Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2022, 18:58

Ik hoorde laatst een peuterjuf vertellen dat kinderen 'vrijer' gelaten moesten worden. Als dat kind beweerde dat een schaap 12 poten had, moest je daar niet tegen in gaan en zeggen dat het er maar vier waren. En als je knutselmateriaal gaf om een rups te maken, mochten dat niet alleen rondjes zijn, zoals ze gewend zijn, maar ook driehoekjes, vierkantjes enz...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2022, 09:50

O heerlijk! Dus lekker de fantasie zijn gang laten gaan!
Waarom ook niet!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Berichtdoor Marjo » 03 Okt 2022, 15:45

Waarom niet...omdat het misschien handiger is om te weten wat de feiten zijn?
Maar als je dan de fantasie de nek omdraait is het weer niet aan te raden. Een tussenweg zoeken dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2022, 11:43

Toevallig had ik net een artikel gelezen over fantasie bij kinderen, waarin gesteld werd dat fantasie bij kinderen erg belangrijk is.
Een stukje hieruit:

Waarom is de fantasie van kinderen belangrijk?

Een oneindige grenzeloosheid van fantasie is geweldig voor de ontwikkeling van kinderen. Fantasie is eigenlijk ‘outside-the-box’ denken. Het stimuleert het probleemoplossend vermogen van kinderen, het bedenken van nieuwe mogelijkheden en de vaardigheid om dingen vanuit een ander perspectief te zien. Zo leren kinderen zelfs kritisch denken. [3]

Uit een literatuuronderzoek van de Case Western Reserve University in Cleveland bleek dat kinderen tijdens het vrij, rijk aan fantasie en creatief spelen ook oefenen in ‘divergent denken’.[4] Divergente denkers zijn goed in verbanden leggen, hebben een breed perspectief en kunnen op een flexibele manier denken. Uit onderzoek is gebleken dat divergent denken vaak los staat van intelligentie.[5] Ieder kind kan dus divergent leren denken tijdens het fantaseren en spelen. Hier zullen ze als volwassenen ook nog profijt van hebben.

Het hele artikel staat hier https://filosovaardig.nl/blog/denken-ov ... wikkeling/

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Berichtdoor Marjo » 04 Okt 2022, 12:08

Dus niet leren dat een schaap vier poten heeft?
Ik denk dat het samen kan gaan. Maar ik heb het artikel nog niet gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2022, 13:00

Die fantasie is gewoon van dat moment, ze zijn heerlijk aan het tekenen bijvoorbeeld, wat maakt het dan uit dat ze een schaap 10 poten geven of een poes drie staarten.
Ze zien vanzelf wel dat het anders is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Berichtdoor Marjo » 04 Okt 2022, 20:52

Dat klopt. Met tekenen kun je je lekker laten gaan.
Maar als je de vraag stelt: hoeveel poten heeft een schaap? En het antwoord is dan 12, dan heb ik toch bedenkingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2022, 10:31

Maar daar gaat het in dit boek niet over. Het jongetje heeft zijn eigen beelden bij het noemen van namen van dieren zoals neushoornvogel of bigkikker - die beelden worden ook in het boek weergegeven - aan het eind ziet hij hoe ze er werkelijk uitzien, heel anders natuurlijk.
Maar het is juist de fantasie van het jongetje dat het boek zo leuk maakt.

Je schrijft:
"Als dat kind beweerde dat een schaap 12 poten had, moest je daar niet tegen in gaan en zeggen dat het er maar vier waren. En als je knutselmateriaal gaf om een rups te maken, mochten dat niet alleen rondjes zijn, zoals ze gewend zijn, maar ook driehoekjes, vierkantjes enz..."

Ik denk dat een kind er al gauw genoeg achter komt dat een schaap 4 poten heeft en een rups niet uit vierkantjes bestaat. Als ze op latere/oudere leeftijd dat nog vol overtuiging roepen, dus op ene leeftijd waarop ze het zeker kunnen weten, is het wat anders, maar laat een jong kind lekker fantaseren en dingen roepen, wat maakt het uit, dat komt vanzelf wel goed.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2022, 12:38

Het ging al niet meer om dit boek hè, ik meldde het meer omdat ik die opmerking opgevangen had, en ik daar aan dacht toen ik jouw verslag las.
Maar degene die tegen die peuterjuf zei dat het vrijer moest, heeft dus jouw instemming...


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten