Mischa Damjan - De clown zei nee 4+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Mischa Damjan - De clown zei nee 4+

Berichtdoor Dettie » 07 Nov 2021, 17:53


Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mischa Damjan - De clown zei nee 4+

Berichtdoor Marjo » 07 Nov 2021, 19:20

Welke cover vind je de leukste?
Je zegt dat het een tijdloos verhaal is, nou dat geloof ik direct met deze steeds nieuwe uitgaven!
Toch lijkt het me zoals je het beschrijft niet echt een boek voor zulke jonge kinderen?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mischa Damjan - De clown zei nee 4+

Berichtdoor Marjo » 24 Jan 2022, 15:14

Of kinderen de boodschap zullen begrijpen? Maar er zal bij een boek als dit iemand bij zijn die er dan over kan praten. Heel mooi getekend, dit is en blijft een prachtig boek. Voorlezen dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mischa Damjan - De clown zei nee 4+

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2022, 15:22

Of ze de boodschap zullen begrijpen weet ik ook niet. Het verhaal is een klein beetje ouderwets vind ik. Maar ja het is wel een mooie boodschap.
En Torben Kuhlmann is fantastisch. Hij heeft ook prachtige boeken getekend over pioniers zoals Neil Armstrong enz.

Toch wel mooi dat de schrijver als eerste inzag dat kinderboeken ook echt voor kinderen geschreven moesten zijn!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mischa Damjan - De clown zei nee 4+

Berichtdoor Marjo » 24 Jan 2022, 15:25

Ik las dat natuurlijk in jouw verslag, maar ik vind dat toch wel vreemd. Is het niet logisch dat een kinderboek voor kinderen geschreven wordt? Hoezo is hij de eerste?
Over ouderwets gesproken. Een juf was in de bieb aan het snuffelen voor een goed voorleesboek. Ze heeft geconstateerd dat de boeken die zij zelf leuk vindt toch vaak in een wat ouderwetse, archaïsche stijl geschreven zijn. Prima voor groep 7/8, maar niet voor 5/6.
Dat zet je toch even aan het denken.
Ze heeft overigens Het Pungelhuis meegenomen...en liet weten dat het prima was, al werd er wel in gevloekt...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mischa Damjan - De clown zei nee 4+

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2022, 15:37

Vroeger was een verhaal niet gericht op een kind, niet in kindertaal. Kinderen kregen bijvoorbeeld lessen uit boeken voor volwassenen, niet specifiek voor kinderen en leesboeken waren ook voor volwassenen. Dit boek was het eerste echt kinderboek.

Ik kan me wel wat voorstellen bij die juf en de archaïsche taal. Dat vind ik zelf ook prettiger om te lezen. Ik vind echt in hedendaagse taal geschreven verhalen, vaak té vlak, makkelijk. En ik ben het natuurlijk niet gewend. Net of ik een beetje dialect lees waarvan ik niet alle woorden begrijp, denk ik.


Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten