Gaston Van Camp - De valse Boudewijn (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Gaston Van Camp - De valse Boudewijn (12+)

Berichtdoor Marjo » 07 Mei 2006, 19:43

Boudewijn IX, de figuur waarop dit boek gebaseerd is, heeft echt bestaan. Als Nederlander weet ik helemaal niets van dit onderwerp af.
Boudewijn, geboren in 1171, was de graaf van Vlaanderen en Henegouwen in een tijd dat Nederland en België nog verdeeld waren in graafschappen. Zij stonden onder de heerschappij van de Franse koning, maar waren erg engelsgezind vanwege de handel in wol. Een zwangere vrouw en een dochtertj achterlatend vertrekt Boudewijn in 1202 op kruistocht. Maar in Palestina arriveert hij nooit, in plaats daarvan wordt hij uitgeroepen tot keizer van Constantinopel. In 1205 werd hij verdreven door een Bulgaarse koning, maar hij werd in Vlaanderen nooit teruggezien.

Het boek vertelt het verhaal van een kluizenaar die beweerde dat hij graaf Boudewijn was. In de annalen wordt hij vermeld als de Valse Boudewijn. Maar was hij een bedrieger? Ook dit boek geeft geen uitsluitsel, maar het vertelt wel een spannend verhaal over avontuur, actie en liefde. Leuk om op deze manier een stuk geschiedenis mee te krijgen!
Averbode : Altiora, cop. 1994 200 p. ISBN 9031710490



Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2006, 17:23

Ik heb je verslag hier gezet marjo. Het is te kort om te plaatsen, sorry.
Het lijkt me wel een erg leuk boek.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 08 Mei 2006, 20:32

Ik heb ooit een historische roman gelezen, waar de figuur van die Boudewijn een rol speelde.
Het ging over het idealisme om op te trekken met de Kruistochten, om daar te gaan vechten voor de jonge graaf, want zo zagen zij het.
Ik denk dat dat in "Ik Hasso van Bodman" van Rose Gronon was.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Mei 2006, 21:03

Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar wat je ervan vertelt past wel bij het boekje van van Camp, Tiba.
Geen punt overigens dat je het hier neerzet, Bernadet.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 08 Mei 2006, 21:28

Rose Gronon is een fantastische schrijfster, Marjo.
Voor liefhebbers van historische boeken een aanrader. Toen ik begon "serieuze'" boeken te lezen, was ik een absolute fan van haar.
Wel een poëtische stijl, maar die kun je waarderen, heb ik al geleerd.
Ik las van haar ook "de ramkoning" en het prachtige "de ballade van Dona Maria de Alava"
Hier een link: http://users.pandora.be/michel.vanhalme/jeugd0115.htm
waar "de ramkoning" bij jeugdboeken staat. Volgens mij niet (al kan het wel al vanaf 15-16 gelezen worden).
Rose Gronon is wel in Nederland moeilijk te vinden, denk ik, Bernadet zocht er al naar.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Mei 2006, 21:54

Ik zal de naam in mijn boekje zetten!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten