Do van Ranst: De engel Yannick (13)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Do van Ranst: De engel Yannick (13)

Berichtdoor Marjo » 13 Apr 2013, 17:41

Heel mooi boek. Over de keuzes die je als kind moet maken als je ouders gescheiden zijn en allebei hun draai niet kunnen vinden.

Lees meer: http://www.leestafel.info/do-v-ranst
Laatst gewijzigd door Marjo op 15 Apr 2013, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Do van Ranst: De engel Yannick (13)

Berichtdoor Annemarie » 14 Apr 2013, 18:56

Een gevoelig en helaas ook heel actueel onderwerp. Het gebeurt in mijn omgeving aan de lopende band lijkt het wel. Wat moet het zwaar zijn voor puberende kinderen als ouders gaan scheiden en "op zoek gaan naar hun identiteit". Een boekje dat een beetje steun kan bieden is dan niet verkeerd!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Do van Ranst: De engel Yannick (13)

Berichtdoor Marjo » 15 Apr 2013, 10:43

Ik vraag me af of een jongere die te maken heeft met scheidende ouders hier steun aan beleeft..het is een heel apart verhaal dat zeker wel de tragiek van zo'n situatie weergeeft en aankaart, maar ik hoop toch dat andere kinderen niet doen wat deze jongen doet.
Laatst gewijzigd door Marjo op 28 Apr 2013, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Do van Ranst: De engel Yannick (13)

Berichtdoor Annemarie » 15 Apr 2013, 10:56

Ik bedoelde dat het misschien fijn is om te weten dat je niet de enige bent. Maar goed, dat slaat hier dus kennelijk finaal de plank mis. ;)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Do van Ranst: De engel Yannick (13)

Berichtdoor Marjo » 15 Apr 2013, 11:56

Misschien wel, want van Ranst weet het zo te schrijven dat de achterliggende oorzaak, die scheiding, dus niet echt naar voren komt.

dovanranst
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:26

Re: Do van Ranst: De engel Yannick (13)

Berichtdoor dovanranst » 27 Apr 2013, 22:43

Dank om de engel zo grondig te lezen... Grote bewondering voor, vandaag de dag... Groet, Do!

Leerling2006
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 Nov 2022, 16:52

Re: Do van Ranst: De engel Yannick (13)

Berichtdoor Leerling2006 » 06 Nov 2022, 16:55

Het boek is zeer actueel. Veel jongeren gaan door moeilijke periodes in hun leven waarvan een scheiding tussen ouders vaak de oorzaak is. Als kind van gescheiden ouders kon ik me tijdens het lezen van dit boek inleven in het hoofdpersonage. Het boek, wat in mijn ogen een tienerdrama beschrijft van een jonge jongen die weg loopt van de miserie in zijn leven, beschrijft ook wel een zekere psychische kant van het verhaal. Het hoofdpersonage gaat in zijn illusie naar het zwembad en wordt daar door een kampioen opgeleid tot wereld-zwemmer maar het hoofdpersonage kan in de realiteit helemaal niet zwemmen. Pas op het laatste moment dat hij beseft dat hij niet echt kan zwemmen komt zij realisatie van hoe slecht het met hem aan toe ging. Het boek brengt ook een uitstekende verhaallijn tussen de ouders van het hoofdpersonage. De evolutie tussen vader en zoon is prachtig. Het beschrijft een ontkenningsfase waarin de zoon ontkent dat zijn vader effectief ziek is en zal sterven, en een realisatiefase wanneer het hoofdpersonage beseft dat zijn vader effectief zal sterven. Het liefdesverhaal in het boek is voor mij persoonlijk een onnodige toevoeging en had misschien beter kunnen uitgewerkt worden. Al bij al is het een zeer goed boek dat zeer vlot leest. - school opdracht


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten