Mario Demesmaeker - Het geheim van de Katharen (8-12 jaar)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Hermine

Mario Demesmaeker - Het geheim van de Katharen (8-12 jaar)

Berichtdoor Hermine » 29 Nov 2006, 20:28

B -leeftijd 8 tot 12 jaar
Inhoud
Lien kan haar ouders ervan overtuigen dat ze met haar broer Bram op reis mag door het land van de Katharen. Bram heeft er helemaal geen zin in, maar Lien is niet tegen te houden. Ze maken een trektocht door een onherbergzaam gebied waar vroeger de Katharen leefden. De nachten brengen ze door in hotels van wisselende kwaliteit. De hele tocht hebben Lien en Bram het gevoel dat ze worden gevolgd. Als bovendien blijkt dat ze iedere dag een letter van een scrabblespel in handen krijgen, geloven ze echt dat iemand het op hen heeft gemunt. Wie is deze mysterieuze achtervolger?

Mijn mening:

Als volwassene een kinder-of jeugdboek lezen heeft zo z'n charmes.

Dit boek (B) voor de leeftijd van 8 tot 12 jaar is wat teleurstellend. Bram en Lien maken een voettocht door de streek van Languedoc. Namen zoals Quillan, Duillac-sous- Peyrepertuse, Quéribus, Puilaurens, Carcassonne en natuurlijk Montségur vergroten weliswaar de aardrijkskundige kennis maar over de Katharen kom je geen letter te weten.

De plot is niet onaardig maar als je je kinderen warm wil maken voor de geschiedenis van de Katharen, zoek je best een ander boek

Marjo

Berichtdoor Marjo » 29 Nov 2006, 23:49

Wat leuk Hermine, dat je ook een jeugdboek over je passie leest!

Nou ja, je zegt dat het er te weinig over gaat, dat is dus jammer..zouden er boeken zijn die het wel goed behandelen? Frances Temple raakt het onderwerp in haar boek "de pelgrimsschelp", het is een van de vele onderwerpen die ze aansnijdt.

Hermine

Berichtdoor Hermine » 30 Nov 2006, 09:11

Dat heb ik genoteerd!
Ik ben nu bezig aan 'Katharenkind' van Annemarie Olgers. Die lijkt me beter. Wordt vervolgd.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”