Viveca Sten - Vannacht ben je dood
Viveca Sten - Vannacht ben je dood
Dit vierde boek in de Sandhamn-reeks is opnieuw een voltreffer.
Lees mijn recensie hier: http://www.thrillers-leestafel.info/viveca-sten/
Lees mijn recensie hier: http://www.thrillers-leestafel.info/viveca-sten/
Re: Viveca Sten - Vannacht ben je dood
Al verschillende keren heb ik boeken van haar genegeerd in de bibliotheek. De volgende keer toch maar eens meenemen dan.
Het is wel een reeks natuurlijk en daar ben jij niet altijd dol op. Maar wie weet valt dit toch in de smaak. Er komen mooie geschiedenisverhalen aan bod en die worden heel kundig in het verhaal verwerkt. Het is heel open en toegankelijk geschreven. Misschien toch maar eens meenemen dus!
Dit is niet echt mijn schrijfster. Veel te langdradig. Ik hou niet van series dat weet je, maar soms is het niet erg als je boeken niet in volgorde leest.
Hier stoort het.
Maar ook buiten dat vind ik Vivica Sten te langdradig, steeds weer komt ze met onnodige details. Wat kan ons het schelen dat ‘de Ouwe’ te dik is? Wat maakt het uit of er een vervangster de telefoon opneemt of de vaste kracht? En als het einde nadert, rekt ze de spanning tot een zodanig dus draadje, dat het voor mij knapt en ik stukken over ga slaan.
Lees meer: http://www.thrillers-leestafel.info/viveca-sten/
Hier stoort het.
Maar ook buiten dat vind ik Vivica Sten te langdradig, steeds weer komt ze met onnodige details. Wat kan ons het schelen dat ‘de Ouwe’ te dik is? Wat maakt het uit of er een vervangster de telefoon opneemt of de vaste kracht? En als het einde nadert, rekt ze de spanning tot een zodanig dus draadje, dat het voor mij knapt en ik stukken over ga slaan.
Lees meer: http://www.thrillers-leestafel.info/viveca-sten/
Stond niet achter- of voorop het boek dat het een deel uit een serie was?
Meestal staat dat wel aangegeven met een sticker of zo.
Toch, als ik je recensie lees klink je wel redelijk positief.
Dat kaartje, is dat van het eiland Korsö?
Dettie
Meestal staat dat wel aangegeven met een sticker of zo.
Toch, als ik je recensie lees klink je wel redelijk positief.
Dat kaartje, is dat van het eiland Korsö?
Dettie
Marjo, Marjo, én dit is een serie én het is een Scandinavisch boek: wat deed je beslissen dit boek toch te gaan lezen? 
Het is inderdaad verwarrend als je deze serie niet op volgorde leest. Dan heb je toch het idee dat je dingen hebt gemist (wat ook zo is).
Het is inderdaad verwarrend als je deze serie niet op volgorde leest. Dan heb je toch het idee dat je dingen hebt gemist (wat ook zo is).
Nee, dat het een serie is staat niet op het boek. In de tekst op de achterkant wel, maar die lees ik nooit.
En het is niet echt een serie in de zin dat het een verhaal is dat door verteld wordt. Ja, dat van die speurders wel, maar een thriller gaat niet om speurders, maar om een misdaad, en de oplossing daarvan. Dat romantisch geneuzel hoort er mijns inziens niet bij, en dat interesseert me ook niet. Als dat er niet in had gestaan, was het een goed plot geweest een goede who-dunnit. Dat stuk beoordeel ik inderdaad positief.
Het kaartje is van alle betrokken eilanden.
En het is niet echt een serie in de zin dat het een verhaal is dat door verteld wordt. Ja, dat van die speurders wel, maar een thriller gaat niet om speurders, maar om een misdaad, en de oplossing daarvan. Dat romantisch geneuzel hoort er mijns inziens niet bij, en dat interesseert me ook niet. Als dat er niet in had gestaan, was het een goed plot geweest een goede who-dunnit. Dat stuk beoordeel ik inderdaad positief.
Het kaartje is van alle betrokken eilanden.
Klinkt boeiend. Ergens heb ik het idee dat ik het een en ander al gelezen heb, maar ik kan het niet in m'n lijst vinden. Ik ben juist dol op thrillers die deel uitmaken van een serie en dat ook het privé-leven van de speurders een rol in het boek speelt, vind ik juist leuk, omdat je daardoor meer het idee hebt dat het over echte mensen gaat.
Die 'echte' mensen hoeven voor mij niet de speurders te zijn. Ik heb genoeg aan de slachtoffers en de daders, maar het gaat mij inderdaad niet om de personen maar om de puzzel.
Nee, voor mij gaat het om het hele verhaal en niet zo zeer om de puzzel. Bij Scandinavische thrillers pak ik er ook nog wel eens een kaartenboek bij, om te zien waar de plaatsen liggen en soms om te zien hoe men zich beweegt. Maar goed, ik ben een kaartengek.Marjo schreef:Die 'echte' mensen hoeven voor mij niet de speurders te zijn. Ik heb genoeg aan de slachtoffers en de daders, maar het gaat mij inderdaad niet om de personen maar om de puzzel.
Ik spiek ook wel eens waar al die Scandinavische plaatsen nu precies liggen!Renate schreef:Nee, voor mij gaat het om het hele verhaal en niet zo zeer om de puzzel. Bij Scandinavische thrillers pak ik er ook nog wel eens een kaartenboek bij, om te zien waar de plaatsen liggen en soms om te zien hoe men zich beweegt. Maar goed, ik ben een kaartengek.Marjo schreef:Die 'echte' mensen hoeven voor mij niet de speurders te zijn. Ik heb genoeg aan de slachtoffers en de daders, maar het gaat mij inderdaad niet om de personen maar om de puzzel.
Ik ben een absolute kaartengek. Ik heb m'n vader ooit een boek gegeven met alle kaarten bij In de ban van de ring, zodat je de hele reis op kaarten kunt volgen.Annemarie schreef:Ik spiek ook wel eens waar al die Scandinavische plaatsen nu precies liggen!Renate schreef:Nee, voor mij gaat het om het hele verhaal en niet zo zeer om de puzzel. Bij Scandinavische thrillers pak ik er ook nog wel eens een kaartenboek bij, om te zien waar de plaatsen liggen en soms om te zien hoe men zich beweegt. Maar goed, ik ben een kaartengek.Marjo schreef:Die 'echte' mensen hoeven voor mij niet de speurders te zijn. Ik heb genoeg aan de slachtoffers en de daders, maar het gaat mij inderdaad niet om de personen maar om de puzzel.
Dat boek klinkt leuk! Ik ben geen echte kaartengek maar als er dan toch een kaart bij of in een boek zit dan kijk ik er uitgebreid naar.
Het was een Engels kaartenboek, dat kennelijk was gemaakt naar aanleiding van In de ban van de ring. M'n vader heeft meer boeken, die als het ware als een soort secundaire literatuur bij In de ban van de ring horen.Annemarie schreef:Dat boek klinkt leuk! Ik ben geen echte kaartengek maar als er dan toch een kaart bij of in een boek zit dan kijk ik er uitgebreid naar.
Ook bij berichten in het nieuws wil ik vaak weten waar de genoemde plaatsen liggen. Ik heb een kaartenboek van Nederland op schaal 1:50.000, van Duitsland op schaal 1:100.000, van Noorwegen op schaal 1:300.000 en van heel Scandinavië en een deel van Europa op een vergelijkbare schaal. Dat ligt bij m'n vader en valt zo ongeveer uit elkaar.
Ik moet ineens denken aan het oude televisieprogramma De vakantieman met Frits Bom. Daar hadden ze altijd zo'n item waarin toeristen op de kaart moesten aanwijzen waar ze nu eigenlijk op vakantie waren. De meesten zaten er "slechts" een kilometer of 1000 of een werelddeel naast.
Ja, dat kan ik me herinneren, hoewel ik het nooit echt gezien heb. Ik kan me niet voorstellen om zonder kaarten op vakantie te gaan (en ik rijd geen auto). Als we een busreis maakten naar een land waar ik geen kaarten van had, dan probeerde ik daar wel een kaartenboek op de kop te tikken, om te kunnen zien hoe we reden. M'n grote kaartenboek van Duitsland laat ik overigens wel thuis, want dat weegt wel wat, terwijl het ook erg groot is.Annemarie schreef:Ik moet ineens denken aan het oude televisieprogramma De vakantieman met Frits Bom. Daar hadden ze altijd zo'n item waarin toeristen op de kaart moesten aanwijzen waar ze nu eigenlijk op vakantie waren. De meesten zaten er "slechts" een kilometer of 1000 of een werelddeel naast.
Kaarten gebruik ik niet zo veel meer maar ik kan niet zonder de routeplanner van de ANWB.
Aan een routeplanner heb je zo weinig als je met het openbaar vervoer reist en ik vind kaarten veel leuker.Annemarie schreef:Kaarten gebruik ik niet zo veel meer maar ik kan niet zonder de routeplanner van de ANWB.
Voor iemand die een groot deel van de dag achter de computer doorbrengt, ben ik nog steeds een groot liefhebber van papier.
En ik ben dit boek aan het lezen. Heerlijk. Ik kan me ergens voorstellen dat sommige mensen alle aandacht voor de privé-besognes van de hoofdpersonen wat te veel vinden, maar voor mij geeft het ook wel weer een extra laag aan de boeken. Je krijgt in feite alles tegelijk, een spannend boek en een mooi verhaal.
Ik ben het helemaal met je eens: "Je krijgt in feite alles tegelijk, een spannend boek en een mooi verhaal." Daar hou ik ook erg van. Veel leesplezier gewenst weer.
En het was weer heerlijk spannend, met een verrassende afloop. Ook wel tragisch allemaal.
Dat is het ook. Gelukkig heb je nog twee boeken te gaan!
Er zullen er toch nog wel meer komen?
Dat denk ik wel.