt.'

Ik begrijp jouw verbazing dus, ik had dat zelf ook. Het zal het sprookjesachtige geweest zijn, geen idee (meer)
Maar gelukkig viel het heel erg mee.Ik vind het zelf meer gaan over hoop en vriendschap, niet over liefde. Niet zoals ik dat dan zie, want liefde is er in diverse schakeringen. Sommige mensen nomen ook vriendschap een vorm van liefde. Misschien is het dat ook.

Het zou wel eens kunnen zijn dat jij bij een boek als dit juist meer de nadruk legt op 'liefde' in welke vorm ook. Dan deins ik terug, en wie weet zou zo'n boek door mij heel anders beoordeeld worden.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten