Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 07 Dec 2016, 20:57

Momenteel lees ik onder andere:
Bas Mesters - Italiaanse streken

Op het eerste gezicht lijkt het boek een soort reisboek, met wandelingen door Rome, maar eigenlijk dienen deze 'wandelingen' een ander doel. Bas Mesters is correspondent geweest in Italië en in dit boek schrijft hij over de Italiaanse samenleving en de Italiaanse politiek. Het is een heel interessant boek, waarin je een beetje leert hoe de Italiaanse samenleving in elkaar zit. Het maakt misschien ook duidelijk waarom de Italianen tegen de hervormingen stemden.
Een stukje Italiaanse zelfspot blijkt wel uit dit grapje: "Toen God Italië had geschapen, was hij zo tevreden over z'n schepping, dat hij het met Italianen bevolkte, om de zaak weer een beetje in evenwicht te brengen."


edit: Naam auteur aangepast.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 10 Dec 2016, 16:44

Momenteel lees ik:
Nicci French - Dinsdag is voorbij
Dit is het tweede deel van de serie rond Frieda klein en het sluit gedeeltelijk aan op het eerste deel 'Blauwe maandag'. Een paar losse draadjes uit dit boek lijken een oplossing te vinden.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 18 Dec 2016, 16:04

Anna Levander - Morten

Een van de drie boeken die je dit keer cadeau kon krijgen in het kader van De Maand van het Lezen. Ik was dit keer pas aan het eind van de maand in de bibliotheek en het boek dat ik wilde hebben, was er niet meer, dus ik kon kiezen tussen dit boek en Isabel Allende. De laatste auteur trok me niet, dus werd het dit boek, geschreven door Annet de Jong en Dominique van der Heijden.
Het is een politieke thriller over een opkomend politicus van de Nieuwe Liberale Partij, die de invloed van het volk het liefst zo veel mogelijk wil beperken, iets wat hij de kiezers natuurlijk niet vertelt.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 18 Dec 2016, 16:54

Hm, die heb ik dus ook meegenomen, omdat ik andere twee al kende. Maar dit klinkt niet echt aantrekkelijk.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 18 Dec 2016, 17:34

Ik vind het wel een goed boek. Het is een soort politieke thriller, maar ik als ik 'm uit heb schrijf ik er misschien nog wel een bespreking over.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 18 Dec 2016, 18:21

Ik heb Allende meegenomen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 18 Dec 2016, 20:23

Allende vond ik te dik en ik heb het gevoel dat ze geen schrijfster voor mij is.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 07 Jan 2017, 15:37

Mark Lewisohn - The Beatles Tune in

Het eerste deel (in 2 boeken) van een driedelige biografie van The Beatles. Ik kreeg het een paar jaar geleden voor m'n verjaardag. Het is wel boeiend en ik ben nu ongeveer bij bladzij 390 en de heren spelen nog steeds niet samen.
Het leest niet gemakkelijk en ik heb regelmatig een woordenboek nodig. Het is overigens wel interessant, zeker omdat het ook een beeld geeft van de maatschappij gedurende de jeugd van de leden van The Beatles. Ook toen zag je vechtpartijen op straat en groepen jongeren die met elkaar op de vuist gingen, soms ook met wapens. Ergens staat de opmerking dat winkeliers terughoudender werden met de verkoop van stiletto's aan kinderen.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Lezer100 » 07 Jan 2017, 18:39

J.M. Barrie, Peter Pan
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2017, 15:48

Rodin - Genie aan het werk. Boek van het Groninger museum.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 06 Feb 2017, 12:31

Drie boeken uit m'n eigen verzameling
Trevor Pinch, Frank Trocco - Analog days The invention and the impact of the Moog synthesizer
Ik heb het bijna uit en het was een zeer interessant boek. Het gaat vooral over de Moog synthesizer, hoewel er ook een paar andere fabrikanten aan bod komen. Ook een paar belangrijke bespelers worden niet vergeten, waarbij het verhaal over Wendy Carlos eigenlijk de meeste indruk maakte. Zij zat in de periode waarin ze bekend werd eigenlijk midden in de transitie en hoewel ze al als vrouw leefde, was ze nog niet geopereerd en omdat ze vreesde dat het een en ander niet geaccepteerd zou worden, trad ze dus naar buiten als man, compleet met aangeplakte bakkebaarden, een pruik en met make-up gesimuleerde baardgroei. Dit leverde dus de nodige problemen op en als er muzikanten langskwamen, weigerde ze deze te ontvangen.

Mark Lewisohn - The Beatles Tune in
Inmiddels ben ik halverwege 1959 en ik moet nog wel een stukje. In het boek dat ik nu lees, komt ook 1960 nog aan bod en dan komt er nog een boek. En dan moeten er nog 2 delen verschijnen.

Jan de Rooy - Nachtvlinders
Dit boekje lees ik in bed. Als er een boek is dat ik nooit weg zal doen, is het dit boek wel. Niet vanwege de inhoud, maar voor de voorin door de auteur geschreven opdracht.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Mei 2017, 14:23

Nigel Cliff - Moskouse Nachten

Een interessant boek, maar ik stuit wel op wat slordigheden. Zo wordt er geschreven dat de U2 op 2 kilometer hoogte vloog, terwijl dat 20 kilometer moet zijn en is er sprake van een bespreking uit 1981 van een recensent die in 1904 overleden is.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 05 Mei 2017, 16:04

Ach, vanuit de hemel zijn ze ook nog actief. Sommigen weten niet van ophouden!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Mei 2017, 19:27

In dit geval is het echt een fout, want het gaat om de première van een stuk van Tsjaikovski en die was 1981 ook al heel lang dood.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2017, 09:42

slordig...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 06 Mei 2017, 14:34

Het is een goed boek, maar er zitten wel de nodige slordigheidjes in.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 12 Sep 2017, 19:37

Miika Nousiainen - Wortels

Zoals de naam van de auteur misschien al doet vermoeden is dit oorspronkelijk in het Fins geschreven.

Het is een echte aanrader voor tandartsen en andere mensen.

Pekka Kirnuvaara gaat voor het eerst naar een nieuwe tandarts, Esko Kirnuvaara. De naam, die niet veel voorkomt in Finland, doet hem vermoeden dat ze familie van elkaar moeten zijn. Alle mensen die Kirnuvaara heten zijn namelijk aan elkaar gerelateerd. Pekka probeert een gesprek hierover op gang te brengen, maar dat lukt niet erg. Uiteindelijk blijken ze halfbroers te zijn en langzaam gaan ze op zoek naar hun wortels. De titel kun je dus op twee manieren opvatten, want Pekka ondergaat een wortelkanaalbehandeling. Het verhaal wordt min of meer afwisselend door Pekka en Esko verteld, waarbij Pekka de belangrijkste verteller is.

nannie70
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 Sep 2017, 19:42

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor nannie70 » 12 Sep 2017, 19:51

Het monster van Essex, van Sarah Perry, maar het boeit me nog niet echt ... misschien komt het nog?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 12 Sep 2017, 19:53

De titel klinkt interessant, maar waar gaat het over?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 13 Sep 2017, 08:55

Het zou hét boek van het jaar zijn in Groot-Brittannië.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 23 Sep 2017, 20:30

Phillip Winkler - Hool

Een roman over een voetbalhooligan. Heiko is de hoofdpersoon en doet met een aantal maten mee met vechtpartijen tussen hooligans. Z'n oom Axel, die een sportschool heeft, is een leidende figuur, die min of meer wil dat Heiko de nieuwe leider wordt. Heiko woont bij een soort vriend, een tamelijk dubieus figuur, die dierengevechten organiseert. Hij heeft 10 jaar in de gevangenis gezeten wegens een moord, die hij in opdracht van z'n baas heeft gepleegd en waarbij hij de verkeerde persoon heeft doodgeschoten. Dit is de meest onsympathieke figuur uit het boek.
Ondanks de vechtpartijen en hun onaangename gedrag ga je toch een zekere sympathie voor Heiko en z'n maten voelen. Heiko ziet z'n wereld langzaam afbrokkelen. Z'n moeder is er al vroeg vandoor gegaan, z'n vader is in de drank gevlucht na een bedrijfsongeval, z'n vriendin vlucht in de drugs en z'n zus verlaat het huis om voor onderwijzeres te studeren. Heiko is meer een drop-out, die het ook op school niet heeft gered. Z'n club Hannover 96 is eigenlijk z'n enige houvast. Langzaam lijken ook z'n maten te verdwijnen, omdat ze toch meer voor een carrière kiezen.
Het verhaal wordt een beetje fragmentarisch verteld, waarbij je regelmatig heen en weer schiet door de tijd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 12 Feb 2018, 21:20

Net uit gekregen:
Justine Le Clerck - Wegens geluk gesloten
Een boek met korte verhalen, die zich vaak een beetje aan de zelfkant afspelen. Niet al te vrolijk, maar soms een soort onderkoelde galgenhumor. Wat me bij is gebleven is de opmerking van een AIDS-patient die met het kaposi sarcoom in het ziekenhuis ligt en eigenlijk stervende is. "Een vlek is geen vlek, twee vlek is een paasvlek, drie vlek is een rouwstoet."

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 12 Feb 2018, 23:10

Ach... Inderdaad galgenhumor.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 16 Mei 2018, 20:36

Martijn Neggers - De mensen die achterbleven

Niet bepaald een vrolijk boek. Ergens lijkt het leven van de hoofdpersoon een beetje voort te kabbelen. M'n vader vond er niet veel aan, maar op de een of andere manier lijkt het mij toch wel te boeien, hoewel ik mogelijk even in een ander boek ga lezen.
De hoofdpersoon draagt de naam van de auteur en is 78 jaar. Kennelijk speelt het boek zich in de toekomst af, hoewel daar niets van te merken is. Eigenlijk zie je het alleen aan de jaartallen van de ontmoetingen die hij beschrijft. Niet dat die jaartallen in de toekomst liggen, althans niet op dit moment, maar sommige beschreven eerste ontmoetingen gaan over schoolvrienden.

Vraag me niet waarom ik dit boek blijf lezen, hoewel het in zekere zin misschien wat deprimerend is.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 17 Mei 2018, 11:54

Daar ben ik meestal snel klaar mee, met deprimerende boeken.
Ik heb er van de week ook twee weggelegd, waaronder Een Onberispelijke Man, die inderdaad (Berdine!) totaal anders is dan die andere trilogie waar ik even de naam niet meer van weet.Dit verhaal boeit me helemaal niet, en is ook heel anders geschreven.
En ik heb een debuut terug gebracht naar de bieb: Rianne Meijer: de onverschrokken lafaard.
In dat boek begint het verhaal met een mand die zijn vrouw verloren heeft, en het iedereen kwalijk neemt dat zij in hun pogingen hem te helpen, te troosten, terugvallen op clichés. Begrijpelijk, maar niet als dat pagina's lang duurt, alleen maar commentaar op anderen.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten