Belangrijk nieuws uit Vlaanderen

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Plaats reactie
Lezer100

Belangrijk nieuws uit Vlaanderen

Bericht door Lezer100 »

Omte besparen schrapt de Vlaamse (niet de Waalse noch de Brusselse !) een decreet uit 1978 dat elke gemeente verplicht te investeren in een lokale bibliotheek. Het budget blijft even groot voor cultuur, maar kan anders gespreid worden. Hoe ???
Lezer100
Marjo

Re: Belangrijk nieuws uit Vlaanderen

Bericht door Marjo »

Ik voel met je mee, het is weer een aderlating.
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

Volgens de Vlaamse minister van cultuur (een liberaal !!) zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Maar ondertussen leest men dan ook in de krant dat sommige gemeenten ineens meer budget zullen hebben om straten te repareren. Is dit ook cultuur ?
Lezer100
Marjo

Bericht door Marjo »

Ha ha, nou ja, ik weet niet wat Vlamingen doen met een straat??
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

Marjo schreef:Ha ha, nou ja, ik weet niet wat Vlamingen doen met een straat??
Moet je toch eens komen kijken, Marjo. Sommigen zijn gewoon de naam niet waard. Tenzij je ze met boeken zou plaveien.
Lezer100
Renate

Bericht door Renate »

Als ze de straten met boeken gaan plaveien, dan vrees ik voor het wegdek bij mij in de buurt. Boeken zijn veel te kostbaar om verkeer over te laten rijden. Daar horen mensen in te kunnen lezen.
Lezer100

Bericht door Lezer100 »

Renate schreef:Als ze de straten met boeken gaan plaveien, dan vrees ik voor het wegdek bij mij in de buurt. Boeken zijn veel te kostbaar om verkeer over te laten rijden. Daar horen mensen in te kunnen lezen.
Volledig mee eens, Renate. 't Was trouwens maar sarcastisch bedoeld hoor. Ik zou echt geen boeken op het wegdek willen.

De vraag is nu natuurlijk hoeveel gemeentebesturen staan te trappelen om de deuren van hun bib te sluiten. En welke de gevolgen bijvoorbeeld op sociaal gebied zullen zijn. Ze moeten bij ons op cultuur heus niet gaan denken dat ik nu alle boeken ga kopen. Trouwens, ik verwacht ook wel een impact op de boekenindustrie. Maar laat ons eerst 2016 afwachten.
Lezer100
Renate

Bericht door Renate »

Hoe het in België is, weet ik niet. In Den Haag hebben verschillende bibliotheken hun deuren gesloten, maar die zijn op hun buurt weer vervangen door kleinere buurtbibliotheken, die door vrijwilligers gerund worden. In Rijswijk zijn we al een tijd geleden van 3 bibliotheken naar een bibliotheek gegaan en tegenwoordig is er bij mij in de flat een bibliotheek voor en door de bewoners.
Marjo

Bericht door Marjo »

Wat die straten en vooral de fietspaden betreft heb ik al heel veel ervaring opgedaan in België, maar omdat het voor recreatief is, vind ik het wel leuk...

Ik hoop niet dat er domme beslissingen genomen worden met deze nieuwe regel, maar mensen, ze kunnen er wat van, In Nederland net zo goed..
Plaats reactie