Ann Bashares: 4 vriendinnen en 1 spijkerbroek (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Ann Bashares: 4 vriendinnen en 1 spijkerbroek (12+)

Berichtdoor Marjo » 11 Sep 2006, 20:38

4 vriendinnen en 1 spijkerbroek

Oftewel hoe een spijkerbroek de rol van geheven vingertje vertolkt..

Bridget koopt in een impuls een tweedehands spijkerbroek, en als haar vriendinnen (allemaal 15) op haar kamer bij elkaar zijn ontdekken ze dat hij niet alleen ieder van hen prima past, maar hen bovendien een bijzonder gevoel en meer zelfvertrouwen geeft.
De vriendinnen zullen die zomervakantievoor het eerst niet samen doorbrengen. Bridget gaat naar een voetbalkamp (Amerikaans voetbal), en ze zal daar verliefd worden op een jongen van 19, die coach is en daardoor verboden voor de pupillen. Maar ze moet en zal hem krijgen.
Lena gaat naar haar opa en oma in Griekenland. Ook zij wordt verliefd, maar omdat de jongen in kwestie zo aangeprezen wordt wil ze zelfs tegenover zichzelf niet voor haar gevoelens uitkomen. Ze beschuldigt hem van onoorbaar gedrag.
Carmen verheugt zich erop haar vader, al een tijd uit het gezin verdwenen, een zomer lang voor zichzelf te hebben, en ontdekt dat hij op het punt staat te hertrouwen, en bovendien twee tienerstiefkinderen heeft.
Tibby blijft thuis, ze gaat werken, en ontmoet een meisje van 12, Bailey. Ze wil helemaal niet dat 'dat kind' achter haar aan loopt, maar laat het toe als ze hoort dat Bailey leukemie heeft en zal sterven.
Zoals ze afgesproken hebben reist de spijkerbroek van de een naar de ander, maar de bijzondere dingen waarvan ze dachten dat die zouden gebeuren blijven uit. Maar alle vier hervinden ze hun gezonde verstand, en nemen de enige juiste beslissing die ze in hun situatie kunnen nemen.

Ik vind dit een typisch Amerikaans boek: die wijze lessen die de tieners moeten leren, en nog wat tranentrekkerij erbij. Mijn tenen krullen als ik dit lees. Beh..
Het is vlot en meeslepend geschreven en er zijn al drie vervolgdelen (die ik niet zal lezen) dus ik denk dat het bij de jeugd erg in de smaak valt..

Paperback | 255 Pagina's | de Fontein Jeugd | 5e Druk | 2003 ISBN: 9026119909 vanaf 12 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2006, 17:06

Ik vind dit een typisch Amerikaans boek: die wijze lessen die de tieners moeten leren

Is het echt zo met het vingertje? Heel belerend of zoetig?
Bij bookcross zijn ze redelijk enthousiast over dit boek.

Groetjes
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2006, 17:36

zoetig denk ik dat je het zou noemen. Het is niet het wijze vingertje van Cals.. Voor zover ik me dat herinner.
Maar de jeugd is ook enthousiast.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2006, 17:38

Pas op meisje, als je dat en dat doet dan gaat het fout... zoiets?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2006, 17:43

Dat ja. Zo erg is het niet. Wel als je dat doet gaat het fout, maar zonder het pas op..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2006, 17:50

Ik heb nog stapels kinderboeken liggen dus voorlopig zal ik er toch niet aan toe komen. Ik werd er eigenlijk wel nieuwsgierig naar door de bookcrossers.
Maar als ik jouw reactie lees dan sta ik minder hard te springen.

Bernadet


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten