Cees W. de Jong e.a. - Het nieuwe Rijksmuseum

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Cees W. de Jong e.a. - Het nieuwe Rijksmuseum

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2013, 15:10

Vandaag, 13 april 2013, heropent her Rijksmuseum haar deuren nadat het 'in nieuw luister hersteld' is. Onder het motto 'Verder met Cuypers' is het gebouw voor een groot deel teruggebracht in de oorspronkelijke staat omdat "het Rijksmuseum nooit is geworden zoals Pierre Cuypers het in gedachten had. Zodra delen van het gebouw werden opgeleverd en museumdirecteuren het voor het zeggen kregen, werd de witkwast ter hand genomen om het interieur aan te passen aan de moderne smaak en opvattingen over tentoonstellen." Ook de ornamenten werden in de ban gedaan.
Het is bijna onbegrijpelijk dat dit gebeurde als je in dit boek de foto's van het nieuwe Rijksmuseum ziet.

Lees verder http://www.leestafel.info/cees-w-de-jong-ea

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Cees W. de Jong & Patrick Spijkerman-Het nieuwe Rijksmus

Berichtdoor Marjo » 13 Apr 2013, 16:18

Wat leuk dat je dit boek niet alleen op de site zet, maar ook gelezen hebt!!
Ik ben wel van plan er heen te gaan maar even nog niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cees W. de Jong & Patrick Spijkerman-Het nieuwe Rijksmus

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2013, 17:08

Ja zeker heb ik het gelezen. Ik vind zoiets bere-interessant. Vooral dat herstellen van die doeken van Sturm is geweldig om te zien en lezen. Een stel lagen met de verf naar binnen opgerold in het niet ge-aclimatiseerde gedeelte van het magazijn en waren vochtig geworden en er zaten stijve vouwen in van het lange liggen. Het is echt ongelofelijk dat ze dat weer zo prachtig kunnen herstellen. Prachtig werk om te doen lijkt me dat.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Cees W. de Jong & Patrick Spijkerman-Het nieuwe Rijksmus

Berichtdoor WilV » 14 Apr 2013, 15:50

Oh kijk, nog meer Rijksmuseum. (ik was net bij de kinderboeken).
Wat leuk om te lezen!
Heb je die geweldige vierdelige documentaire over het Rijksmuseum van het uur van de Wolf gezien?
Een soap van de bovenste plank (de Nederlandse overleg en vergadercultuur op zijn smalst), héél veel mooie kunst en kunstaankopen, en heel veel van dat prachtige restauratiewerk. Vanavond het laatste deel, maar de andere drie staan nog online.

Ik popel om te gaan. Ik heb alsmaar dromen over weekendjes Amsterdam. Ik heb het 'nieuwe' stedelijk ook nog niet gezien, en het van Goghmuseum al veel te lang ook niet. Zal wel een lange termijn-droom worden, maar het dromen op zich, en het tussendoor op tv en in de kranten mooie dingen erover kijken en lezen is ook leuk.

Maar je hebt gelijk dat je nog even wacht Marjo, het is nu denk ik héél erg druk voorlopig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Cees W. de Jong & Patrick Spijkerman-Het nieuwe Rijksmus

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2013, 17:05

Ik heb gelijk bij uitzending gemist gekeken en gelukkig kun je het nog terugkijken.

Wie weet Willeke dat je dromen nog eens uitkomen en als je dan toch in Amsterdam bent dan reis je maar een stukkie verder door, weekendje strand haha

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Cees W. de Jong & Patrick Spijkerman-Het nieuwe Rijksmus

Berichtdoor WilV » 14 Apr 2013, 18:30

Ha, gaat vast nog wel eens gebeuren, en dromen is ook leuk.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Cees W. de Jong & Patrick Spijkerman-Het nieuwe Rijksmus

Berichtdoor Annemarie » 14 Apr 2013, 19:43

Na het lezen van jouw recensie reis ik het liefst meteen af naar het Rijksmuseum! Maar voor nu droom ik gezellig met Willeke mee.

Boekenworm65
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 Apr 2013, 11:38

Re: Cees W. de Jong & Patrick Spijkerman-Het nieuwe Rijksmus

Berichtdoor Boekenworm65 » 16 Apr 2013, 11:42

Leuk!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten