Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor berdine » 11 Okt 2015, 11:36

Inkijkexemplaar bij Bol!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2016, 20:49

Ik heb deze week twee boeken naar de bieb teruggebracht die ik niet uitgelezen heb. Een verhalenbundel van Frederik Daem. De verhalen, ik heb er drie gelezen, zijn novelles in het klein, zonder bijzonderheden.
Het andere is 'De boekwinkel' van Deborah Meyler. Na een veelbelovend begin - over boeken tenslotte - bleek de sensuele hoofdpersoon zwanger. Het interesseert me niet hoe dat verder gaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2016, 09:28

Altijd jammer als een boek waar je zin in hebt tegenvalt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2016, 23:42

En Thé Lau is ook terug. Zijn verhalen konden mij niet boeien. Ik ben de titel van het boek al kwijt.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor irene » 29 Apr 2016, 12:08

Ik ben de titel van het boek al kwijt.

Dan heb je de 50 bladzijden blijkbaar niet eens gehaald ;-)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 29 Apr 2016, 16:12

Het eerste verhaal vond ik niets, en daarna heb ik een paar verhalen willekeurig gelezen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor berdine » 29 Apr 2016, 20:28

Ik heb een pagina of 25 gelezen in De 9 dagen van Rabbit Hayes van Anna McPartlin en ik ben het gebabbel nu al beu. Ik geloof dat ik steeds kritischer word. :? Het boek telt bijna 400 bladzijden en mijn stapel te lezen boeken is te hoog om mijn tijd te verdoen met doorworstelen in de hoop dat het zo meteen beter wordt....

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor berdine » 12 Feb 2017, 19:33

Bijna 150 pagina's gelezen van Atlas van de menselijke geografie van Almudena Grandes, die ik toch hoog had ingeschat. De vier vrouwen in dit boek zijn allemaal rond de 35 en allemaal ontevreden met hun bestaan. Ze hebben een goede baan en genoeg geld, zijn zelfs gelukkig getrouwd en toch missen ze van alles. Ze zoeken het in therapie en buitenechtelijke relaties en oh, oh, oh wat hebben ze het zwaar, ik wordt er doodmoe van.
De schrijfstijl is ook nogal vermoeiend. Ellenlange zinnen, die ik dikwijls in stukjes nog eens moet herlezen. Ik zal Grandes niet meteen helemaal afschrijven, want er bestaan goede recensies van andere boeken van haar, maar deze leg ik aan de kant!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2017, 19:43

Ik ben bang dat die goede recensies zijn van mensen die houden van haar stijl: ellenlange zinnen inderdaad. Veel ook lange omschrijvingen. Een 'zuidelijke stijl', of hoe je het noemt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2017, 19:53

Er staan hier een paar recensies over haar boeken op Leestafel.

http://www.leestafel.info/almudena-grandes

Ik heb pas geleden een ander boek van haar gelezen (mijn eerste van haar) en ben het opnieuw aan het lezen met een notitieblok er naast omdat ik het beter wil volgen vanwege de vele personages. Maar evengoed vond ik het wel mooi wat ze schreef, ondanks die vele personages. Ze heeft iets...

Recensie volgt nog, over een tijdje (maar nu even niet ;-) )

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor berdine » 12 Feb 2017, 20:17

Marjo schreef:Ik ben bang dat die goede recensies zijn van mensen die houden van haar stijl: ellenlange zinnen inderdaad. Veel ook lange omschrijvingen. Een 'zuidelijke stijl', of hoe je het noemt.


Ik ben bang dat die goede recensies o.a. van jou komen.... :shock:

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2017, 20:32

Ha ha, dat dacht ik al! Soms is het verhaal boeiend genoeg om door te lezen en als ik eenmaal gewend ben aan die stijl, heb ik er geen moeite meer mee. Maar ik heb ook een boek van haar weggelegd - weet de titel niet meer, een ander dan jij hier noemt - dat me echt niet kon boeien.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 03 Apr 2017, 15:58

Het gaat niet goed met de debuten dit jaar. Ik heb er al een aantal waar ik weinig aan vind. Het lijkt wel of kunstmatige constructie helemaal in zijn. Nu heb ik diagonaal De afwezigen van Lieke Kezer gelezen. Eerder al het boek van Simone Saarloos, De vrouw die, en ook Onheilig van Roos van Rijswijk viel bij mij niet in de smaak.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2017, 11:49

O dear en Roos van Rijswijk en Lieke Kezer staan zelfs op de longlist. Dat belooft wat!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 04 Apr 2017, 12:22

Ik heb het de laatste tijd vaker: wat er in de Nederlandse literatuur gebeurt, staat mij niet zo aan.
Ik ben te behoudend denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2017, 18:12

Of misschien is het gewoon echt niet zo goed allemaal. Ik meen me te herinneren dat Casper Markesteijn ook mopperde op de kwaliteit van de boeken.
Ben momenteel trouwens een boek aan het lezen over de waardes binnen de uitgeverijen, gaan ze voor het grote geld of voor de kwaliteit?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Renate » 04 Apr 2017, 19:08

Ik denk dat het voor een uitgeverij uiteindelijk altijd een combinatie is. Kwaliteit die niet verkoopt, levert verliezen op. Rotzooi, die goed verkoopt, levert winst op. En naar mate er minder boeken verkocht worden, zal de uitgeverij heel goed moeten nadenken over wat men uit wil geven. Er zal uiteindelijk wel geld verdiend moeten worden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 04 Apr 2017, 19:15

Het zijn geen bestsellers denk ik, die ik nu afgewezen heb. Het Smelt is dat wel, ook een boek dat niks voor mij is, maar het leest wel lekker weg.
Deze van Kézer is een te geconstrueerd verhaal, Saarloos en van Rijswijk schrijven over onderwerpen die mij niets doen. Problematiek waar tegenwoordig allemaal over geschreven schijnt te moeten worden.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Renate » 04 Apr 2017, 20:36

Ik heb een keer een boek met columns van Simone van Saarloos gelezen en ik kan me niet herinneren dat ik enorm enthousiast was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2017, 07:53

Marjo schreef:Het zijn geen bestsellers denk ik, die ik nu afgewezen heb. Het Smelt is dat wel, ook een boek dat niks voor mij is, maar het leest wel lekker weg.
Deze van Kézer is een te geconstrueerd verhaal, Saarloos en van Rijswijk schrijven over onderwerpen die mij niets doen. Problematiek waar tegenwoordig allemaal over geschreven schijnt te moeten worden.


Ja, het valt me ook op dat er veel huiselijk drama is in de boeken van nu. Psychische problemen, rouwverwerking, ontwrichte gezinnen enz.
Ik word er een beetje moe van, al die ellende. Niet dat het niet mag maar het wordt wel veel van hetzelfde en vaak ook zo enorm zwaarmoedig allemaal.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor berdine » 05 Apr 2017, 09:18

De boeken over de oorlog beginnen een beetje "uit" te raken. Daar werd ik ook moe van, hoe goed geschreven ook. Dit is denk ik ter vervanging. Misschien voelt de mens zich genoodzaakt over ellende te schrijven, van zich af te schrijven?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Renate » 05 Apr 2017, 11:27

Dat zou best kunnen. Op zich heb ik daar ook geen moeite mee, maar misschien hoeft het ook niet altijd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2017, 11:32

Dat is toch vreselijk als je dat zo moet constateren? Alleen iezegrimmen schrijven boeken die men wil lezen?
Wat is er mis met een gewoon lekker verhaal, zonder je te wentelen in al die ellende?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Renate » 05 Apr 2017, 11:42

Op zich niets, maar Tolstoj zei al: "Gelukkige families zijn allemaal hetzelfde, terwijl iedere ongelukkige familie op haar eigen manier ongelukkig is."

Ik vind het lastig om te oordelen. Ik las altijd graag de boeken van Hubert Lampo, omdat daar altijd vriendengroepen in voorkwamen, waar ik deel van uit zou willen maken. Aan de andere kant voel ik door dat soort boeken ook weer het gemis. In dat opzicht zijn die boeken met ellende misschien aardig als tegenwicht, om te zien dat er mensen zijn die nog ongelukkiger zijn. Thrillers vormen voor mij ook wel een aardig tegenwicht, omdat er ellende in voorkomt, maar dingen ook weer een beetje in evenwicht worden getrokken door de oplossing van het misdrijf.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2017, 12:01

Lampo vind ik een schrijver van 'normale' verhalen. Ze zijn bijzonder in de zin van magisch, maar gaan niet over ellende.
Ik hoef niet ter lezen dat mensen ongelukkig(er) zijn, dat zie ik in de echte wereld om me heen al genoeg.
Thrillers staan voor mij helemaal los van dit probleem. Natuurlijk is dat moord en doodslag, maar over het algemeen gaat het om de spanning, en niet om de lezer met zijn neus in de ellende te laten wroeten, zoals ik dat bij literatuur wel voel.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten