Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2021, 13:12


Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2021, 13:15

Zinnen en overgangen in de vertaling verdwenen? Dat mag toch niet zomaar?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2021, 13:35

Ja bij één zin is echt een misser. Die zin moet erbij. Maar de rest is ook nogal hakkelig.
Nu gebeurt het wel vaker dat teksten van kinderboeken aangepast worden om het lekkerder te laten lopen, dat is meestal niet erg maar nu wel.
Het is me wel vaker opgevallen dat Edward van de Vendel kinderboeken voor heel jonge kinderen niet zo mooi vertaalt.
De andere boeken juist weer wel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2021, 14:01

Foei Edward!

EdwardvandeVendel
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 Aug 2021, 12:11

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor EdwardvandeVendel » 17 Aug 2021, 12:18

Beste Dettie,

dank je wel voor het aandacht besteden aan Jacqueline Woodsons De dag dat jij begint. Ik las wat je over de vertaling zei, en uiteraard mogen er geen zinnen weggelaten worden. Ik neem aan dat je het hebt over het zinnetje 'There will be times when the words don't come', bovenaan de pagina die naast de tekening staat met de kinderen die de trofeeën van hun vakanties omhooghouden.
Die zin had ik natuurlijk wel vertaald ('Soms zullen de woorden niet komen.') - maar is blijkbaar bij het vormgeven of drukken verdwenen. Ik heb de uitgeefster op de hoogte gesteld, hopelijk komt er een herdruk en kan het hersteld worden.

groet,
Edward van de Vendel

LiesbethElseviers
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 Aug 2021, 08:51

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor LiesbethElseviers » 18 Aug 2021, 08:54

Beste Dettie,

Heel erg bedankt dat je ‘De dag dat jij begint’ zo aandachtig gelezen hebt. En zoals Edward ook aangeeft, heb je helemaal gelijk wat die weggevallen zin betreft. Die zin zou er echt wel moeten staan, en die zin hééft er ook gestaan, in de eerste versie. Maar meestal staat de tekst in een eerste versie niet helemaal zoals je het wilt, dus dan vraag je de vormgever de tekst anders te schikken. En zo loopt er dus af en toe iets mis. Tijdens het corrigeren van de tekstschikking is die zin weggevallen. Ik had dat moeten zien, maar ik heb het niet gezien. Daar zijn geen excuses voor en dat is helemaal mijn verantwoordelijkheid. Het is dus niet Edwards schuld.
Ik wil graag ook nog even kwijt dat ik Edwards vertaling heel mooi vind, en dat Edwards tekst mij net zo weet te raken als de oorspronkelijke tekst van Jacqueline Woodson.


Groetjes,
Liesbeth Elseviers, uitgever bij Baeckens Books

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2021, 13:07

Beste Liesbeth en Edward,

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik ben er een beetje overdonderd door.
Voor alle zekerheid There will be times when words don't come Dat is de zin waar het om draait. De zin die ontbreekt.

Het is het verhaal over het meisje dat thuis was gebleven in de vakantie en niets wist/durfde te zeggen daarover omdat iedereen naar het buitenland was geweest of spannende dingen gedaan had en zij niet. En daar is de zin belangrijk bij.

Dat verhaal heeft in mijn ogen ook nog een andere vertaling/correctie die vervreemdend werkt.
In het Engels loopt het verhaal namelijk door op de volgende pagina met de woorden 'And as you stand in front of that room'
maar dat wordt vertaald in 'Soms sta je voor de klas'.
Het woordje 'soms' is steeds gebruikt als vertaling voor There will be times, maar dat is in dit bovenstaande geval niet van toepassing.

Best eng om kritiek te hebben als je zelf geen vertaler bent.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Marjo » 04 Okt 2021, 20:08

Een deel van jouw aanmerkingen is te ondervangen door het boek ook voor te lezen als verhalen, Dan stoort het niet.
En in de praktijk zal dat wel gebeuren denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2021, 09:44

Ja dat zou je kunnen doen,als verhalen voorlezen.
Maar dat worden dan wel heel korte verhalen. Het boek zelf is al niet dik.
Op zich is het natuurlijk een prima boek dat een uitstekend onderwerp heeft, ook goed om op school in een groep te bespreken.
Maar ik zou een slechte recensent zijn als ik dingen onvermeld laat die niet zo goed zijn, zoals het weglaten/niet afdrukken van een zin.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2021, 12:41

Nee natuurlijk moet je dat melden.
Maar ik probeer er een positieve draai aan te geven, die dit boek zeker ook verdient. En juist het feit dat die verhaaltjes dan kort zijn maken ze heel geschikt voor in de kleuterklas.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2021, 13:18

Ik ben verder ook heel positief toch over het boek? Alleen over de vertaling wat minder. Maar voor de rest is het een prima boek.
En niet altijd hoeft alles alleen maar positief te zijn, je wordt dan ook wel wat ongeloofwaardig.
Maar ik vind dit dus een heel fijn boek, en bovendien een heel goed onderwerp. Ze zeggen spreken is zilver, zwijgen is goud maar vaak is juist spreken goud en dat laat dit boek goed zien.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2021, 18:18

Zo is dat!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten