Elle van Rijn - De crèche

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Elle van Rijn - De crèche

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2021, 21:01

Volgens de omslag van het boek is het een waargebeurd verhaal, al is het gefictionaliseerd. Waargebeurd in grote lijnen is het zeker. In een nawoord legt Van Rijn uit wat er klopt, en wat ze veranderd heeft.
Maar dan moet dit er toch wel even bij gezegd worden, vind ik:

Schrijvers en onderzoekers Esther Göbel en Henk Meulenbeld van het boek Betty. Een joodse kinderverzorgster in verzet (2016) en Esther Shaya, auteur van Harry & Sieny (2018) – beide verschenen bij Amphora Books – hebben tientallen historische fouten in de roman ontdekt. Het gaat om data en gebeurtenissen als de deportaties, stempels in persoonsbewijzen en de huwelijksvoltrekking van Harry en Sieny in warenhuis V&D, terwijl ­Joden daar niet naar binnen mochten. In het boek wordt geschreven dat David Cohen de Joodsche Raad ‘heeft opgericht om samen sterk te zijn’.

Het hele artikel:
https://www.parool.nl/kunst-media/nazat ... gle.com%2F

Lees meer: http://www.leestafel.info/e-van-rijn

---

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elle van Rijn - De crèche

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2021, 13:25

Ik had jouw recensie al in het non-fictie archief geplaatst tot ik zag dat het een historische roman is!
Wel akelig voor de nabestaanden dat bepaalde gedeeltes niet kloppen. Dat doet altijd afbreuk aan een boek.

Er staat volgens mij nog een boek over de schouwburg en de vrouw die kinderen wist te redden maar ik kan het niet vinden.

Leuk dat artikel erbij Marjo.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elle van Rijn - De crèche

Berichtdoor Marjo » 11 Mar 2021, 19:18

Bedoel je misschien het boek over de Duitser Suskind, geschreven door Alex van Galen? Het vertelt hetzelfde verhaal vanuit een andere kijk. Een verhaal met een vrouw die hier een rol in speelde, dat zou ik niet weten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elle van Rijn - De crèche

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2021, 21:05

Nee, dat boek bedoel ik niet. Het gaat ook over de schouwburg en een crèche waar joodse kinderen gered werden.
Nou ja, ik kom er niet op.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten