Leesuitdaging 2014

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Renate » 09 Apr 2014, 20:08

Dettie schreef:Downton Abbey was toch wel een erg favoriete serie bij mij. Maar elke dag is wel teveel van het goede.
Een boek op internet lezen lukt mij niet. Ik kan me totaal niet concentreren dan.
Maar ik geloof wel dat internet invloed heeft op het leesgedrag. Internet is snel,staat een artikel je niet aan hup weg en volgende. Bij een boek lezen gaat dat niet, een boek lezen is 'langzaam' en voor veel mensen daarom saai.

Dettie

Dat is inderdaad de reden waarom ik de krant op internet sneller uit heb. Ik lees dan ook liever gewoon van papier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2014, 11:11

Ja de oudere boeken zijn vaak boeken die je langzaam moet lezen, de zinnen zijn langer dan in de boeken van nu, de
taal zelf is ook trager. Niet dat flitsende korte van nu. Vaak zijn er ook uitgebreide beschrijvingen van natuur,
interieur, kleding e.d. en dat kan me niet boeien, dan raak ik de draad van het verhaal ook kwijt.
Daar heb ik het geduld niet (meer) voor en weet eigenlijk niet of ik dat vroeger wel had.
Internet maakt dat je meer scant en niet meer écht leest, erin duikt, als vroeger. Toen bestond mijn hele omgeving
niet meer als ik las. Nu kan ik jammer genoeg niet meer zo opgaan in een boek. Dat mis ik wel eens.
Maar Proust is sowieso niet makkelijk denk ik. Vroeger niet en nu niet.

Dettie

Renate

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Renate » 10 Apr 2014, 12:54

Dettie schreef:Ja de oudere boeken zijn vaak boeken die je langzaam moet lezen, de zinnen zijn langer dan in de boeken van nu, de
taal zelf is ook trager. Niet dat flitsende korte van nu. Vaak zijn er ook uitgebreide beschrijvingen van natuur,
interieur, kleding e.d. en dat kan me niet boeien, dan raak ik de draad van het verhaal ook kwijt.
Daar heb ik het geduld niet (meer) voor en weet eigenlijk niet of ik dat vroeger wel had.
Internet maakt dat je meer scant en niet meer écht leest, erin duikt, als vroeger. Toen bestond mijn hele omgeving
niet meer als ik las. Nu kan ik jammer genoeg niet meer zo opgaan in een boek. Dat mis ik wel eens.
Maar Proust is sowieso niet makkelijk denk ik. Vroeger niet en nu niet.

Dettie

Als ik een boek lees, vergeet ik nog steeds alles om me heen. Vroeger was dat misschien nog iets meer, toen schijnen m'n ouders me, terwijl ik zat te lezen wel eens gevraagd te hebben of ik een gulden wilde hebben, waar ik niets van gehoord heb.

Lezen op internet is anders, alleen al door de links naar andere artikelen. Zo schiet je van het een naar het ander. Dat heb ik ook wel eens met encyclopedieën. Ik zoek het ene op en beland dan bij het volgende onderwerp.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 12 Apr 2014, 12:57

Toen bestond mijn hele omgeving
niet meer als ik las. Nu kan ik jammer genoeg niet meer zo opgaan in een boek. Dat mis ik wel eens.


Vroeger kon ik dat ook, helemaal in een boek opgaan, meer dan nu maar er is een tijd geweest dat het moeilijker was dan nu.
Er is een tijd geweest dat ik bij het minste afgeleid was. Ik kon mijn hoofd bij geen enkel boek houden. Ik ben toen op een bepaald moment kinderboeken gaan lezen. En beetje met een keer kwam het terug. Om de een of andere reden is dat gemakkelijker in een kinder/jeugdboek... Nu zijn er wel nog bepaalde boeken waarbij ik "van de wereld ben" als ze spannend genoeg zijn, als ik mezelf toelaat om de tijd te nemen om te lezen (vooral), maar ook bij Couperus en Proust. Je bent zo bezig met wat er staat, beschreven wordt, enz dat de wereld heel eventjes verdwijnt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik momenteel Proust beter vind dan Couperus. Bij Couperus ging het vooral over welgestelde mensen die alles heel pessimistisch zagen. Eline Vere, De koningsromans, psyche, fidessa gaan stuk voor stuk over mensen die in wezen niets te klagen hebben maar die niet gelukkig zijn met wat ze hebben. Die het gras aan de overkant groener vinden en bijgevolg hunzelf heel zielig vinden.
Wat ik tot nu toe al gelezen heb van Proust (De kant van Swann en in de schaduw van de bloeiende meisjes) gaat ook over het welgestelde milieu (ik denk dat het vooral is omdat enkel welgestelde mensen toen de tijd en geld hadden om te schrijven?) maar dan meer over een jongen die daarin opgroeit. Hoe hij de mensen en dingen rondom hem ziet. Er zit minder "zelfbeklag" in. Ik heb er geen spijt dat ik begonnen ben om Proust te lezen want het verhaal, de stijl,... zit allemaal goed. Alleen is het onmogelijk om alle 7 de delen in 1 jaar te doen :D

Renate

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Renate » 12 Apr 2014, 15:48

Misschien moet ik me ook eens aan Proust wagen. Het klinkt in ieder geval niet onaantrekkelijk.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 12 Apr 2014, 16:36

Het is echt best boeiend. Eens je het tempo (of eerder het anti-tempo) te pakken hebt boeit het verhaal wel zelfs de vele zijweggetjes. En in een stijl en zinnen die velen hier zouden waarderen.

Renate

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Renate » 12 Apr 2014, 16:41

Ach, ik heb Couperus en Thomas Mann gelezen, dus het tempo van Proust hoeft geen bezwaar te zijn.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 18 Apr 2014, 20:08

De eerste boeken die ik uitgelezen heb, zijn wel geen Franse, maar ja, zoals gezegd, dat zijn allemaal kanjers van boeken, die wat meer tijd vragen. Bovendien wil ik mij zo goed mogelijk inleven in de Franse taal en stijl.

Frederik van Eeden, De kleine Johannes
Frederik van Eeden, De kleine Johannes deel 2
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2014, 20:24

Ach De kleine Johannes! Zo prachtig. Ondanks dat deel twee best heftig is.
Maar deel een, zo vrolijk en onschuldig.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor berdine » 19 Apr 2014, 08:50

O ja, dat vond ik ook prachtig. Ik weet niet of ik dat nu nog zou vinden. Ik las het in de oertijd, toen ik zat te studeren voor mijn eindexamen...........in 1968. :shock: :lol:

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 19 Apr 2014, 12:16

Dettie schreef:Ach De kleine Johannes! Zo prachtig. Ondanks dat deel twee best heftig is.
Maar deel een, zo vrolijk en onschuldig.

Dettie


Er is inderdaad een opvallend verschil tussen beide delen. Heeft iemand van jullie ooit het derde deel gelezen ?
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2014, 12:41

Sorry ik ontdek nu dat ik alleen deel 1 heb gelezen.
Met dr. Pluizer en dr. Cijfer.
Ik vond dat het boek na het betoverende begin met Windekind een omslag kreeg waardoor ik dat als deel twee bestempelde.
De periode met dr. Pluizer en de dood van vader stonden zo in contrast met het lichte en vrolijke van het begin.
Deel 2 en 3 heb ik dus niet gelezen.

Hier kun je deel 2 en 3 vinden (en lezen)

http://www.dbnl.org/auteurs/auteur.php?id=eede003

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor berdine » 19 Apr 2014, 13:21

Ja, ik heb destijds alle drie de delen gelezen. Het klopt dat er een groot verschil is tussen deel één en de andere twee. Ik herinner mij dat ik deel 2 en 3 mooier vond, maar waarom weet ik na al die tijd niet meer. Hè, ik krijg zin om het weer eens te lezen...

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 19 Apr 2014, 14:48

berdine schreef:Ja, ik heb destijds alle drie de delen gelezen. Het klopt dat er een groot verschil is tussen deel één en de andere twee. Ik herinner mij dat ik deel 2 en 3 mooier vond, maar waarom weet ik na al die tijd niet meer. Hè, ik krijg zin om het weer eens te lezen...


Deel 1 en 2 was een herlezen, deel 3 zal voor het eerst zijn.
Lezer100

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 19 Apr 2014, 14:50

Net "A la recherche du temps perdu" gedownloaded op mijn Amazon e-reader als deel van mijn intenties voor 2014. "Les misérables" schiet goed op. Vooral de beschrijvingen zijn iets moeilijker in het Frans. De rest leest vlot.

Ik houd het dus vooral bij kanjers van boeken tegenwoordig.
Lezer100

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 19 Apr 2014, 16:04

Ik heb net deel 3 van op zoek naar de verloren tijd:" De kant van Guermantes" besteld in de bib. Van zodra het binnenkomt kan ik verder.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 19 Apr 2014, 17:52

Inge schreef:Ik heb net deel 3 van op zoek naar de verloren tijd:" De kant van Guermantes" besteld in de bib. Van zodra het binnenkomt kan ik verder.


Ben altijd wel geïnteresseerd in jouw ervaringen met de vertalingen, Inge.
Lezer100

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 19 Apr 2014, 18:19

Lezer100 schreef:
Inge schreef:Ik heb net deel 3 van op zoek naar de verloren tijd:" De kant van Guermantes" besteld in de bib. Van zodra het binnenkomt kan ik verder.


Ben altijd wel geïnteresseerd in jouw ervaringen met de vertalingen, Inge.


Ik wou net zeggen ik lees het in het Nederlands maar nu snap ik het...
Jammer dat ik niet even genoteerd heb wie de vertalers waren in boek 1: De kant van Swann. Ik weet nog dat het verschillende personen waren en dat ik dacht dat de vertaling invloed had op de "schrijfstijl". Ik ben er nog altijd niet helemaal van overtuigd want heb ik soms het idee dat het "plak en knipwerk" invloed hebben op de schrijfstijl.
Bij boek 2: In de schaduw van de bloeiende meisjes waren de eerste 2 delen: Rondom Mme Swann en Plaatsnamen: de plaats, redelijk vlot te lezen. Bij deel 3: Plaatsnamen: de plaats (vervolg) moest ik soms een aantal keer de zin lezen, zelfs luidop, om goed te snappen wat er stond. Er was iets aan de zinsbouw die niet altijd even vlot liep maar verder was het goed leesbaar.
De eerste 2 delen waren vertaald door C.N. Lijsen, deel 3 door Thérèse Cornips.
De namen zeggen me helemaal niets want om eerlijk te zijn let ik weinig op door wie het vertaald is. Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan tot we "de poort" lazen en Dettie met 2 vertalingen kwam.

Ik hoop dus vooral van jou te horen of jij ook het idee hebt dat de ene stukken vlotter lezen dan de andere, of je soms het idee hebt dat er stukken tussengevoegd zijn. ;)


BTW proficiat met je kleinkind!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor WilV » 19 Apr 2014, 21:39

Dus mijn uitdaging voor dit jaar wordt het lezen van

Een van deze dikke pillen;

- de biografie van John Lennon, Philip Norman (859 pagina’s)
- de biografie van Vincent van Gogh, Steven Naifeh en Gregory White Smit, 535 pagina’s
- de biografie van Joop den Uyl, Anet Bleich (544 pagina’s)
- de biografie van Aletta jacobs, Mineke Bosch(819 pagina’s)
- Keith Richard, Life, (575 pagina’s )
- Gabriel Carcia Marquez, Gerald Martin, 544 pagina’s


en acht biografieën/ autobiografieën of interviewboeken naar keuze;

1. - Extreem, Martin Vriezema, biografie over Martin Verkerk

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 20 Apr 2014, 11:16

Inge schreef:Ik hoop dus vooral van jou te horen of jij ook het idee hebt dat de ene stukken vlotter lezen dan de andere, of je soms het idee hebt dat er stukken tussengevoegd zijn. ;


De Franse zinnen zijn alvast zeker zo lang als de Nederlandse vertalingen, Inge. Ik heb gisterenavond het allereerste hoofdstuk doorgenomen, en zinnen van een bladzijde zijn eigenlijk eerder regel dan uitzondering. Het is wel zo, dat door het gebruik van de gepaste leestekens (komma, puntkomma, gedachtenstreepjes) het geheel absoluut niet onleesbaar is, integengedeel. Veel van de zinnen zouden kunnen opgesplitst worden in kortere eenheden, maar ik heb het gevoel, dat dit helemaal niet de bedoeling is. Het is nog te vroeg op hierover te oordelen, maar het feit dat in de titel op zoek wordt gegaan naar verloren tijd, en het laatste boek de tijd weergevonden wordt, dat de tijd een heel belangrijk aspect is van deze romancyclus. Daar kun jij ondertussen vast al meer over vertellen.

PS ik had de indruk in een 'stream of consciousnes' te zitten.
Lezer100

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 20 Apr 2014, 14:26

De Franse zinnen zijn alvast zeker zo lang als de Nederlandse vertalingen, Inge. Ik heb gisterenavond het allereerste hoofdstuk doorgenomen, en zinnen van een bladzijde zijn eigenlijk eerder regel dan uitzondering. Het is wel zo, dat door het gebruik van de gepaste leestekens (komma, puntkomma, gedachtenstreepjes) het geheel absoluut niet onleesbaar is, integengedeel. Veel van de zinnen zouden kunnen opgesplitst worden in kortere eenheden, maar ik heb het gevoel, dat dit helemaal niet de bedoeling is. Het is nog te vroeg op hierover te oordelen, maar het feit dat in de titel op zoek wordt gegaan naar verloren tijd, en het laatste boek de tijd weergevonden wordt, dat de tijd een heel belangrijk aspect is van deze romancyclus. Daar kun jij ondertussen vast al meer over vertellen.

PS ik had de indruk in een 'stream of consciousnes' te zitten.


Je opmerking over de lange zinnen is juist. Dat was hetgeen waar ik in het begin enorm mee worstelde. Als je ze als 1 zin probeert te lezen raak je halverwege de draad kwijt. Het is misschien niet de bedoeling maar het werd makkelijker om te lezen als ik bewust de leesteken las. Zelfs als je de leestekens meeleest moet je zo nu en dan eens teruggaan omdat de draad ergens halverwege geknapt is. Ik weet nu niet of dit door de vertaling komt.
Bij deze boeken gaat het niet over vlug lezen. Ik las ergens de opmerking dat je "Op zoek naar de verloren tijd" meditatief moest lezen.
Ik kom tot de conclusie dat ik op een avond (na een werkdag) een bladzijde of 20 na elkaar kan lezen. Heel traag, goed geconcentreerd. Daarna wordt het me teveel. Ik doe 6-7 weken over 1 boek. Het is iets waar ik mezelf op betrap: na het lezen ben ik nog een tijdje in mijn hoofd bezig over wat ik gelezen heb. Niet alles dringt direct door. Op die manier vallen de stukken beter op hun plaats.
Ook je opmerking over je indruk in een "stream of consciousnes" te zitten kan ik beamen. In het voorwoord staat dat Proust alles opschreef dat in hem opkwam. Later is er met knip en plakwerk een structuur in het verhaal gebracht. Soms lopen die gedachten een stuk door om dan weer terug te komen op het stuk waar het weer in het verhaal past. Ik denk dat ik daardoor ook een soort "golfbeweging" in de schrijfstijl opmerk. Maar dat kan ook weer aan de vertaling liggen.
Wat de tijd betreft heb ik het idee dat in de boeken verschillende aspecten van "de tijd" gebruikt worden. In eerste instantie de tijd van een mensenleven. Ik heb nog maar 2 boeken gelezen dus ben ik er nog niet helemaal zeker van maar in boek 1 gaat het over de jongen als kind, boek 2 gaat volgens mij over de jongen als puber maar dat wordt niet expliciet gezegd.
Dan de tijd doorgebracht in verschillende steden/dorpen. Boek 1 gaat over de tijd in Combray/Parijs, boek 2 over de tijd in Balbec.
Maar ook de manier waarop je moet lezen kun je een aspect van tijd noemen?
Ik denk dat, naargelang ik vorder in de boeken, nog wel andere aspecten van "tijd" zal kunnen vinden.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 20 Apr 2014, 16:50

Inge, ik heb een nieuw item geopend onder "Klassieken". Ik stel voor de discussie daar verder te zetten. Ik wil de eerste teksten uit de Leesuitdaging 2014 wel kopiëren.
Lezer100

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 20 Apr 2014, 17:42

ok thx

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Lezer100 » 14 Jun 2014, 23:46

Karl May, Old Surehand 2
Lezer100

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Leesuitdaging 2014

Berichtdoor Inge » 16 Jun 2014, 21:47

Het gaat niet snel maar ook boek 3 is uit. Netjes op schema om 6 boeken te kunnen lezen dit jaar :D

1 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De kant van Swan (februari 2014)
2 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: In de schaduw van de bloeiende meisjes (april 2014)
3 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De kant van Guermantes (juni 2014)

4 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: Sodom en Gomorra
5 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De gevangene
6 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De voortvluchtige
7 Proust Marcel Op zoek naar de verloren tijd: De tijd hervonden

Op naar boek 4.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten