Douglas Stuart - Shuggie Bain

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2021, 12:28


berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor berdine » 13 Jul 2021, 13:16

Ik heb er ook lang over gedaan. Het kabbelt nogal. Schrijnende situaties, maar traag en niet boeiend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2021, 14:15

Ja aanvankelijk had ik ook die mening, ik dacht op gegeven moment nu weet ik het wel. Maar ik merkte dat het verhaal toch door mijn hoofd bleef spoken en nadacht over die 2 oudste kinderen die min of meer de deur uit vluchten, zoals Leek in die soort hut ging zitten om maar niet thuis te hoeven zijn.

Ook die Agnes, die door haar kapsel en nette kleding toch iets van haar waardigheid probeerde te bewaren...
En die arme Shuggie die maar trouw blijft aan zijn moeder enz. enz.

Achteraf heeft het boek toch meer indruk gemaakt dan ik aanvankelijk voelde.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Marjo » 13 Jul 2021, 14:34

Ik vind het helemaal geen goed boek. Ik snap al die ophef niet. De schrijfstijl was, wat zal ik zeggen...vervelend. Het irriteerde me. Dus terug naar de bieb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2021, 14:47

Het zou dus een goed samenleesboek zijn geweest, discussiestof genoeg!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor berdine » 13 Jul 2021, 14:54

Bij mij is het ook niet blijven doorwerken. Ik lees niet zo gauw iets niet uit, omdat sommige dingen pas achteraf op hun plaats vallen.
Ik begrijp niet hoe het de Booker Prize heeft kunnen winnen. Alleen een larmoyant verhaal zou niet voldoende moeten zijn.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Marjo » 13 Jul 2021, 15:21

Precies, dat vind ik ook. Maar tegenwoordig zijn het dat soort verhalen die winnen, ongeacht de gave van de schrijver. Nu hoeft ook niet alles knap doorwrocht geschreven te zijn, maar er is heus wel een tussenweg.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2021, 15:44

Het is niet alleen een larmoyant verhaal. Het geeft een heel beeld van mensen in achterstandswijken en hoe de armoede maakt dat ze geen kant op kunnen. Het laat ook zien hoe diezelfde omstandigheden en armoede van invloed is op kinderen. Zij moeten extra hard worstelen om overeind te blijven en uit die sfeer te komen.
Philip Snijder had iets dergelijks met zijn boek Zondagsgeld, alleen was daar geen alcoholisme in het spel maar wel de bepaalde afkomst waar hij zich heel moeilijk uit kon ontworstelen. Dat gebeurt met Shuggie ook, hij wordt bijna meegezogen in die sfeer, die situatie, zijn start is bij voorbaat al slecht. Het hele boek geeft die sfeer weer en laat zien hoe dat leven in het echt is.

Douglas Stuart heeft die troosteloosheid juist heel knap weergegeven.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor berdine » 13 Jul 2021, 15:58

Nou mij staat bij (het is al even geleden) dat Agnes best uit dat milieu had kunnen komen. Op een gegeven moment was al een hele poos van de drank af. En ze had een baan. Toen ging het heel behoorlijk. Shuggie zelf had natuurlijk geen keus. Het was voor mij een opluchting dat Agnes dood ging, zodat hij vrij kwam van zijn zelfopgelegde verantwoordelijkheid. Als Agnes in die goede tijd tevreden was geweest met wat ze had bereikt, hadden ze het nog redelijk goed gehad. Het was haar karakter van meer willen zijn dan ze was, waar haar kinderen de dupe van waren.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Marjo » 13 Jul 2021, 18:06

Met het verhaal was niets mis, dat is het punt niet. Als je dit boek vergelijkt met dat van Philip Snijder, dan moet je ook het verschil in stijl zien. Het zal best zijn dat door die manier van schrijven het verhaal beter over komt, maar bij mij werkte het niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2021, 10:51

berdine schreef:Nou mij staat bij (het is al even geleden) dat Agnes best uit dat milieu had kunnen komen. Op een gegeven moment was al een hele poos van de drank af. En ze had een baan. Toen ging het heel behoorlijk. Shuggie zelf had natuurlijk geen keus. Het was voor mij een opluchting dat Agnes dood ging, zodat hij vrij kwam van zijn zelfopgelegde verantwoordelijkheid. Als Agnes in die goede tijd tevreden was geweest met wat ze had bereikt, hadden ze het nog redelijk goed gehad. Het was haar karakter van meer willen zijn dan ze was, waar haar kinderen de dupe van waren.


Ze was ook heel tevreden toen ze die periode nuchter was. Ze was blij met haar nieuwe leven, vriend en de baan die ze had.
Het was die hork van een vriend die maar bleef aandringen dat ze weer ging drinken. Ze bleef nee zeggen tot hij het haar gewoon opdrong.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor berdine » 14 Jul 2021, 11:24

O ja, dat was ik kwijt. Ze was niet sterk genoeg. Ze trok ook steeds de verkeerde mannen aan, waarschijnlijk door de manier waarop ze zich kleedde.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Marjo » 15 Jul 2021, 14:55

Gisteren had ik het over dit boek met de boekverkoopster. Zij was er ook over te spreken, en toen ik dus reageerde dat ik het rommelig vond, dacht ze te weten waar dat aan lag. Het is 'slang', zegt ze, en dat komt in de vertaling zeker rommelig over. Moet je aan wennen, zegt ze.
Zal wel, maar: boeken genoeg.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor berdine » 15 Jul 2021, 16:11

Vond jij het dan rommelig qua taalgebruik? Ik denk jij het meer rommelig in de verhaalopbouw vond. Dat heeft niks met straattaal en vertaling te maken.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Marjo » 15 Jul 2021, 18:36

Het taalgebruik ja. Dat vooral

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor berdine » 15 Jul 2021, 18:44

O toch. Daar had ik geen last van.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2021, 07:57

Misschien is zoiets ook het moment dat ik het lees. Ik had toen net ook 'Ik ga leven' geprobeerd. Daar ergerde ik me ook groen en geel aan.
En dan liggen er stapels boeken, dus neem ik ook eerder een ander dat me wel meteen bevalt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2021, 10:00

Ik zit met verbazing jullie commentaar te lezen. Maar dat verwachten jullie waarschijnlijk al.
Rommelig vond ik het zeker niet. Ik had wel op gegeven moment dat ik dacht dat de dronkenschap van Agnes nu wel genoeg beschreven was. Maar voor de rest vond ik het mooi dat getoond werd wat het voor de kinderen betekende. Vooral het deel dat Shuggie thuis komt van school en elke keer moet afwachten in welke staat ze verkeert. Kun je een verhaal over een alcoholistische vrouw wel 'netjes' beschrijven. Zo'n leven is sowieso rommelig. Agnes wist 's ochtends ook niet hoe haar dag zou verlopen... Alleen wel dat ze drank nodig had.
De waarheid, waar dit verhaal op gebaseerd is, is vaak nog meer bizar (en rommelig) dan het verhaal.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor berdine » 16 Jul 2021, 11:22

Marjo schreef:Misschien is zoiets ook het moment dat ik het lees. Ik had toen net ook 'Ik ga leven' geprobeerd. Daar ergerde ik me ook groen en geel aan.
En dan liggen er stapels boeken, dus neem ik ook eerder een ander dat me wel meteen bevalt.

Daar zou ik zeker nooit aan begonnen zijn. Al te veel verhalen van groen-en-gele-lezers/recensenten gelezen.... :roll:

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2021, 13:01

En die hebben gelijk. Het kan dus zijn dat ik daarom niet in het verhaal van Shuggie Bain kwam.
Dettie: je kan best gelijk hebben, ik ben niet ver gekomen. Het verhaal was in die eerste pagina's niet sterk genoeg om het rommelige taaltje te overstemmen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor berdine » 16 Jul 2021, 15:07

Het was inderdaad de herhaling wat het boek saai maakte. Op een gegeven moment wist ik het wel. Misschien dat ik het boek beter had kunnen waarderen als er meer in geschrapt was. Steeds maar weer die dronkenschap.... Wat dat betreft zijn we het eens Dettie.
Misschien ook, dat het me meer geboeid had als het meer om Shuggie was gegaan dan om Agnes, zoals je zelf al constateerde.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Willeke » 17 Jul 2021, 16:45

Dit boek staat op m n lijstje. Wat een verschillende reacties hier.
Was inderdaad een goed Samenleesboek geweest.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2021, 09:47

Ik stuur het wel naar je Willeke.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Willeke » 18 Jul 2021, 10:00

O wat lief! Ben toch wel benieuwd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 07 Aug 2021, 15:08

Het staat ook op mijn lijstje en na het lezen van de reacties helemaal.

Ik ben benieuwd naar Agnes. Ze trekt verkeerde mannen aan door de manier waarop ze zich kleedde?
Sorry hoor, maar dat vind ik een merkwaardige redenering. Alsof iemand die bijvoorbeeld een kort rokje draagt er om vraagt om verkracht te worden. Het is altijd de schuld van de vrouw.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten