Hm, ja, ach, wat zal ik zeggen.. het viel tegen en toch heb ik het een en ander opgestoken.
Berlijn
Christine Hatt
Het boek is fraai vormgegeven, met mooie kleurkaders en foto's, maar... ik vind het een rommelig boek als het om de informatie gaat. In genoemde kaders staat steeds een korte eenheid met informatie, waarbij het onderlinge verband niet altijd even duidelijk is. Heel lastig als je een werkstuk wil maken, maar wel weer leuk als je alleen maar iets over Berlijn wilt lezen. Alleen is het ook jammer dat er slordigheidfoutjes in staan. Is het nu Schönfeld of schönefeld? En waarom is Länder in de volgende zin niet gewoon vertaald?
"In Berlijn gaan kinderen twee jaar langer naar school dan in andere ‘Länder'.." Raar hoor.
En ik vond de geschiedenis wel erg kort door de bocht. De tweede wereldoorlog wordt even in vier zinnen verteld! Ik miste ook nog de Olympische Spelen van 1934, maar dat er niet zoveel geschiedenis instaat is misschien een bewuste keuze van de schrijfster. Dat was de kritiek.
Als je naar Berlijn gaat, kun je wel uit het boek halen waar je op moet letten. Ter plekke kun je altijd nog meer informatie halen.
Of je kan tevoren verder zoeken in andere boeken natuurlijk, en dan heb je wel een leidraad. Al zou ik eigenlijk meteen maar een ander boek nemen als je toch gaat...
isbn 90 5495 327 6 1999 Belitha press Londen vertaald door Piet de Bakker 2002 Ars Scribendi Haarlem Verschenen in de serie 'Wereldsteden' van Corona, Leeftijdsindicatie: van 10 tot 16 jaar.
© Marjo
april 2008
Christine Hatt: Berlijn (non-fictie 10-16 jr)
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”