E.L Konigsburg: Silent to the bone (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

E.L Konigsburg: Silent to the bone (13+)

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2009, 20:41

Lemniscaat geeft een serie uit :made in the USA". Een serie boeken dus geschreven door Amerikaanse schrijvers. Voor jongeren.
Dit is er een van.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/el-konigsburg

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2009, 17:20

In je verslag staat

Een gesprek tussen Connor en zijn halfzus. Het is 'tante-Betje' die hier spreekt geloof ik...

Bedoel je dat er echt een personage is die tante Betje genoemd wordt of dat het een betweter is?

Stond er nergens in het boek waarom die Bramwel niet gewoon aanwijst of schrijft? Hij krijgt, neem ik aan tenminste, toch ook les of gebeurde dat niet in het detentiecentrum. Was hij niet door de schok zo van slag dat hij ook niet meer kon schrijven? ik roep maar wat hoor.

Het doet me een beetje denken aan Foer. Het jongetje dat onderzoek doet naar z'n vader.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2009, 12:31

Ken je die term niet van Tante Betje? Het is een stijlfout, en betekent dat je maar wat aanbabbelt.
Nu ben ik er niet zeker van dat het hier om Betje gaat, want de schrijver heeft dit vast expres gedaan. Zo'n dialoog is indringender (zegt men) dan een waarbij de lezer meer psychologische achtergrondinformatie krijgt. Maar ik hou er niet van.

Precies: waarom Bramwell niet zou kunne schrijven, dat staat nergens. In het begin knippert hij met zijn ogen als antwoord op de vragen, later wijst hij aan. Die blokkade van niet kunnen spreken, vooruit, dat begrijp ik nog, maar waarom hij zijn vingers en handen niet kan gebruiken, dat is -vind ik- flauwekul.
Voor jou zou het aannemelijk zijn dat hij ook daar een blokkade heeft?? Het staat zeker niet de tekst, dus op deze manier accepteer ik het niet.
Ik was niet kapot van het boek van Foer, maar dat was toch wel beter. Nou ja, dit is een boek voor jongeren, maar dan nog moet je zorgvuldig zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2009, 13:00

Ja ik kende de term tante Betje, ik dacht dat het een betweter zijn betekende.

Ik ken het boek niet dus ik weet niet of het aannemelijk is.
Maar als een kind zo geblokkeerd is door de schok dat hij niet meer kan/wil praten dan kan ik me voorstellen dat hij ook andere actieve vormen van contact niet wil. Aanwijzen is ook iets dat activiteit vraagt, contact is, meer dan oogknipperen (je kan ook wegkijken als je niet meer wil).
Maar ja, ik zal dan toch het boek moeten kennen voor ik daar echt ene mening over kan geven natuurlijk.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten