Sofia Nordin - Atomen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2017, 12:59

Gewoon lezen dit boek, het is prachtig.

Zie http://www.leestafel.info/sofia-nordin
Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2017, 19:42

Twee keer raak!! Dat is een goede week geweest!
Maar om de een of andere reden lijkt het me niet mijn soort boek?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2017, 20:06

Nee, grappig dat je het zegt, ik zat er nog aan te denken of het wat voor jou zou zijn en twijfelde dus of ik het in de 'doos-voor-Marjo' zou doen.
Maar ik denk inderdaad dat het geen boek voor jou is. Voor jou zit er waarschijnlijk te weinig vaart in, en ik hou wel van dat verstilde of hoe je het noemen wilt.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Renate » 24 Jul 2017, 11:54

En nog een aantrekkelijk boek.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: #Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor berdine » 24 Jul 2017, 13:08

Het lijkt mij ook een mooi boek. Ik zet hem op mijn lijst!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2017, 15:06

Ja Berdine, het is denkelijk wel een boek voor jou.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: #Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Annemarie » 24 Jul 2017, 15:13

Mooie recensie, Dettie. Het lijkt me een heel aantrekkelijk verhaal.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Willeke » 23 Okt 2017, 16:37

Ik heb dit boek uit en met stijgende verbazing gelezen.
Het verhaal neemt meerdere malen een wending die ik niet aan zag komen,
en aan het eind een wending die nogal verbijsterend is, maar omdat het zo onderkoeld is geschreven moest ik even herlezen of er wel echt gebeurd was, wat ik dacht dat er gebeurd was.

Dit klinkt erg cryptisch, maar duidelijker kan ik het niet zeggen. lezen dus maar dit boek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2017, 20:45

Nou zit ik me hevig af te vragen hoe het ook alweer afliep maar ik weet wel dat ik het prachtig vond.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2017, 20:48

Die vriend gaat toch niet dood hè?

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Willeke » 24 Okt 2017, 09:47

Nee die gaat niet dood.

En voor Dettie... het gaat meer om wat erin het verleden gebeurd lijkt te zijn.
( dan weet je het misschien wel weer)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Renate » 24 Okt 2017, 11:38

Dan kan ik het boek misschien eens uit de bibliotheek halen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor berdine » 09 Nov 2017, 11:59

Nou zit ik hier verbaasd te wezen. Willeke, ik begrijp je helemaal niet. Wendingen die je niet aan zag komen? Een verbijsterend einde? Ik heb denk ik geen hout van dit boek begrepen. En Dettie, je schrijft in je recensie "ontroerend" en "geloofwaardig". Dat eerste vond ik niet en dat tweede is alleen waar, als ik de tweede zwemscène met Cilla verkeerd begrepen heb.
Ik ben het wel eens met je opmerkingen over de stijl. Die is inderdaad prachtig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2017, 12:25

O dear ik weet het niet meer precies Berdine, tweede zwemscène... het staat me niet meer bij. Er zit vaag iets in mijn achterhoofd.

Wel staat me de hele sfeer nog bij. Zij bij die kast, proberend hem daar te houden, de spanning of ze hem uiteindelijk wel of niet laat gaan.
De ontroering ook, ze waren zo intens bevriend, dat 'sleutelen' aan die auto. De eeneheid die ze vormden, het elkaar begrijpen zonder woorden en dan de leegte die het achterlaat als die twee-eenheid afgebroken wordt.
In feite lijkt het ongeloofwaardig, dat iemand een ander kan opsluiten in zo'n kast, maar toch werd het wel geloofwaardig gebracht.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor berdine » 09 Nov 2017, 12:44

Die kast, dat wordt ik niet zo ongeloofwaardig gebracht, dat klopt. Die tweede zwemscène met Cilla wel. Ik ga even verder onder de verklapper.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Tijdens het eerste zwemuitje met Cilla probeert Alma haar te verdrinken, maar laat haar gaan. De tweede keer gaat Cilla gewillig mee met Alma en deze keer verdrinkt ze wel. Ten eerste is het niet logisch dat Cilla zomaar met Alma zal gaan zwemmen. Ten tweede: als ze niet verdrinkt dan geloof ik niet dat ze daar nogmaals over gaat zwijgen. En als ze wél verdrinkt, wat ik denk, dan is het onwaarschijnlijk dat de volgende ochtend iedereen vertrokken is. De ouders zowel als Cedrik. Dan wordt en toch gezocht, onderzoek gedaan, politie, heel de mikmak.
Grappig dat je dit niet meer weet terwijl dit toch de reden is dat Cedrik verdwijnt. Ik dacht ook dat je dit bedoelde met dat hun vriendschap nóg groter was dan we al wisten. Het feit dat Cedrik zwijgt en haar notitieboek verbrandt en begraaft. Maar waarschijnlijk bedoelde je dat Cedrik haar de opsluiting vergeeft, denk ik nu.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2017, 13:34

O ja, dat verdrinken... Misschien is iedereen wel vertrokken juist om wat Alma deed... Dat ze vertrekken om nooit meer terug te komen, misschien begrijpen ze zelfs waarom Alma het deed... Cedrik was natuurlijk haar zielsmaatje, hij kende haar door en door en ik denk dat hij daarom ook dat boek verbrandt. Misschien was juist dat vertrekken van iedereen de grote straf voor Alma. Cedrik moet geweten hebben hoe erg ze dat zou vinden.
Geen idee, dat is ook het intrigerende van het verhaal. Je kunt er alle kanten mee op.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor berdine » 09 Nov 2017, 14:16

Nee nou begrijp je het verkeerd. Het verhaal is denk ik toch te veel weggezakt. Ik bedoel dat als je kind verdrinkt op je vakantieadres, je de volgende ochtend niet zomaar naar huis kunt gaan. Je zult toch even ter plekke moeten blijven. Er zal politie aan te pas komen o.a. En natuurlijk zullen ze vertrekken, maar niet onmiddellijk. Begrijpen wat Alma had gedaan? De ouders? Never nooit niet. Ze dachten dat ze goede vriendinnen waren. Als ze het geweten hadden, dan zou Alma een flink aantal jaren in de gevangenis hebben gezeten.
Alma vond het helemaal prima dat Cilla er niet meer was en Cilla's ouders mochten ook ophoepelen. Alleen dat Cedrik weg was. Dat was erg. En ja Cedrik wist en begreep.
Het klopt dat het een intrigerend verhaal is, maar het wringt waar het dingen betreft die écht niet kunnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2017, 15:16

Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als jij. Dat ze niet verdronken is want anders had je natuurlijk allerlei onderzoeken gehad. Ze zijn wel gelijk vertrokken inclusief Cedrik en dat laatste was mogelijk de grootste straf voor Alma, en Cedrik wist dat. Dat bedoelde ik.
(Ik hoop dat ik het een beetje kan overbrengen wat ik bedoel.)

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor berdine » 09 Nov 2017, 15:57

Ja daar heb ik ook aan lopen denken. Dat is eigenlijk de enige verklaring voor het vertrek van de familie Cilla. Maar waarom ging Cedrik er dan zo plotseling vandoor. Heeft Cilla het hem verteld? Was hij bang dat Cilla hem aan de uitnodiging zou houden om mee te gaan op wereldreis? Dat uitnodigen was trouwens iets wat helemaal niet bij dit romanpersonage paste. Alma en Cedrik begrepen elkaar feilloos en zonder woorden. Waarom de gehate Cilla meevragen? Liep hij weg voor deze blunder en om te voorkomen dat Alma Cilla iets zou aandoen?
Of Cedrik Alma wilde straffen op dat punt in het verhaal, dat geloof ik niet. Hij had dat al enigszins gedaan na het vinden van haar notitieboek en hij had het haar vergeven.
(Je was helemaal duidelijk nu :-) )

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Willeke » 15 Nov 2017, 19:57

Sorry mensen, even een mindere week. Maar ik kom er nog op terug

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Willeke » 24 Nov 2017, 12:29

Was ik weer.
Met verbijsterd ( soms bjna te verbijsterend om in mee te gaan) vond ik het gedeelte dat Alma Cederick in de kast op sloot. in het begin dacht ik... hier ga ik niet in mee, dit is te ongeloofwaardig, maar in de loop van het verhaal "sleurde' de schrijfster me toch mee.
ik heb de dood van Cilla dan ook helemaal letterlijk genomen, en me besef ik nu, niet eens afgevraagd of het gedrag van iedereen daarna wel logisch was en waarom er geen groot politieonderzoek was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2017, 21:14

Ik vraag me nu af of Cilla echt dood was, of dat Alma dat dacht. Vandaar misschien geen politieonderzoek?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor berdine » 25 Nov 2017, 23:18

Volgens mij is ze niet dood. Misschien heeft Alma de hele zwempartij gefantaseerd. Het is onlogisch dat Cilla zomaar met Alma meegaat, na haar vorige ervaring. Toch bestaat de mogelijkheid dat ze zich sterk genoeg voelde, geleerd had om ook lang onder water te blijven en gewoon uit het water is gekomen. Dan zou ze het voorval aan Cedrik verteld kunnen hebben, wat vervolgens Cedriks abrupte vertrek (en het verbranden van het notitieboek) kan verklaren. Ook het vertrek van Cilla en haar ouders is dan verklaarbaar, al zal Cilla een andere reden hebben opgegeven (anders ongetwijfeld aangifte bij de politie door de ouders.)
Blijft wel dat de auteur het hele gebeuren als realiteit presenteert.
Ik vind dit behoorlijk afbreuk doen aan het verhaal. Het opsluiten is absurd, maar daar kun je nog in meegaan, hoewel in die huissituatie natuurlijk ook het een en ander niet klopt: Cedrik die niet gebeld wordt op zijn mobiel, terwijl de batterij écht niet leeg is. Cedrik die Alma blijkbaar hele stapels brieven heeft geschreven en haar adres dus kent, maar vervolgens geen contact opneemt als hij in het land is, maar wel naar een gezamenlijk etentje met beider ouders zou gaan. Maar dat zijn kleine dingen die je aan de kant kunt schuiven. Het raadsel rond de zwempartij is daar te groot voor.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Sofia Nordin - Atomen

Berichtdoor Willeke » 27 Nov 2017, 17:49

Vandaar ook onze verwarring en mijn verbijstering... ik heb dit dus gewoon voor waar aangenomen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten