Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 17 Mei 2018, 13:02

Ik weet niet of deprimerend nu echt het juiste woord is. Er gebeurt eigenlijk vrij weinig. De hoofdpersoon lijkt vooral terug te kijken op z'n leven, dat eigenlijk nooit zo groots is geworden als hij had gehoopt. Hij beschrijft alle mensen die hij in z'n leven ontmoet heeft en waar hij soms langer contact mee heeft gehad. Het lijkt wat voort te kabbelen, maar om de een of andere reden wil ik toch blijven lezen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 17 Mei 2018, 13:12

Ai, ik denk dat Dettie het niet eens is met je mening over Een onberispelijke man, Marjo! Ik vond het ook niet helemaal geslaagd, vooral het eind niet.
En wat dat andere boek betreft, dat doet me heel erg denken aan Strijkend licht van Lilian Blom. Die vond tijdens haar rouw ook niets goed in haar omgeving. Lieten de mensen haar met rust, dan negeerden ze haar, schonken ze haar wel aandacht, dan waren ze alleen maar nieuwsgierig. En al die clichés! Konden die mensen niks beters verzinnen? Vreselijk boek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2018, 13:36

Ach wat jammer nou dat je Een onberispelijke man niet mooi vond. Maar ja smaken verschillen.
het heeft ergens ook wel iets weg van Voskuil, vind ik, dat gemijmer en zo vind ik wel lekker om te lezen, maar kan me ook goed voorstellen dat anderen het niets vinden.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 17 Mei 2018, 14:22

Gek hè, van Voskuil moet ik niets hebben, maar het boek van Martijn Neggers bevalt me op de een of andere manier wel. Misschien omdat het niet zeurderig is. De ik-figuur neemt het leven zoals het komt en maakt nergens bezwaar tegen. Hij schrijft over de mensen die hij gekend heeft en vertelt waar en wanneer hij ze voor het eerst ontmoet heeft.
Het zet mij ook wel aan het denken. Wat zou ik schrijven?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 17 Mei 2018, 14:27

Renate debuteert!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 17 Mei 2018, 15:14

Nou, dat denk ik niet. Ik heb al een dagboek.

Ik heb vroeger wel eens een roman getracht te schrijven en naar uitgevers gestuurd, maar niet veel meer dan een beleefd briefje teruggekregen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2018, 11:04

Nooit opgeven J.K. Rowling kreeg 12 afwijzingen voordat een uitgever wat zag in Harry Potter...
En er zijn beroemde schrijvers die nog veel vaker een afwijzing kregen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 18 Mei 2018, 11:30

Ach, ik ben achteraf gezien ook niet zo tevreden over het een en ander, hoewel een vriendin er wel enthousiast over was.
Ik concentreer me nu maar op m'n muziek, waar in ieder geval een persoon heel enthousiast over is.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 30 Jun 2018, 10:38

Momenteel lees ik:
Olle Högstrand - Op het juiste paard gewed
IK vond het boek in de weggeefboekenkast in de flat. Vroeger heb ik zijn boeken veel gelezen.
Toen Sjöwall en Wahlöö opkwamen, verschenen er in hun kielzog ook wat andere Zweedse auteurs, zoals Olle Högstrand en K. Arne Blom. Vreemd genoeg werden deze auteurs destijds geprezen en vergeleken met andere grootheden, waarvoor ze niet onder hoefden te doen. Over K. Arne Blom staat op de achterflap van z'n boeken dat hij niet hoefde onder te doen voor Sjöwall en Wahlöö. De laatsten worden nog steeds heruitgegeven en dienen als inspiratie voor politieseries, terwijl de andere auteurs volkomen vergeten zijn.
Ik vraag me ergens wel eens af hoe dat komt. Het boek van Olle Högstrand zou door Dick Francis kunnen zijn geschreven, maar zijn hoofdfiguren zijn kleurrijker. De ik-figuur in het boek van Olle Högstrand is een vrij kleurloze sportjournalist, die misschien wat te veel drinkt. De plot is overigens wel goed.
K. Arne Blom legde in zijn boeken ook wel de vinger op de pijnlijke plekken van de Zweedse welvaartsstaat in de jaren 70. Ouders die beide werkten om hun kinderen in materieel opzicht niets te kort te laten komen en puberende kinderen die zich misschien in de steek gelaten voelden.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 16 Aug 2018, 09:45

Buiten m'n bed wat bespreekboeken en in bed:
Kees Leibbrandt - Speurder op bed
Ik moest aan dit boek denken na het lezen van een bespreking van een jeugdboek, waarin de speurder om een andere reden het huis niet verlaat.
In dit geval moet de hoofdpersoon in bed blijven, omdat hij een hersenschudding heeft opgelopen bij een val uit de ringen, omdat hij een stunt uit wilde nadoen, die de gymleraar deed na het maken van een vogelnestje in de ringen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2018, 10:11

Haha wel grappig in bed Speurder op bed lezen. Wel gezellig ;-)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 16 Aug 2018, 13:00

Tja, de bespreekboeken zijn wat lastig om in bed te lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2018, 10:36

Nee, het ging me om de titel... dat vond ik wel grappig, in bed Speurder op bed lezen

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 17 Aug 2018, 14:00

Ja, die grap was me ook niet ontgaan. Maar als ik bespreekboeken lees, lees ik in bed meestal iets anders. Bespreekboeken zijn vaak lastig open te houden, zeker als je in bed ligt.
De speurder ligt ook in bed. Wat opvalt is hoe de behandeling van een hersenschudding eigenlijk is veranderd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2018, 09:12

Het ligt eraan hoe dik een bespreekboek is, een gewone roman is in bed goed te lezen, maar een dikke pil vind ik vrij lastig.

Je zou eens De toverberg moeten lezen van Thomas Mann, als je daarin leest hoe vroeger röntgenfoto's gemaakt werden....

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2018, 14:45

Het is niet altijd de dikte. Dikke bibliotheekboeken leveren in bed weinig problemen op. Maar bespreekboeken zijn nieuw en die laten zich niet altijd even makkelijk open houden. Hoewel het me opvalt dat de boeken van Harper en Collins daar wat minder last van hebben. Maar toch lees ik bespreekboeken liever niet in bed. Misschien ook wel omdat ik wel eens wat meer geneigd ben om terug te bladeren.

Medische zaken zijn natuurlijk vaak wel erg veranderd, maar dat heeft ook te maken met verbeteringen in de techniek, of betere medicijnen en soms ook door veranderde inzichten.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 18 Aug 2018, 14:53

"Lichte jaren" van Elizabeth Jane Howard (waar ik momenteel niet in kom, teveel personen, teveel verspringen naar verschillende families) en "Dat gebeurt hier niet" van Lewis Sinclair waar me na 37 blz het politiek gebrabbel al irriteert :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2018, 15:24

Nou je gaat lekker Inge :D

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 18 Aug 2018, 15:39

Dettie schreef:Nou je gaat lekker Inge :D

Dettie

Inderdaad :) volgende week maar weer naar de bib.
Hier ligt behalve die 2 enkel nog "Mazzeltov" te wachten maar die wil ik pas september lezen omdat we in oktober naar een lezing gaan van de schrijfster en ik dan graag het boek nog goed in mijn hoofd heb. En Nico is het boek nog aan het lezen dus.... :D

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2018, 16:07

De bieb, daar moet ik ook weer eens heen. Er ligt nog leesvoer genoeg, in de vorm van bespreekboeken en wat lichte boekjes gebaseerd op de serie CSI: Crime Scene Investigation, maar m'n andere bibliotheekboeken moeten worden teruggebracht en dan zal ik toch ook wel weer wat nieuw leesvoer meenemen.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 18 Aug 2018, 17:04

Renate schreef:De bieb, daar moet ik ook weer eens heen. Er ligt nog leesvoer genoeg, in de vorm van bespreekboeken en wat lichte boekjes gebaseerd op de serie CSI: Crime Scene Investigation, maar m'n andere bibliotheekboeken moeten worden teruggebracht en dan zal ik toch ook wel weer wat nieuw leesvoer meenemen.

Ik kan de bib niet binnengaan en buitenkomen zonder boeken :) vroeger ook geen boekwinkel :) maar bij het verhuizen heb ik hele dozen boeken naar de kringloop gebracht en nu staan mijn boeken in 1 kast. Iedere keer dat ik een boek koop moet er een uit die kast om plaats te maken voor het nieuwe boek en omdat het nu vooral mijn lievelingsboeken zijn die nog in de kast staan heb ik een stok achter de deur als ik me laat verleiden tot het kopen van boeken. Ik heb dit jaar nog maar 1 boek gekocht en dat is Mazzeltov. Dat heb ik gekocht omdat Nico het ook wilde lezen en dat een maand uitleentijd dan wat kort is. Maar er is nog geen boek uit de kast gegaan want na oktober denk ik het boek op reis te laten gaan.

Zijn het mooie reeksen van CSI? Ik ken de reeks van televisie maar er zijn zoveel reeksen daarover NCIS, CSI miami, CSI New York, CSI LA, CSI Cyber,..... Zijn die boeken dan gebaseerd op de serie of de serie op de boeken?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 19 Aug 2018, 10:27

Geen boeken meenemen uit de bibliotheek lukt mij ook niet. Bij boekwinkels heb ik dat probleem minder. Ik zie vaak genoeg interessants, maar dan hangt er een prijskaartje aan en dan denk ik: "wil ik dat uitgeven, als ik het boek ook kan lenen."
Zelfs bij CD-winkels ga ik regelmatig zonder iets te kopen naar buiten.
De kans dat ik van een vakantie in Duitsland terugkom zonder CD's is een stuk kleiner. En in deze vakantie heb ik ook nog een boek gekocht.

De boeken van CSI zijn gebaseerd op de serie. Het is echt lichte kost, zeg maar vergelijkbaar met Baantjer, maar wel wat dikker. Sommige auteurs willen zich nog wel eens te buiten gaan aan het beschrijven van de uiterlijkheden van de hoofdpersonen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 19 Aug 2018, 10:47

Wat ben je streng voor jezelf, Inge (erg leuk trouwens dat we je weer 'zien'!)
Maar ik zou willen dat ik dat ook een beetje had. Ik moest vorige week een cadeau voor iemand uitzoeken, een boek dus, en inderdaad lukte dat, maar had er vier boeken voor mezelf bij. En mijn kasten zijn dus echt niet opgeruimd, ze puilen uit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2018, 11:52

Ik zou er gewoon een lief schattig leuk kastje bij kopen Inge. En daar je ruil/wegdoen-boeken in zetten. Zo zonde je lievelingsboeken weg doen, daar krijg je spijt van! Je kunt ze daarna zelden weer terugvinden of erg vergeeld of stukgelezen in een 2e hands winkel. Dus... NIET WEGDOEN zei ze streng haha :mrgreen:

Dettie
die het ook superleuk vindt je weer te zien!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 19 Aug 2018, 14:31

Die bewaarliefde ken ik. Ik heb zelfs nog vrij veel kinderboeken. M'n vader heeft wel veel van de boeken van m'n moeder weggedaan (nou ja, niemand die ze nog leest) maar boeken weggooien, kan ik niet. Zelfs boeken in de weggeefkast zetten vind ik al moeilijk, tenzij het om een bespreekboek gaat waar ik niet enthousiast over ben. Misschien geef ik de boeken dan nog liever aan iemand die ik ken en die het wil lezen.

CD's, of LP's wegdoen vind ik nog moeilijker. Zelfs al heb ik ze dubbel, dus bijvoorbeeld de LP en de CD, of de CD en een opnieuw uitgebrachte versie als onderdeel van een box-set, of met bonus-tracks. Op die manier heb ik sommige dingen zelfs 3 keer.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten