Carla Gielens: Zeepaardjes (non-fictie 7+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Carla Gielens: Zeepaardjes (non-fictie 7+)

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2008, 21:21

Leuke beestjes die zeepaardjes...

Zeepaardjes
Carla Gielens


WWW staat voor Wij Willen Weten. Deze keer willen we alles weten over zeepaardjes. Wat is het voor soort dier? Waar woont het? Wat eet een zeepaard? en nog veel meer.
Alles staat in dit boek. Eerst een uitleg over waarom een zeepaard een vis is, en tot welke groep het dan behoort. Dan inderdaad hoofdstukken over de leefgebieden, de voortplanting en de anatomie.
Het zeepaardje staat bekend om zijn aparte vorm, maar ook omdat het een van de zeldzame soorten is waarbij het mannetje voor het kroost zorgt. Ze zijn al erg klein, - wat overigens afhangt van de soort, die er zo'n 34 zijn! - maar ze kunnen zich ook nog goed verstoppen, omdat ze van kleur kunnen veranderen. Hoe dat werkt staat helaas niet uitgelegd.
Ze schijnen bij voorkeur in ondiep water te leven, en een van de gebieden waar er veel soorten voorkomen zijn de mangrovebossen. Carla Gielens gaat er van uit dat kinderen niet weten wat dat zijn, en dat ze er meer over willen weten. Dus staat er uitgebreide informatie over de mangrove. Leuk, maar niet echt ter zake.
Wat wel weer leuk is om te lezen is de rol die het zeepaard heeft gespeeld -en nog eigenlijk- in de mythologie.
Er is een woordenlijst, er staan adressen voor wie meer wil of wie het zeepaard wil helpen beschermen.

Het is een boek met een slappe kaft, en heeft grote letters. Veel tekst, met af en toe wat illustraties. Makkelijk te lezen, veel informatie, maar niet echt een leuk bladerboek. Voor een werkstuk is het prima, eigenlijk is het precies wat het belooft: een boek voor kinderen die willen weten!

isbn 978 90 8660 034 4 Paperback 42 pagina's | Uitgeverij Ellessy | februari 2008 verschenen in de serie WWW Junior

© Marjo
december 2008

Gast

Re: Carla Gielens: Zeepaardjes (non-fictie voor de jeugd)

Berichtdoor Gast » 30 Nov 2008, 22:20

Marjo schreef:Leuke beestjes die zeepaardjes...


Dit blijven voor mij toch heel intrigerende diertjes, deze "paardjes", Marjo. Kinderen zullen er zeker door aangesproken worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2008, 11:19

Nooit geweten dat zeepaardjes van kleur konden veranderen.
Weer wat geleerd.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2008, 21:04

Ik wist dat ook niet, maar ze kunnen zich blijkbaar aan de achtergrond aanpassen, zodat ze niet zichtbaar zijn. Ik had willen weten hoe ze dat doen, omdat ik juist laatst gelezen heb dat kameleons, die er om bekend staan dat ze kunnen verkleuren, dat dus niet zo op commando kunnen. Dus niet als camouflage!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2008, 10:28

Wat ik kon vinden is dat ze het verkleuren wel als camouflage gebruiken, en...

'Een soort gloeidraad in hun lichaam zorgt ervoor dat zeepaardjes in een mum van tijd van kleur kunnen veranderen en zich aan hun omgeving aanpassen als bescherming tegen vijanden...'

Dit is het enige dat ik kon vinden Marjo.

Ook hebben ze huidplooien die ze kunnen gebruiken om zich aan te passen aan hun omgeving, ze kunnen bijv. net een stuk koraal lijken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2008, 14:15

En waarom staat dat dan niet in zo'n informatieboek vraag ik me af...


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten