Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2014, 15:33

puur, vers, biologisch en natuurlijk

Lees verder http://www.leestafel.info/monique-van-der-vloed

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2014, 16:37

Stevia is niet zaligmakend. Dan gebruik ik liever honing.

http://www.medischdossier.org/archief/j ... chikt.html

Ik weet niet hoor, ik zie niet echt in waarom je al die 'vreemde' ingredienten zou gebruiken. Tenzij je niet tegen de doorgaande produkten kunt natuurlijk.
Waarom zou je gluten vervangen? Je doet gewoon zonder toch? En dan al die andere dingen die je noemt: waar koop je ze, en hoeveel duurder maakt het alles?

Maar als ik eens iets kan komen proeven, zeg ik niets meer...met andere woorden: ga je er iets van proberen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2014, 17:30

Ja als je niets mankeert kun je alles eten natuurlijk, of het zo gezond is, is een tweede...
Geraffineerde suiker is ook heel slecht voor mensen net als de E-nummers en kleurstoffen en andere toevoegingen.

Zelf kan ik in verband met diabetes geen honing gebruiken maar wel stevia. Nu gebruik ik gelukkig sowieso weinig zoetstof
maar als het moet dan wordt het toch natrena (geen aspartaam) stevia ken ik niet
In het boek staat dat gluten juist belangrijk zijn bij het maken van bladerdeeg of pasta. Die maken de boel compact. dat is
ook het fijne van dit boek, er wordt uitgelegd waarvoor al die stoffen dienen en wat je er voor in de plaats kunt gebruiken.
Er zijn heel veel mensen met een glutenallergie of kleurstoffenallergie enz. die zullen dit boek een verademing vinden.

Dit is het eerste bakboek dat ik tegenkom dat zo enorm rijk gesorteerd is met recepten zonder suiker, kleur en smaakstoffen,
etc. Alles is puur, onbespoten en echt. Het ziet er allemaal ook nog eens heerlijk uit wat ook vaak niet het geval is.
De gezonde kookboeken tonen vaak grauwe, grijze producten die je eerder afstoten dan aantrekken.
Je koopt de producten in de biologische winkel of via internet. Staat ook allemaal in het boek.
Het is echt het meest complete boek dat ik ooit gezien heb.

Dettie
die wel eens wat gaat bakken daaruit maar eerst nog eens haar oventje moet installeren en uitproberen.
Na de verbouwing kon onze eigen magnetron/oven niet meer op de oude plek staan, dan smolten de geiser en leidingen
weg... dus moest er een nieuwe komen.

-

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2014, 17:46

Dubbel spannend dus!!

Je hebt me overtuigd hoor, alles staat er in..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Annemarie » 19 Okt 2014, 18:15

Wat een boeiend boek. Steeds meer mensen zijn tegenwoordig genoodzaakt om bepaalde stoffen te vermijden en die zullen heel blij met dit boek zijn. En ook voor mensen die gezonder en minder kant en klaar dingen willen eten is dit boek vast en zeker ideaal.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2014, 18:24

Dat is natuurlijk zo, maar toch begin ik steeds sneller te steigeren bij de claim dat iets gezonder zou zijn. Dikwijls is dat helemaal niet zo.
Al die superfood dingen, je kunt gemakkelijk zonder, als je op je eetpatroon let. Ok, misschien niet als je bepaalde dingen niet mag. Maar dan nog.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Annemarie » 19 Okt 2014, 18:55

Superfoods eet ik niet. Dat vind ik onzin en het is haast onbetaalbaar. Brood en pasta eet ik graag maar niet van die witte troep. Ik ga meer voor het ouderwetse gezonde eten. Zelf vind ik dat sommigen wat doordraven maar... sinds een paar jaar heb ik last van voedselallergie. Tegen steeds meer dingen kan ik niet en er liggen altijd tabletjes klaar. Ik snap dus heel goed dat mensen noodgedwongen bepaalde voeding of toevoegingen vermijden. Ik let zelf ook steeds meer op wat ik eet. Ik raak er meer en meer van overtuigd dat we terughoudend moeten zijn met het eten van al te veel kunstmatige toevoegingen. Voorlopig kies ik voor de gulden middenweg.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2014, 19:24

marjo schreef:Dat is natuurlijk zo, maar toch begin ik steeds sneller te steigeren bij de claim dat iets gezonder zou zijn. Dikwijls is dat helemaal niet zo.
Al die superfood dingen, je kunt gemakkelijk zonder, als je op je eetpatroon let. Ok, misschien niet als je bepaalde dingen niet mag. Maar dan nog.


Ik wist niet wat superfoods waren maar heb het even opgezocht.
Daaruit begrijp ik dat bepaald eten als héél gezond wordt beschouwt, als je dat maar eet dan komt het wel goed.

Omdat ik vroeger een erge darmziekte heb gehad, (colitus ulcerosa) heb ik me erg verdiept in eten. Het gaat eigenlijk niet alleen om dagelijks groente en fruit (belangrijkste!) en wat brood en vlees of vleesvervangers, maar ook wat er in zit aan vitaminen, mineralen en zo. Het gaat er ook om dat je voedsel eet dat je darmen gezond houdt. Darmen filteren het eten en zorgen er o.a. (samen met andere organen) voor dat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt.

Maar wat ik om me heen zie is best wel eng. Vooral jonge (werkende) mensen kennen te goed het gemak van kant-en-klaar eten.
Zoals; Pizza's, bami, nasi, patat, hamburgers, maar ook de stampotten en zogenaamde maaltijdsalades waar weinig goeds en veel zout in zit (maar wel beter dan de eerder genoemde dingen)
Ze vinden dat kant-en-klaar eten heel gewoon. Het valt me op dat er niet echt meer gekookt wordt door jongeren of heel weinig, de uitzonderingen daargelaten.
Ze kunnen vaak ook niet een echte maaltijd koken. Ze hebben geen idee hoe bepaald - vers- eten bereid moet worden. Alles zit in potjes, in diepvries, en salades zijn in feite ook al voorbereid met saus erbij enz. Pas als er kinderen komen gaan ze 'gezonder' eten, tenminste wat zij onder gezonder verstaan en dan nog niet altijd.

Misschien dat dan het idee van superfoods niet eens zo erg is, want ze weten in doorsnee niet wat ze allemaal eten en binnenkrijgen. Het is dan al positief dat ze superfoods gebruiken.
Het is denkelijk niet zo, zoals Marjo zegt, dat ze beseffen dat je makkelijk zonder superfood kunt als je gewoon normaal gezond zou eten. De reclame is zo slim dat menigeen denkt dat ze gezond eten wat dan helemaal niet zo is. Er zijn bijv. dingen die minder suiker bevatten dus denken ze 'ha gezond', maar dat het dan meer vet of enge smaakstoffen bevat wordt niet vermeld.

Ik vond het echt een openbaring toen ik bepaalde stoffen niet mocht gebruiken. Ik las toen elk etiket en ontdekte dat je onbewust veel meer schadelijke stoffen binnenkrijgt dan je beseft. Ik heb flink moeten zoeken naar bijvoorbeeld pindakaas zonder suiker en kleurstoffen. Ik vond dat echt idioot. Pindakaas is in feite gemalen pinda's, meer niet. Maar als je op gaat letten wat er allemaal in een potje pindakaas zit, schrik je en dan besef je pas wat je onwillekeurig naar binnen krijgt. en dat is dan alleen nog maar pindakaas. Een bouillonblokje, paneermeel noem maar op, je schrikt als je leest wat er allemaal in zit. Jij gebruikt deze misschien niet marjo maar heel veel mensen wel en dat is best wel griezelig.

Nou ja, ik wil maar zeggen dat wij ons wel bewustzijn van gezond eten maar het merendeel van de mensen helemaal niet.
Ik denk echt dat menigeen denkt dat ze gezond bezig zijn maar eigenlijk niet goed weten wat ze allemaal naar binnen werken.

Dettie
op haar stokpaardje

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Marjo » 20 Okt 2014, 09:46

Je hebt helemaal gelijk en Annemarie ook.
Maar dan ben ik altijd bang dat zo'n boek opnieuw aanzet tot de zoektocht naar die zogenaamde superfooddingen, terwijl het eigenlijk zo simpel is.
Back to basic eigenlijk, en zeker: vooral met medewerking van de fabrikanten!!

Zoveel mensen ook die ketchup eten 'in plaats van mayonaise' want dat is toch gezond? Ja, behalve dan al die suiker en andere toevoegingen die er in zitten. Natuurlijk geeft het voor een doorsnee iemand niets om met mate al die produkten te eten, maar onder het mom van 'dit is toch gezond', dat is fout.
Laatst gewijzigd door Marjo op 25 Okt 2014, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2014, 11:36

Monique van der Vloed heeft een artikel geschreven over stevia...

Op facebook staat:
Ik krijg erg veel vragen over stevia. Ook lees ik steeds vaker in de groep dat mensen de " nep-stevia" gebruiken. Om duidelijk te krijgen wat de verschillen nu zijn (want die zijn er!) heb ik een artikel geschreven. Daarin lees je alles over de verschillen en wat nu de beste is. Het loont de moeite om dit even rustig en aandachtig te lezen. Je weet dan " het kaf van het koren te scheiden" En snap je ook, waarom ik steeds hamer op het feit dat je moet zorgen dat je de meest zuivere stevia te pakken hebt.

Hier is het artikel.

http://moniquevandervloed.nl/stevia-drie-categorieen/

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Marjo » 25 Okt 2014, 19:19

Dat maakt het er niet makkelijker op. Zeker niet als je er dus eigenijk van uit kunt gaan dat de stevia die toegevoegd is aan producten die je koopt, ook meuk is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2014, 12:30

Ik lees net een interview met Monique van der Vloed, ze is het helemaal met je eens Marjo

Ik ben niet zo’n warmlopen/ster voor “superfoods”. Ik vind het allemaal prima dat het er is, maar ik beschouw een simpele krop boerenkool, of een paar verse rode bieten ook als superfood. Ik gebruik de superfoods in mijn recepten dan ook niet erg vaak, of met klemtoon . Ik gebruik ze vooral om iets nog meer te verrijken qua smaak. Zelf ben ik bijvoorbeeld dol op baobab poeder. En of dat nu een superfood is of niet, dat boeit me erg weinig. Het is lekker en toevallig ook zeer rijk aan vitamine C. Zo zie ik dat. Superfoods zeggen mij dus eigenlijk vrij weinig, omdat we in Nederland zelf ook meer dan genoeg superfoods kunnen kopen: broccoli, boerenkool, rode bieten, kurkuma, kaneel, pompoen, zoete aardappelen…. allemaal ook superfoods, maar dan wel een stukje goedkoper, omdat ze geen “superfood” claim op hun kont hebben geplakt.

Hier is het hele interview http://www.vrouwmetstijl.nl/interview-m ... ker-bakken

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Monique van der Vloed - Natuurlijk Lekker Bakken

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2014, 23:51

Krek, zo is dat...


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten