Miriam Bruijstens - Storm (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Miriam Bruijstens - Storm (12+)

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2014, 17:09

Qua stijl en moeilijkheidsgraad kunnen jongere kinderen dit boek wel aan, het is waarschijnlijk het onderwerp wat het meer geschikt maakt voor wat oudere kinderen. Pubers, die last van ontluikende gevoelens krijgen.

Lees meer: http://www.leestafel.info/miriam-bruijstens

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Miriam Bruijstens -Storm (12+)

Berichtdoor Annemarie » 29 Apr 2014, 19:39

Is het een boek dat acceptatie uitademt? Dus een boek dat je ook kunt geven aan jongeren die je wat meer begrip en respect voor de rest van de wereld mee wilt geven?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Miriam Bruijstens -Storm (12+)

Berichtdoor Marjo » 29 Apr 2014, 19:59

Voor de pesters bedoel je? Ik ben bang dat die niet geïnteresseerd zullen zijn. Al zou het kunnen helpen als ze het wél lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Miriam Bruijstens -Storm (12+)

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2014, 22:06

De blauwe omslag is heel apart. Geef het een roze kleur en je hebt een romannetje voor meisjes in je handen. Nu is het eigenlijk meteen duidelijk wat het thema is.

Hee deze recensie had ik helemaal niet meegekregen.

Vind je dat die twee surfers duidelijk maken dat het over homosek.sualiteit gaat? Waarom?

Vind je dit boek beter dan Jaspers vlinders?

Als ik de recensie zo lees lijken de boeken veel op elkaar of is er toch wel verschil?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Miriam Bruijstens -Storm (12+)

Berichtdoor Marjo » 29 Jun 2014, 09:27

Ik vind dit boek beter dan Jaspers vlinders omdat het heel toegankelijk is. Het is als een verhaaltje waar 'toevallig' de andere geaardheid een rol speelt, maar in feit is het het hoofdthema. Er wordt op een speelse manier mee om gegaan, die geaardheid lijkt geen probleem. Het is een gegeven waar anderen soms moeilijk over doen, maar waarom zou je?
Dat is wat er door klinkt in het verhaal.

De omslag: ja ook al is het blauw, ik vind de tekening zoetig, en die twee jongens die daar dan lopen... Maar natuurlijk, het kan zijn dat mijn oog al 'gekleurd' was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Miriam Bruijstens -Storm (12+)

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2014, 09:43

ja, ik denk dat je het al verwacht, maar Jaspers Vlinders is in mijn ogen ook heel toegankelijk en het is ook toeval dat Jasper zijn geaardheid ontdekt en het gaat ook vooral hoe de omgeving er mee omgaat, niet de jongens zelf, die zijn blij met elkaar.
Wat is het verschil dan vraag ik me dan af.

Zelf vond ik het eind nogal overtrokken bij Jaspers vlinders, maar de rest zat wel goed in elkaar.

Dit boek (Storm) vind je wel geschikt voor jouw bibliotheek?

Dettie
nieuwsgierig

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Miriam Bruijstens -Storm (12+)

Berichtdoor Marjo » 29 Jun 2014, 09:53

Waarschijnlijk zit het in de manier van schrijven. Ik vind 'Jasper' saai geschreven (sorry..)
Dit boek over Storm is een leuk verhaal er om heen, het is niet zo bepalend.

Storm staat in de bibliotheek ja, in dezelfde als waar Jasper is. Middelbare school dus. Storm is een C-boek, voor de eerste klas. Jasper is een D-boek, klas twee en hoger.

'Geschikt er voor' moet je even nuanceren. Als ik besluit een boek wel of niet in de basisschoolbibliotheek te zetten dan wil ik de kans dat het ook gelezen gaat worden meenemen. Denk ik dat het niet van de plank zal komen -en ik heb daar intussen aardig goed zicht op - dan vind ik dat zonde van het boek. (Ik heb een totalitair systeem denk ik)
Is een boek een twijfelgeval qua leeftijd - groep 8 dan wel eerste klas middelbare school - dan kies ik liever voor de middelbare school, omdat daar meer gelezen wordt door meer kinderen. En, het is een Havo-vwoschool, en het niveau ligt hoger.
Allemaal dingen die ik in mijn beslissing mee neem dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Miriam Bruijstens -Storm (12+)

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2014, 10:06

oei totalitair systeem...één leider die alles bepaalt staat er als uitleg (wist niet precies wat het was)
Met als voorbeelden Stalin, Lenin en Hitler. Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Wel goed dat je het even uitlegt. Ik dacht dat je vooral keek naar de inhoud en dat je het onderwerp homosek.sualiteit niet geschikt vond voor een schoolbibliotheek, dat die boeken alleen met begeleiding gelezen moesten worden. Vandaar het woord geschikt.
Jouw uitleg geeft een heel ander licht op alles. Nu snap ik het veel beter want ik vond het al niets voor jou om een soort censuur toe te passen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Miriam Bruijstens -Storm (12+)

Berichtdoor Marjo » 29 Jun 2014, 14:41

Ik wil dat niet nee, en iedereen heeft inspraak. Maar ik weet niet of dat met de mannen die je noemt ook zo ging,(het zou me niet eens verbazen)
ik heb die macht dus wel. In de loop van de tijd is het zo gegroeid dat ik de boeken koop, dus ik bepaal wat er staat. Ik bepaal ook wat ik afschrijf, ik heb het helemaal in de hand en als ik eens vraag wat de anderen er van vinden dat vinden ze het allemaal best wat ik doe. Zo groeit macht, en zo kun je er makkelijk misbruik van gaan maken.

Het is zeker niet zo dat ik bepaalde onderwerpen weer, het gaat meer om de manier waarop ze behandeld worden. Zuiver informatief of behapbaar in een verhaal, dat is prima. Als ik merk dat boeken nooit uit de kast komen, en ik zie wat voor boeken dat zijn dan houd ik daar rekening mee bij een volgende aankoop. Er zijn boeken waarvan jullie roepen dat ze goed zijn voor kinderen waarbij ik weet dat geen kind ze zal lezen. Dan horen ze in een openbare bibliotheek, niet op school.

Daarnaast probeer ik ook wel boeken aan te prijzen, boeken die kinderen niet uit zichzelf pakken, maar tja, helaas. Zo iets werkt alleen als een ander kind of de juf enthousiast is. En helaas: juffen en meneren lezen zelf nauwelijks.
Die schrijver in de klas werkt ook trouwens.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten