Dettie
Nick Bromley & Nicola O'Byrne - PAS OP! Dit boek bijt 4+
Re: Nick Bromley - PAS OP! Dit boek bijt 4+
Ik weet niet eens wat een smartphone is! 
Dettie
Dettie
Da's een hele slimme telefoon Dettie 
Ik type vrolijk op m'n computer. Heb ook een laptop en een netbook. Vroeger had ik een PDA van Psion. Helaas is deze gesneuveld en dat is jammer, omdat ik 'm nog steeds mis. Ik heb later wel een andere PDA van HP gehad, maar die was veel minder praktisch, met een los, opvouwbaar toetsenbord, dat niet altijd even goed functioneerde en soms problemen had met inklappen (ik heb er zelfs eens een kapot getrokken) en een aanraakscherm dat ook regelmatig de weg kwijt was. Ik heb heel wat computers gehad, van een ZX Spectrum, een Commodore Amiga, een Atari, MS-DOS laptop en diverse Windows computers.Annemarie schreef:Ik typ deze reactie op mijn smartphone. Zegt dat genoeg?
Geen idee wat een PDA is... Ik ben gewoon een nitwit wat computers (en programma's) betreft.
Ik weet hoe ik op mijn PC moet werken en hoe het Leestafel programma werkt en dat is het.
Vraag me niet hoe dat Leestafel programma is opgebouwd want ik zou het niet weten.
Ik heb ook heel wat computers gehad, ik kruip weer achter de nieuwe en werk verder
Welke merken? Geen idee... (erg hè)
Dettie
Ik weet hoe ik op mijn PC moet werken en hoe het Leestafel programma werkt en dat is het.
Vraag me niet hoe dat Leestafel programma is opgebouwd want ik zou het niet weten.
Ik heb ook heel wat computers gehad, ik kruip weer achter de nieuwe en werk verder
Dettie
PDA staat voor Personal Digital Assistent. Een soort voorloper van de smartphone, maar zonder telefoon. Ik ben gek op computers, maar voor mij is het uiteindelijk gewoon een stuk gereedschap, dat ik voor alles gebruik en waar ik dan ook een groot deel van de dag achter doorbreng. Internetten (te veel), schrijven (dagboek), muziek maken (te weinig), webdesign (nog minder), grafische dingen (ook weinig), administratie bijhouden.Dettie schreef:Geen idee wat een PDA is... Ik ben gewoon een nitwit wat computers (en programma's) betreft.
Ik heb ook heel wat computers gehad, ik kruip weer achter de nieuwe en werk verder![]()
Dettie
Ik heb antwoord van de CPNBDettie schreef:Ik heb cpbn gemaild hoe het kan dat ze al een top tien en beste boek 2015 hebben.
Ben benieuwd.
Dettie
Beste Dettie,
De Prentenboek TopTien hoort bij onze campagne: De Nationale Voorleesdagen 2015. Deze campagne is van woensdag 21 januari t/m zaterdag 31 januari 2015. Scholen, bibliotheken en boekhandels hebben de materialen voor De Nationale Voorleesdagen al in mei 2014 besteld en hiervoor is het natuurlijk heel handig als zij al weten welke boeken er centraal staan. Op basis van de bestellingen worden de materialen gedrukt. Het is voor ons dus onmogelijk om een prentenboek uit 2014 te gebruiken voor de campagne van 2015.
Mocht u hier verder nog vragen over hebben, dan hoor ik het graag.
enz...
Hm, Ik denk dat ze hier heel lang over na hebben moeten denken...ik zie het probleem dat zij maken nog steeds niet. Een kerntitel van de voorleesdagen kan best een boek uit 2014 zijn, mijns inziens. En het feit blijft dat dit boek al verschenen is, dus uit 2014 komt! Je had toch geen drukproef??
De prijs van de jonge jury was jarenlang een boek van twee jaar eerder, in 2014 werd dus een boek gekozen dat in 2012 verschenen was. Ik moet er bij zeggen dat ze dit jaar een inhaalrace doen bij de Jonge Jury, ze lopen een jaar in. En dat lijkt me heel normaal: je geeft prijzen en speciale toekenningen aan boeken die het afgelopen jaar verschenen zijn.
Nou ja.
De prijs van de jonge jury was jarenlang een boek van twee jaar eerder, in 2014 werd dus een boek gekozen dat in 2012 verschenen was. Ik moet er bij zeggen dat ze dit jaar een inhaalrace doen bij de Jonge Jury, ze lopen een jaar in. En dat lijkt me heel normaal: je geeft prijzen en speciale toekenningen aan boeken die het afgelopen jaar verschenen zijn.
Nou ja.
Ik vond dit nog op de site van de SPNBCPNB schreef:De Prentenboek TopTien hoort bij onze campagne: De Nationale Voorleesdagen 2015. Deze campagne is van woensdag 21 januari t/m zaterdag 31 januari 2015. Scholen, bibliotheken en boekhandels hebben de materialen voor De Nationale Voorleesdagen al in mei 2014 besteld en hiervoor is het natuurlijk heel handig als zij al weten welke boeken er centraal staan. Op basis van de bestellingen worden de materialen gedrukt. Het is voor ons dus onmogelijk om een prentenboek uit 2014 te gebruiken voor de campagne van 2015.
Een jury van jeugdbibliothecarissen gaat jaarlijks op zoek naar de tien meest geschikte boeken voor peuters en kleuters. Deze mogen niet ontbreken in uw schoolbibliotheek! Op het online bestelformulier is een lijst van de Prentenboek TopTien van de Voorleesdagen opgenomen, zodat u meteen aan de boekhandel kunt laten weten welke titels u graag wilt aanschaffen. Dit is de Top 10 voor 2015:
Het boekenliefje - Helen Docherty & Thomas Docherty (Clavis)
Als iedereen slaapt - Komako Sakai (De Eenhoorn)
Snel naar huis, kleine muis - Britta Teckentrup (Gottmer)
Boer Boris gaat naar zee - Ted van Lieshout & Philip Hopman (Gottmer)
Pas op! Dit boek bijt! - Nick Bromley & Nicola O'Byrne (Gottmer)
Koning Koen en de draak - Peter Bently & Helen Oxenbury (De Vier Windstreken)
Piepkleine muis - Janis Ian & Ingrid en Dieter Schubert (Lemniscaat)
Klop klop klop - Lucy Cousins (Leopold)
Piep wil oversteken - Fleur van der Weel (Querido)
Ik wil ook! - Bibi Dumon Tak & Annemarie van Haeringen (Querido)
De prentenboeken staan centraal tijdens De Nationale Voorleesdagen 2015 (van woensdag 21 t/m zaterdag 31 januari). Doel van de jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen.
----------------
Ik zit het nu eens na te kijken en zie nu dat al de boeken op deze lijst zijn uitgekomen in 2013
Ook Pas op! Dit boek bijt dus.
Dus deze bovenstaande titels - uit 2013 - worden de voorleesboeken van 2015.
Dettie
Ik vraag me af of ik het nu wel snap. Jullie?
Dettie
Dettie
Nee. Ik snap er niets van. Complete onzin.
Ik heb even zitten puzzelen
Voor zover ik het begrijp lezen allerlei mensen/bibliothecarissen allemaal jeugdboeken en kiezen daar boeken uit
die zij geschikt vinden om uit voor te lezen, uit die boeken wordt een top 10 samengesteld en 1 boek als beste gekozen.
Omdat ze pas in 2014 alle boeken van 2013 gelezen kunnen hebben én de voorleesdagen al in januari zijn, redden ze het niet
om de boeken van 2013 als voorleesboeken van 2014 uit te roepen. Dat is te kort dag, scholen kunnen die boeken dan niet
bestellen. Dus nomineren ze de beste boeken van 2013 voor 2015.
Volgens mij werkt het zo.
Wat denk jij Marjo? Wat vind jij er complete onzin aan? Dat het zo lang duurt? Of sowieso dat er 10 boeken genomineerd
worden als zijnde beste voorleesboeken? vertel, vertel.
Dettie
Voor zover ik het begrijp lezen allerlei mensen/bibliothecarissen allemaal jeugdboeken en kiezen daar boeken uit
die zij geschikt vinden om uit voor te lezen, uit die boeken wordt een top 10 samengesteld en 1 boek als beste gekozen.
Omdat ze pas in 2014 alle boeken van 2013 gelezen kunnen hebben én de voorleesdagen al in januari zijn, redden ze het niet
om de boeken van 2013 als voorleesboeken van 2014 uit te roepen. Dat is te kort dag, scholen kunnen die boeken dan niet
bestellen. Dus nomineren ze de beste boeken van 2013 voor 2015.
Volgens mij werkt het zo.
Wat denk jij Marjo? Wat vind jij er complete onzin aan? Dat het zo lang duurt? Of sowieso dat er 10 boeken genomineerd
worden als zijnde beste voorleesboeken? vertel, vertel.
Dettie
Ik vind het onzin om boeken die verschenen zijn in 2013 of 2014 uit te roepen als beste boeken van een jaar dat nog moet komen.
Noem het dan anders, maar niet het 'beste boek van 2015'. Dat kan gewoon niet omdat die boeken van 2015 er nog niet zijn.
Noem het dan anders, maar niet het 'beste boek van 2015'. Dat kan gewoon niet omdat die boeken van 2015 er nog niet zijn.
ja je hebt helemaal gelijk vind ik. Ik zit er steeds aan te denken.
Het is inderdaad heel bizar.
Dettie
Het is inderdaad heel bizar.
Dettie