Tjibbe Veldkamp - De jongen die van de wereld hield

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Tjibbe Veldkamp - De jongen die van de wereld hield

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2024, 12:04

Bijzonder verhaal. Het kan helemaal niet en toch...

Lees meer: https://www.leestafel.info/tjibbe-veldkamp

Anton

Re: Tjibbe Veldkamp - De jongen die van de wereld hield

Berichtdoor Anton » 22 Jun 2024, 16:52

Tjibbe Veldkamp staat mij mij te boek als gedurfd auteur, zeker in zijn boeken voor wat oudere kinderen, en diverse originele prentenboeken. Hij heeft ook al een bekroning op zijn naam staan.
Adem(11 jaar) heeft een voorschot gekregen op zijn leven. Hij leeft nog niet echt en als hij een man en een vrouw in de sneeuw ziet, de man is uitgegleden en de vrouw vangt hem op en is zo dichtbij dat de adem van de een de lippen van de andere verwarmt. Kortweg, dit moeten zijn ouders worden, want Adem is nog niet echt geboren. Hij krijgt een zandloper van een mysterieus persoon, Barkov. Zo lang de zandloper loopt moet hij de man en de vrouw aan elkaar koppelen zodat ze zijn ouders worden.
Dan volgt een zoektocht naar beiden: Zdenka en naar Vaclav. Ze reageren nogal verschillend. De vrouw is rechercheur bij de politie en bij hun ontmoeting denkt ze dat Adem de zaak bedondert. Vader is een zachtaardige activist die meer openstaat voor het bijzondere verhaal van Adem.
De tijd is kort en kostbaar en Adem raakt vertwijfeld, maar hij geeft niet op. Zdenka en Vaclav moeten bij elkaar gebracht worden. Er zijn meerdere regels 1, maar de belangrijkste is: regel 1 Zorg voor jezelf.
Ondanks het ongeloofwaardige gegeven lees je met volledige meegaandheid de zoektocht van Adem en zijn lust naar het leven. Het is op dat gebied een opgewekt verhaal.

Gezien de namen van de personen en de genoemde plaatsen lijkt het verhaal gesitueerd in een land uit het oosten van Europa, maar dat wordt niet duidelijk in het verhaal.
Diverse paginagrote zwart-witillustraties verlevendigen het verhaal. Mark Janssen is een van de beste illustratoren van ons land, ook hier toont hij zijn klasse. Originaliteit en durf kan Tjibbe Veldkamp niet ontzegd worden. 5 sterren voor dit bijzondere, magisch-realistische verhaal.
Het verhaal is voor lezers vanaf ca. 10 jaar en liefhebbers van prachtig jongerenproza.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2024, 19:19

Jullie maken me wel heel nieuwsgierig, ik ga het maar eens aanvragen bij de bibliotheek.
Nu wil ik het ook lezen.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 23 Jun 2024, 12:13

Krijg je geen spijt van.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”