Viveca Sten - Richting het kwaad

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Plaats reactie
Annemarie

Viveca Sten - Richting het kwaad

Bericht door Annemarie »

Het zesde deel in de Sandhamn-serie heeft een zeer actueel onderwerp: vreemdelingenhaat.

Lees mijn recensie hier: http://thrillers-leestafel.info/viveca-sten
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Viveca Sten - Richting het kwaad

Bericht door Dettie »

Ik kende het woord Assyriër niet, (alleen uit de bijbel ?) Ik dacht dat het een typefout was, maar ik lees bij wikipedia:
De Assyriërs (Syrisch: ܐܬܘܪ̈ܝܐ), ook bekend als Suroye/Suryoye, Othuroye, Atouraye, Assyro/Chaldo en Syrische christenen (zie: Naamconflict Syrische christenen), zijn een etnische groep in het huidige Irak, Libanon, Syrië en Turkije. De Assyriërs zijn een semitisch volk en voornamelijk oosterse christenen, verdeeld over verschillende Oosterse kerken. Ze spreken en schrijven in verschillende dialecten van het Assyrisch Neo-Aramees; in die taal noemen ze zichzelf vaak Suryoye.
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Assyri%C3%ABrs_%28volk%29)

Goed dat er aandacht aan vreemdelingenhaat besteed wordt, zeker in deze tijd.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja, ik had het ook even opgezocht voor de zekerheid. Bedankt dat je het even uitgebreid hebt uitgelegd!

Helaas gaat vreemdelingenhaat ook in het vredige Scandinavië steeds meer leven. Het wordt ook steeds vaker als onderwerp voor thrillers gebruikt. Ik stel het erg op prijs dat auteurs door middel van hun verhalen duidelijk proberen te maken hoe verkeerd het is om iemand te haten op grond van zijn of haar afkomst.
Renate

Bericht door Renate »

Ik ben er in bezig. Het maakt me wel kwaad om de vreemdelingenhaat te zien. Dat is iets dat me altijd aan het hart gaat.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja, mij ook. Daarom is het goed dat schrijvers er aandacht aan besteden. Wie weet brengt het mensen op andere, meer positievere, gedachten.
Renate

Bericht door Renate »

Ik vrees dat het zo niet werkt. De mensen die hier niet voor open staan, zullen het niet lezen.

Aan de andere kant kan ik ergens ook wel begrijpen dat mensen bang zijn voor de komst van vluchtelingen.
In de zin dat men bang is voor de eigen positie op de arbeidsmarkt, of gewoon dat men bang is voor minder tolerante ideeën jegens seksuele minderheden. (Alsof deze ideeën niet leven buiten de kringen van allochtonen.) Niet dat vreemdelingenhaat goed te praten is, maar het is misschien niet helemaal onbegrijpelijk.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Het onbekende maakt vaak angstig. Daarom is het zaak dat mensen elkaar leren kennen. Dan kunnen al heel veel vooroordelen weggenomen worden. En verschillen mogen er zijn, als die maar vredig naast elkaar kunnen bestaan.

Hopelijk maak je je niet al te druk tijdens het lezen van het boek en kun je ook nog van het verhaal genieten!
Renate

Bericht door Renate »

Het is natuurlijk niet alleen een kwestie van elkaar leren kennen. Ik denk dat lager opgeleiden misschien wat eerder concurrentie op de arbeidsmarkt ondervinden en dat is natuurlijk niet altijd prettig.

Nee, ik kan gewoon van het verhaal genieten hoor. Ik erger me er meer aan als ik dit soort dingen op TV zie.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Gelukkig maar. Laat me weten wat je eindoordeel over het boek is!
Renate

Bericht door Renate »

Het is in ieder geval erg spannend. Ik maak me zorgen om Alice en Aram heeft iets gedaan wat hij misschien beter niet had kunnen doen. Wat wel opvalt is dat er dit keer eigenlijk sprake is van een soort tweede plot, waar Nora mee te maken heeft en dat eigenlijk niets met het verhaal te maken heeft. Ik heb er wat gemengde gevoelens over. Aan de ene kant draagt het bij aan de karakterontwikkeling van de hoofdpersonen, maar aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat mensen het misschien wat te veel van het goede vinden.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Zelf vind ik het juist een prima toevoeging. Het breekt het verhaal een beetje en het privéleven van Nora is eigenlijk ook een onderdeel van de reeks geworden.
Renate

Bericht door Renate »

Op zich vind ik het wel een goede toevoeging, maar in dit geval wordt het eigenlijk een soort extra verhaal en ik kan me voorstellen dat niet alle lezers daar op zitten te wachten.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Nou ja, dan moeten die maar een ander boek pakken. Keus genoeg!

Veel leesplezier nog.
Renate

Bericht door Renate »

Dat is waar, maar je kunt ook zeggen dat het in dit geval afleidt van de werkelijke plot. Het is namelijk niet meer alleen het privéleven van de hoofdpersonen, maar echt een tweede verhaallijn rond een andere figuur. Bij de laatste boeken van Sjöwall en Wahlöö had je ook wel meerdere verhalen, die door elkaar liepen, maar deze hadden in ieder geval allemaal nog met de politie te maken.
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Dat is ook wel weer zo. Persoonlijk heb ik me er in ieder geval niet aan gestoord.
Renate

Bericht door Renate »

Echt storen doet het me ook niet.
Renate

Bericht door Renate »

En ik heb het boek uit. Het was weer spannend. De oplossing is toch niet helemaal wat je verwacht en de oplossing van het probleem van Nora is er eigenlijk nog niet. Misschien in een volgend boek?
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik denk het wel. We moeten nog even geduld hebben.
Plaats reactie