Arie Storm - List en leed

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Arie Storm - List en leed

Bericht door berdine »

Samenvatting: Pas als de schrijver August Voois het manuscript van zijn nieuwe roman bij zijn redacteur heeft ingeleverd, beseft hij dat hij de namen van zijn personages niet heeft veranderd. De mensen die hij kent en die een rol in zijn boek spelen, komen er onder hun eigen naam in voor.
August denkt dat hij nog alle tijd heeft om daar iets aan te doen, maar hij krijgt onaangekondigd bezoek van een man met een merkwaardig bericht: de werkelijkheid zit anders in elkaar dan August altijd dacht. De man stelt August een bizarre ruil voor. En August gaat er zowaar geestdriftig op in. Dit zou voor hem wel eens de mogelijkheid kunnen zijn om te ontsnappen aan zijn vastgelopen leven. Of toch niet?

Arie Storm en zijn alter-ego August Voois ruilen in dit boek van plaats. Een grappige mengeling van feit en fictie. Zoals in veel van zijn romans vermengt Storm zijn eigen werkelijkheid met de fictie die hij schrijft. Zozeer dat hij dat zelf niet meer uit elkaar kan houden. Dikwijls komt hij daardoor in conflict met mensen in zijn omgeving, die zichzelf herkennen in zijn boeken. Dus waarom niet ruilen met zijn hoofdpersonage? Gaandeweg analyseert hij zijn eigen gedrag en dat van zijn hoofdpersonage, waardoor het verhaal wat traag verloopt. Een goed uitgewerkt idee met veel humor, maar met weinig vaart dus.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Arie Storm - List en leed

Bericht door Dettie »

Vind je dat storend dat er weinig vaart in zit? Weinig vaart kan namelijk ook wel prettig zijn als het goed gebracht wordt.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Nou het zorgde ervoor dat ik lang over dit boek heb gedaan, terwijl ik er toch van genoot. Het nodigt niet uit tot doorlezen. Geen boek dat je elke vrije minuut meteen op wilt pakken. Voor mij was het niet storend, maar voor iemand anders zou het dat wel kunnen zijn.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Eigenlijk is het een soort van zelfhulp. :D Door zijn eigen gedrag te analyseren leert hij ook veel over zichzelf.
Ik hou wel van trage boeken, als er tenminste wel wat zinnigs gemeld wordt wat die traagheid verklaart.

Dettie
Plaats reactie