‘Liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd’

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

‘Liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd’

Berichtdoor Marjo » 25 Jun 2019, 16:37

De verplichte leeslijst op middelbare scholen is funest voor het leesplezier onder jongeren. Daarvan zijn ook schrijvers overtuigd. ,,Zodra een leraar of ouder zegt dat een kind móet lezen, is dat de dood in de pot. De liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd.’

Ronald Gipharts eigen zoon Lasse, net brugklasser, bevestigt in letterlijk één seconde het advies van de Onderwijsraad en Raad voor Cultuur om het lezen weer leuker te maken door vooral minder te verplichten. ,,Lasse, zeg eens eerlijk, vind je lezen leuk?” Zijn vader, één van 's lands bekendste schrijvers, stelt de vraag zodra hij binnenstapt. Het antwoord is eenvoudig: ,,Als het een leuk boek is wel ja.” Wat Giphart betreft kan er niet snel genoeg een streep door de verplichte literatuurlijst op middelbare scholen. ,,Zodra een leraar of ouder zegt dat een kind móet lezen, is dat de dood in de pot. De liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd. Niemand wil meer een boek pakken als die de karakterontwikkeling van de hoofdpersoon moet ontdekken.”

Toen Giphart zelf op de middelbare school zat, pakte zijn docent Nederlands het heel anders aan. ,,Hij zei: jullie moeten verplicht boeken lezen, maar dat vind ik vervelend. Dus ik verplicht niets. Ik ga boeken lezen en erover vertellen. Als jullie boeken lezen, mogen jullie er ook over vertellen. Niets moet, alles mag. Dat bleek de ideale manier’’, herinnert de schrijver zich. Al zijn klasgenoten sloegen aan het lezen. En deze docent, meneer Van Buren, inspireerde Giphart zelfs om schrijver te worden.

De Onderwijsraad en Raad voor Cultuur onderzochten hoe het leesplezier onder jongeren is terug te krijgen. Ze adviseren onder meer de leeslijst drastisch te vernieuwen, jongeren meer zelf te laten kiezen wat ze willen lezen en boekverslagen in de prullenbak te gooien. Maar ook op de basisscholen verdwijnt de lol volgens de raden snel. Na groep 3 ligt de nadruk te veel op technisch lezen, stellen ze, waardoor het ‘een geploeter’ wordt.

Dus ja, ook kinderboekenschrijfster Claudia Jong (Wolfje) denkt dat er een wereld te winnen valt. ,,Een tekst jaagt nu vaak angst aan. Het zelfvertrouwen bij kinderen moet terugkomen’’, merkt ze. De schrijfster bezoekt veel basisscholen, omdat ze via De Schoolschrijver probeert het leesplezier bij kinderen terug te brengen. ,,Ik lees fragmenten uit boeken voor en praat daarover met de kinderen. Je merkt dat ze dat erg leuk vinden en beter begrijpen waar een verhaal over gaat’’, ervaart Jong.

Schrijfster Lydia Rood juicht het idee eveneens toe. ,,Ik heb er lang over getwijfeld, maar ik heb de laatste tijd veel naar tegenstanders geluisterd. Die zeggen dan: Ja, dan weten kinderen niet meer wie Louis Couperus is. Als dat het ergste is. Als ík hem lees weet ik ook niet meer wie hij is. Zijn taal met die ellenlange zinnen is onze taal niet meer. Waar mensen zich druk over maken, zijn niet meer dezelfde dingen. Waarom is het een ramp als we Multatuli niet meer lezen? We zijn in een andere tijd beland.’’

,,Als het moet, vinden kinderen het niet meer leuk’’, weet Rood. ,,Ik vind het niet erg als kinderen laagdrempelige boeken kiezen met korte zinnen, zoals in Whatsapp of Snapchat. Dat zullen veel thrillers zijn, boeken die op films lijken. Als de taal goed is, maakt dat geen bal uit.’’

Boeken zijn niet langer hét communicatiemiddel en het venster op de wereld zoals vroeger. ,,Het gaat om táál. Dat moet je kinderen toegediend krijgen. Boeken zijn daar een middel voor. Daar kun je kinderen meer prikkelen, maar niet meer op de leest van vijftig jaar geleden.’’

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/liefde-voo ... ~adc67e8f/

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: ‘Liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd’

Berichtdoor Marjo » 25 Jun 2019, 16:37

Dat wisten we toch al? Maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: ‘Liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd’

Berichtdoor Dettie » 26 Jun 2019, 13:34

Ja dat is al jaaaaaaaren bekend. Het wordt eens tijd dat er écht wat aan gedaan wordt1
Maar ja, onderwijzend personeel moet al voldoen aan zoveel dingen, ze moeten de te leren quota's halen, daarnaast buiten de lessen om wacht er ook nog vele werk en vergaderingen. Het is bijna niet te doen, je zou eigenlijk een aparte - enthousiaste - leesleraar/lerares moeten hebben...

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: ‘Liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd’

Berichtdoor Marjo » 26 Jun 2019, 15:49

Meerdere dan, eentje is niet genoeg op een school met gemiddeld meer dan 500 leerlingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: ‘Liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd’

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2019, 12:30

Ja dat is ook weer waar. Het zou wel mooi zijn als zulke mensen aangesteld zouden worden, maar ja daar moet geld voor vrijgemaakt worden en dat is iets wat voor veel scholen lastig is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: ‘Liefde voor lezen wordt er bij jongeren nu uit geramd’

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2019, 15:44

Heel lastig ja.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten