Toplijst 2013
Op 27 september 2013 heeft Patrick Janssens, voorzitter van de jury van de AKO Literatuurprijs, in de uitzending van Nieuwsuur de zes genomineerden voor de AKO Literatuurprijs 2013 bekendgemaakt. Deze Toplijst van 6 titels is door de jury vanmiddag tijdens een vergadering in de residentie van de Belgische ambassadeur te Den Haag geselecteerd uit de Tiplijst van 25 boeken die eerder deze maand bekend werd gemaakt.
De Toplijst van de AKO Literatuurprijs 2013 bevat de volgende boeken:
Martin Bossenbroek - De Boerenoorlog (Athenaeum-Polak & Van Gennep)
Jan Brokken - De vergelding (Atlas Contact)
Wouter Godijn - Hoe ik een beroemde Nederlander werd (Atlas Contact)
Joke van Leeuwen - Feest van het begin (Querido)
Ilja Leonard Pfeijffer - La Superba (De Arbeiderspers)
Allard Schröder - De dode arm (De Bezige Bij)
Bron http://www.akoliteratuurprijs.nl/editie ... ijst-2013/
Toplijst van de AKO Literatuurprijs 2013 bekend
Re: Toplijst van de AKO Literatuurprijs 2013 bekend
Jan Brokken!!!
Die komt op allerlei lijstjes voor. Het lijkt Buwalda wel, die deed dat een paar jaar geleden ook.
Die komt op allerlei lijstjes voor. Het lijkt Buwalda wel, die deed dat een paar jaar geleden ook.
Dat van Buwalda heb ik nooit zo goed begrepen, zo goed vond ik dat boek helemaal niet.
Maar ja, wie ben ik. Een lezer die veel gelezen heeft, mag je jezelf dan een kenner noemen?
Ik dacht dat jij dat boek van Brokken niet zo goed vond, maar nu begin ik te twijfelen.
Dettie
die geen zin heeft om de recensie te zoeken.
Maar ja, wie ben ik. Een lezer die veel gelezen heeft, mag je jezelf dan een kenner noemen?
Ik dacht dat jij dat boek van Brokken niet zo goed vond, maar nu begin ik te twijfelen.
Dettie
die geen zin heeft om de recensie te zoeken.
En Tommy Wieringa staat niet op de toplijst! Dat zegt voor mij genoeg over het belang van de Ako prijs. 

Als je uit mijn verslag begrepen zou hebben, Dettie, dat ik ' de vergelding' niet goed vond, dan heb ik het verkeerd gedaan, Ik vond dat boek heel goed in elkaar zitten en boeiend verteld.
Het is totaal niet te vergelijken met 'dit zijn de namen'. Behalve dat je kan stellen dat het aan de lezer is om er uit te halen wat er in zit. Het wordt niet voorgekauwd bedoel ik. Bij de Publieksprijs moet ik kiezen, en wordt het Jan Brokken omdat ik nu eenmaal meer met oude geschiedenis heb. Hier, zou ik mogen stemmen, hoef ik niet te kiezen. Het is het enige boek van deze lijst dat ik gelezen heb.
Het is totaal niet te vergelijken met 'dit zijn de namen'. Behalve dat je kan stellen dat het aan de lezer is om er uit te halen wat er in zit. Het wordt niet voorgekauwd bedoel ik. Bij de Publieksprijs moet ik kiezen, en wordt het Jan Brokken omdat ik nu eenmaal meer met oude geschiedenis heb. Hier, zou ik mogen stemmen, hoef ik niet te kiezen. Het is het enige boek van deze lijst dat ik gelezen heb.
Uit je verslag haalde ik het inderdaad niet dat je het mooi vond. Daarin blijf je een beetje op de vlakte (vind ik)
http://www.leestafel.info/jan-brokken
Maar bij het boek op het forum zeg je wel dat je het heel mooi vindt, zie ik nu.
viewtopic.php?f=17&t=9126#p111550
Dettie
http://www.leestafel.info/jan-brokken
Maar bij het boek op het forum zeg je wel dat je het heel mooi vindt, zie ik nu.
viewtopic.php?f=17&t=9126#p111550
Dettie
Ik heb er niets van gelezen, wat erg. Al staat Brokken nog wel op mijn lijstje.
Maar "dit zijn de namen'' had naar mijn bescheiden mening toch wel bij de genomineerden gemoeten. Toch?
Maar "dit zijn de namen'' had naar mijn bescheiden mening toch wel bij de genomineerden gemoeten. Toch?
Ik kan daar niet over oordelen zonder al die andere boeken te kennen, en die heb ik niet gelezen.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Hij hoeft niet per se te winnen, maar een nominatie had ik toch wel verwacht.