Jos Dom - Tijger! Tijger! 8+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jos Dom - Tijger! Tijger! 8+

Berichtdoor Marjo » 24 Mei 2021, 13:45

Eigenlijk wel en niet een boek. Er ligt wel een boek voor me, maar het echte volledige verhaal is een luisterboek. Het is dan ook mogelijk om dat te downloaden. Vond ik zelf een hoop gedoe, maar voor wie handiger is met computers natuurlijk een fluitje van een cent.
Het is zeker de moeite waard om door te zetten, het is een heerlijk spannend luisterboek, omlijst met muziek.
Heel mooi! Het vergoelijkt zelfs een beetje de enorme taalfout in het boek.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jos-dom

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jos Dom - Tijger! Tijger! 8+

Berichtdoor Dettie » 24 Mei 2021, 17:28

Leuk hoor een vervolg op Mowgli. Is dat een nieuw geschreven verhaal of oorspronkelijk ook door Kilping geschreven?

Dettie
(die ook geen ster is met computers)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jos Dom - Tijger! Tijger! 8+

Berichtdoor Marjo » 24 Mei 2021, 19:05

Helaas moet ik bekennen dat ik alleen het verhaal van Disney ken, dus eigenlijk ken ik het antwoord op jouw vraag niet.
Er wordt gezegd dat Jos Dom de tekst bewerkt heeft, dan is het denk ik gebaseerd op een origineel verhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jos Dom - Tijger! Tijger! 8+

Berichtdoor Dettie » 24 Mei 2021, 19:38

* Zucht* haha, dan zoek ik het wel op.

Het jungleboek (oorspronkelijke Engelse titel: The Jungle Book) is een verzameling verhalen en gedichten uit 1894 van Rudyard Kipling. Deze verhalen waren eerder los van elkaar gepubliceerd in tijdschriften.

Het bekendst zijn de drie verhalen over het mensenkind Mowgli dat in de jungle in India wordt opgevoed door wolven, maar het boek bevat ook andere verhalen met de jungle als thema. De verhalen zijn doorgaans opgezet als fabel. Zo komen er dieren in voor met menselijke karaktertrekjes en persoonlijkheden, die door Kipling worden gebruikt om de lezer morele lessen bij te brengen. Sommige lezers zien de verhalen in het boek ook als een metafoor voor de politiek en samenleving van die tijd.[1]

In 1895 verscheen een vervolg op het boek getiteld Het tweede jungleboek, met wederom vijf verhalen over Mowgli.

In Het jungleboek staan de volgende verhalen:

Mowgli’s Broeders
het eerste verhaal over Mowgli. In dit verhaal is te lezen hoe hij als baby wordt gevonden door een roedel wolven, en door hen wordt opgevoed.
Hunting-Song of the Seeonee Pack
Kaa’s Jacht
Mowgli wordt ontvoerd door apen, die hem tot hun koning willen maken. Bagheera, Baloe, Chil en Kaa zetten een redding op touw.
Road Song of the Bandar-Log
Tijger! Tijger!
Mowgli keert terug naar de beschaving. Hij wordt geadopteerd door een vrouw genaamd Messua en haar echtgenoot, die denken dat hij hun lang verloren zoon Nathoo is.
Mowgli’s lied
De Witte Zeehond
Kotick, een zeldzame witte noordelijke zeebeer, zoekt een nieuw thuis voor zijn familie.
Lukannon
Rikki-Tikki-Tavi
Rikki-Tikki, een jonge mangoest, wordt door een Britse familie die pas naar India is verhuisd als huisdier genomen. Hij moet hen uiteindelijk verdedigen tegen een groep cobra’s.
Darzee’s Chant
Toomai van de Olifanten
Toonami, een tienjarige jongen die vaak helpt met het verzorgen van olifanten, krijgt te horen dat hij nooit een volleerd olifantentemmer zal worden voor hij een olifant heeft zien dansen.
Shiv and the Grasshopper
Her Majesty's Servants
de nacht voor een militaire parade, luistert een groep soldaten naar het gesprek van de dieren in hun kamp.
Parade-Song of the Camp Animals
een parodie op verschillende bekende gedichten.

Bron Wikipedia

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jos Dom - Tijger! Tijger! 8+

Berichtdoor Marjo » 24 Mei 2021, 20:50

Zo! Er kan nog heel wat komen dan! Inderdaad is dit het verhaal van de terugkeer naar het dorp, al is het verhaal in details niet hetzelfde.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten