Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Marjo » 02 Aug 2021, 12:46

Natuurlijk is dit belangrijk! Maar boeken alleen is niet genoeg. Er moet les over gegeven worden. Via de moderne media vooral, dat is nu eenmaal de insteek van de jeugd tegenwoordig. Vooral jongens zouden het moeten lezen en zien, en heel vroeg beginnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2021, 13:51

Ja daarom zeg ik op het eind ook dat deze boeken eigenlijk op alle scholen aanwezig moeten zijn. Dan kunnen ze de verhalen bespreken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Marjo » 02 Aug 2021, 19:07

Optimistisch blijven...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2021, 11:06

Altijd!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Renate » 09 Aug 2021, 17:39

Pas op met het toekennen van de Nobelprijs voor de vrede. Je weet maar nooit hoe iemand zich ontwikkelt en wat voor standpunten hij of zij later inneemt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2021, 23:12

Nou ik denk dat je bij Malala niet de kans loopt dat ze met een ushi onderwijzers neer gaat maaien.

Dit zijn boeken voor kinderen over heel krachtige en prachtige vrouwen. Het is een erg mooie serie. Laten we dat niet in het negatieve gaan trekken.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Renate » 10 Aug 2021, 08:10

Ze hoeft geen onderwijzers neer te maaien, maar ze kan zich misschien wel tot een leider ontwikkelen met minder begrip voor andere minderheden. Of later een oorlog beginnen tegen een andere bevolkingsgroep. De voorbeelden zijn er. Denk aan Aung San Suu Kyi, die toch maar weinig deed voor de vervolgde islamitische minderheidsgroep in haar land en het leger verdedigde, en Abiy Ahmed, die momenteel een bloedige oorlog in eigen land voert.

En ja, natuurlijk is het belangrijk om sterke vrouwen onder de aandacht te brengen. Ik heb alleen een probleem met het toekennen van de Nobelprijs voor de vrede aan mensen die nog een kans lopen om dingen te gaan doen die niet passen bij iemand die deze prijs gewonnen heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Dettie » 10 Aug 2021, 10:41

Ik kan hier niet zo goed tegen Renate. Zo wordt iets wat goed is, neergehaald. Zo kan je overal wel wat bij bedenken. Ik vind dat heel akelig.
Je uit door deze opmerking een twijfel aan alle jonge mensen die enorm goed werk doen. Greta Thunberg, Malala etc. Ze hebben lef, durven hun mond open te trekken en stellen vragen die er toe doen. Zij doen dingen die veranderingen teweeg brengen. Er IS nu onderwijs voor meisjes in Pakistan. Er is nu enorme aandacht voor het milieu o.a. dankzij Greta. Ik durf dat niet, jij wel? Deze kinderen hebben het lef om dingen aan te pakken.

Deze kinderboeken zijn juist zo enorm positief! Deze kinderboeken zijn er om kinderen te laten zien wat voor geweldige vrouwen er waren en wat vrouwen kunnen bereiken. Ze dienen als voorbeeld dat je evengoed dingen kunt bereiken ook al kom je uit een arm milieu of een omgeving waarin onderwijs niet vanzelfsprekend is. Ze geven hoop en mogelijk moed aan kinderen die het moeilijk hebben met hun situatie.

Je haalt er nu dingen bij die al die positiviteit teniet doen. Ja er zijn uitzonderingen zoals altijd, maar er zijn zoveel nobelprijzen voor de vrede gegeven, aan oud en jong, dat zijn mensen die allemaal kunnen veranderen, zoals iedereen kan veranderen, jij en ik ook.
Maar die prijsuitreikingen zijn wèl enorm terecht en wèl gegeven aan mensen die veel hebben bijgedragen aan vrede. En die mensen vormen de meerderheid! Als je elke keer de nadruk op negatieve aspecten legt dan doe je steeds al het positieve teniet.


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Renate » 10 Aug 2021, 15:39

Natuurlijk kun je zeggen dat de mensen die ik noem uitzonderingen zijn. Maar het neemt niet weg dat een dergelijke prijs voor iemand wier leven nog moet beginnen wel een heel grote gok is. Mensen zijn geen heiligen. En laten we ook kijken naar het feit dat iemand als Greta Thunberg toch in zeer bevoorrechtte omstandigheden is opgegroeid. Dan is het ook wat gemakkelijker om actie te voeren voor het milieu. Als je voor je inkomen afhankelijk ben van vervuilende industrie of economische groei, dan liggen de zaken toch wel iets lastiger. Malala komt uiteindelijk ook niet uit een superarm milieu. Haar ouders stonden achter haar. Maar hoe is het voor de meisjes in Afghanistan die streng religieuze ouders hebben? Schieten die iets op met het voorbeeld van Malala? Malala kon met haar ouders wel naar het westen vluchten, iets wat voor de meeste Malala's geen optie is.
De zaken zijn niet zwart-wit en dat wil ik maar gezegd hebben. Malala is geen heilige en Greta evenmin. Je kunt Greta ook drammerig noemen, iets waarmee de wereld uiteindelijk ook niets op schiet. Uiteindelijk zijn we meer gebaat bij mensen die voor oplossingen zorgen, dan bij mensen die vooral roepen wat we allemaal verkeerd doen. Ik denk dat er weinig mensen te porren zijn voor een soort milieu-dictatuur. We zijn allemaal tegen klimaatverandering, maar willen we voortaan met een zeilboot gaan reizen? Mensen willen echt niet terug naar de tijd waarin reizen en andere zaken alleen maar weggelegd zijn voor een kleine elite. Als je mensen mee wilt krijgen, moet je toch een aantrekkelijk perspectief bieden.

Ik ben helaas niet van de 'De meeste mensen deugen' school.

Dat heeft niets met negatief zijn te maken, maar gewoon met realistisch zijn. Utopieën zijn uiteindelijk altijd dictaturen geworden, ondanks dat ze misschien met goede bedoelingen begonnen zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2021, 08:07

We hebben hier een BOEKENsite Renate en in dit geval gaat het over kinderboekenserie.
In deze kinderboekenserie laten ze krachtige vrouwen zien die ondanks veel tegenwerking toch door hebben gezet en belangrijke veranderingen teweeg hebben gebracht.
Dáár gaat het om!

De serie toont aan kinderen dat ongeacht wat er ook gebeurt je toch iets kunt bereiken, in het klein of in het groot, arm of rijk, zwart of wit.
Aan Rosa Parks is overigens ook een deel gewijd. Dat is geen rijke witte vrouw te noemen.

Malala is ook een van deze krachtige vrouwen. Wat maakt het uit dat zij uit een familie komt die niet heel arm was.
Ze is wel neergeschoten omdat ze strijdde voor onderwijs voor meisjes en vrouwen. Ze had ook braaf thuis kunnen gaan zitten, ze hoefde het niet te doen! Zij stelt zich kwetsbaar op en weet dat het gevaarlijk is wat ze doet. Ze loopt nu nog elke dag gevaar. En dáár is dit boek aan gewijd, aan een krachtige vrouw, we hebben het hier op deze site dus over BOEKEN en niet over wel een Nobelprijs voor de vrede.

En ja ze kreeg de Nobelprijs voor de vrede. Wat goed voor te stellen is als je haar hoort praten. Haar houding is enorm vredelievend, zonder rancune, ze vecht voor de vrouwen. Ze vecht niet met wapens maar met wilskracht en woorden.

Dat arm of rijk zijn heeft er ook niets mee te maken. Want juist doordat ze eventueel meer geld hebben kunnen ze kiezen. Ze hóeven zich niet in te zetten voor veranderingen maar doen het wel. En zijn daardoor een voorbeeld voor veel mensen. En daar draaien deze boeken om.

Als jij al bij voorbaat roept dat jonge mensen geen nobelprijs voor de vrede moeten krijgen, want dat is wat je feitelijk zegt, dan heb je een groot vooroordeel waarvan je niet weet of dat waar is en of dat uitkomt. Ik vind dat kwalijk. (Jonge priesters moeten dan ook maar niet ingewijd worden want dat zijn toch mogelijke pedofielen enz.)
Bovendien heeft de leeftijd van Malala en haar Nobelprijs verder niets met het boek te maken. Dat boek draait om haar strijd voor meisjes/vrouwen en hun recht op onderwijs.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2021, 10:32

Dit boek is momenteel wel héél actueel! Misschien goed om nu op scholen te bespreken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Marjo » 20 Aug 2021, 11:34

Eh, het is vakantie...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2021, 11:39

In regio Noord is het vandaag afgelopen met de schoolvakantie... :-)

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Marjo » 20 Aug 2021, 11:42

Het is aan jou om een school dit aan te bieden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2021, 11:48

Nee hoor, deze serie blijft in mijn huis, op het koesterboekenplankje. Ik vind ze zo prachtig.
Maar roepen dat scholen dit moeten aanschaffen is nooit weg haha

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Maria Isabel Sánchez Vegara & Manal Mirza - Malala Yousafzai 6+

Berichtdoor Marjo » 20 Aug 2021, 11:49

Ook mooi natuurlijk. Dan hoop ik maar dat dit ook door de juiste personen gelezen wordt!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten