NS Publieksprijs
Op 1 september 2012 zijn op de boekenbeurs Manuscripta de genomineerde boeken voor de NS Publieksprijs bekend gemaakt
De auteur van het winnende boek ontvangt een geldbedrag van € 7.500,-, een sculptuur van Jeroen Henneman en een Altijd Vrij 1e klas (t.w.v. € 5.940,-). Het winnende boek draagt de eretitel Boek van het Jaar 2012.
Ook voor de stemmers zijn er mooie prijzen te winnen: de winnaar van de hoofdprijs mag een jaar lang elke week een boek uitzoeken, maar er zijn ook NS-dagkaarten en boekenbonnen te winnen.
De genomineerde boeken zijn:
Paulien Cornelisse - En dan nog iets
Mart Smeets - De Lance factor
A.F. Th. - Tonio
Esther Verhoef - Tegenlicht
Suzanne Vermeer - Nooderlicht (A.W. Bruna)
Simone van der Vlugt - In mijn dromen
Op http://www.nspublieksprijs.nl kan vanaf zaterdag 1 september tot en met maandag 15 oktober gestemd worden op de zes genomineerde boeken. Naast het publiek zal een kernjury van 275 lezers zich buigen over deze boeken. Samen met de stemmen van het publiek bepaalt de voorkeur van de kernjury de winnaar. Op maandag 15 oktober zal in Amsterdam de winnaar bekend worden gemaakt.
Dettie
Nominaties NS Publieksprijs bekend
Re: Nominaties NS Publieksprijs bekend
Die lijst is altijd al elk wat wils, maar nu maken ze er helemaal en potje van! Hoe kun je deze boeken nou vergelijken?
Ik bedoel maar, ik vind een boek als Tonio niets vanwege het onderwerp, maar hoe zet je zoiets nou af tegen een Suzanne Vermeer??? Laat staan een boek van Mart Smeets!
Eigenlijk vind ik dat A F Th niet blij zou moeten zijn als hij hier wint.
Ik bedoel maar, ik vind een boek als Tonio niets vanwege het onderwerp, maar hoe zet je zoiets nou af tegen een Suzanne Vermeer??? Laat staan een boek van Mart Smeets!
Eigenlijk vind ik dat A F Th niet blij zou moeten zijn als hij hier wint.
Ja ik heb er ook moeite mee Marjo. Deze boeken zijn niet te vergelijken met elkaar. Eigenlijk zouden ze een aparte thrillerprijs en romanprijs of non-fictieprijs moeten instellen.
Thrillers zijn niet te vergelijken met romans vind ik en al helemaal niet met zo'n document als Tonio.
Ik hou niet van het werk van A F Th van der Heijden maar het is wel een heel goede schrijver.
Mart Smeets schrijft onderhoudend maar ook dat is van een heel ander kaliber dan Tonio, Paulien Corneliise is leuk maar het zijn besprekingen over taal. Misschien wint weer een heel ander boek dan deze genomineerden zoals toen gebeurde met de nieuwe Bijbel.
Ik heb Het grote zwijgen van Menkveld genomineerd. Haalt het nooit natuurlijk maar dat vind ik nou echt een heel erg mooi en goed boek.
Dettie
Thrillers zijn niet te vergelijken met romans vind ik en al helemaal niet met zo'n document als Tonio.
Ik hou niet van het werk van A F Th van der Heijden maar het is wel een heel goede schrijver.
Mart Smeets schrijft onderhoudend maar ook dat is van een heel ander kaliber dan Tonio, Paulien Corneliise is leuk maar het zijn besprekingen over taal. Misschien wint weer een heel ander boek dan deze genomineerden zoals toen gebeurde met de nieuwe Bijbel.
Ik heb Het grote zwijgen van Menkveld genomineerd. Haalt het nooit natuurlijk maar dat vind ik nou echt een heel erg mooi en goed boek.
Dettie
Zal ik je steunen!
Ja, goed idee!
Dettie
Dettie