Wereld Walvisdag

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Wereld Walvisdag

Berichtdoor Marjo » 21 Feb 2021, 14:36

Jaarlijks wordt op de derde zondag in februari Wereld Walvisdag gevierd. Waarom Walvisdag? Ondanks dat alle walvisachtigen worden beschermd onder de Marine Mammal Protection Act, en sommige ook worden beschermd onder de Endangered Species Act, hebben walvissen onze hulp nodig. De grootste wezens in onze oceanen hebben hulp nodig om hen te beschermen tegen hun de bedreigingen waarmee ze te maken hebben. En zoals zo vaak het geval is, is de mens de oorzaak of de bedreiging. De belangrijkste bedreigingen waarmee verschillende soorten walvissen worden geconfronteerd, zijn: gebrek aan prooien, vervuild water, verstrikt raken in vistuig, in aanvaring komen met schepen en oceaanlawaai.
Wat wordt onder oceaanlawaai verstaan?

Oceaanlawaai wordt veroorzaakt door natuurlijke oceaangeluiden en geluidsvervuiling. Zeebeving, onderzeese vulkaanuitbarsting, bliksem, stortregen, vissen. Zijn voorbeelden van natuurlijke oceaangeluiden. Geluidsvervuiling kan afkomstig zijn van militaire sonar, scheepvaart, heien en booractiviteiten. Alle geluiden zijn afkomstig van menselijke activiteit, in en op de oceanen. Geluidsvervuiling alias oceaanlawaai vormt een steeds grotere bedreiging voor dolfijnen en walvissen en kan onder andere leiden tot permanent gehoorverlies en desoriëntatie. Het aanspoelen van walvissen en dolfijnen wordt geweten aan het gebruik van militaire sonartoestellen.
Hoe vier je Wereld Walvisdag?

Je kunt op diverse manieren Wereld Walvisdag vieren natuurlijk. Je kunt klein beginnen en begin bij jezelf. Gooi plasticafval in de juiste afvalbak. Steun een organisatie die zich inzet tot het beschermen van de walvissoorten zoals bijvoorbeeld WWF. Kijk een documentaire over walvissen. Pak het wat grootser aan en stuur een email naar de regeringsleiders van Noorwegen, IJsland en Japan waarin je uitlegt dat walvisjacht niet meer van deze tijd is. Zet een “ik ben tegen walvisjacht” petitie online via social media. Stuur een email naar een willekeurige inwoner van de eerder genoemde 3 landen en roep op tot actie tegen walvisjacht.

https://www.dagenvanhetjaar.nl

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Wereld Walvisdag

Berichtdoor Renate » 27 Feb 2021, 12:01

Ik hoor dat het vandaag internationale dag van de ijsbeer is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Internati ... de_ijsbeer

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Wereld Walvisdag

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2021, 20:10

Klopt Renate!! Ik had nog geen tijd om het te melden. Goed dat jij dat doet!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Wereld Walvisdag

Berichtdoor Renate » 27 Feb 2021, 20:58

Er zijn volgens mij wel kinderboeken met ijsberen.

Ik hoorde vanmorgen toevallig op de radio dat het de internationale dag van de ijsbeer was.
Vroeger was er in Breda een ijssalon De IJsbeer in de Vierwindenstraat naar ik meen. Als ik met m'n ouders naar Breda ging, om in het Mastbos te wandelen, gingen we daar altijd een ijsje eten. Later deed ik dat samen met m'n vader, tot de ijssalon stopte. Later gingen we helaas nooit meer naar Breda. Dat mis ik wel.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten