Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+)

Berichtdoor Dettie » 22 Dec 2005, 16:04

Koning van Katoren

Stach, 18 jaar oud, wil koning worden van het land waarin hij woont. Zijn land is na het overlijden van de vorige koning onder het bewind van een aantal stijve en compromisloze ministers gekomen, die zich weinig bezig hebben gehouden met de problemen waar de burgers mee kampen.
Wanneer deze ministers beseffen dat het Stach ernst is, moet hij een aantal proeven afleggen die onoplosbaar lijken. Zo moet Stach de granaatappelboom omhakken in Wapenfelt, en de draak van Smook onschadelijk maken. De ministers bedenken zelfs een extra proef waarbij Stach van de kerktoren moet springen, wanneer ze in de krant lezen dat hij die opdracht in ieder geval zou weigeren. Stach is dan inmiddels na een aantal opdrachten zo geliefd geworden, dat de inwoners van de hoofdstad allemaal hun kussens onder de kerktoren neergooien - de berg wordt zo hoog dat Stach zonder gevaar kan springen, en hij is des te vastbeslotener ook de andere opdrachten te vervullen.

Het enige dat ik op te merken heb bij dit boek is dat er zoveel achtergrond in verwerkt wodt die voor de jeugd (zeker die van nu, het boek dateert van 1971) niet te doorzien valt. Wat weten zij nu van politiek? Het maakt het boek leesbaarder voor volwassenen, maar dan rijst de vraag of Terlouw daarop uit is? Of kan hij niet echt zijn eigen volwassenheid van zich af zetten en in de huid van een kind kruipen?

ISBN 9060690885 Gebonden Verschenen: oktober 1997 Met illustraties van Dirk van der Maat Uitgeverij Lemniscaat
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Aug 2007, 20:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Wolvin
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 Jan 2006, 17:31
Locatie: Kortrijk
Contact:

Berichtdoor Wolvin » 24 Jan 2006, 18:03

Dit boek heb ik héél lang geleden gelezen, maar het blijft me nog altijd bij... Ik weet dat het lang niet makkelijk was (maar dat zorgde ervoor dat ik me heel trots voelde als kleine uk toen ik het uit had :mrgreen: ) en heel echt prachtig *smelt*. Ik zou t eigenlijk nog ns moeten lezen en kijken of ik er nog het zelfde over denk, maar ik ben bang dat de magie dan verloren is...
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Jan 2006, 19:06

Als je een boek de tweede keer lees, is het toch weer anders.
maar je gaat ook op meer dingen letten, en dat vind ik een pluspunt.

Ik moet dit boek trouwens nog altijd lezen.

Groetjes. Tiba.

P.S. Grappig, Bernadet, ik zie nu dat het item 'de koning van Kartoren heet. Kun je dat nog veranderen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2006, 19:10

Ik heb het veranderd Tiba.

Bernadet

Wolvin
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 Jan 2006, 17:31
Locatie: Kortrijk
Contact:

Berichtdoor Wolvin » 25 Jan 2006, 08:47

tiba schreef:Als je een boek de tweede keer lees, is het toch weer anders.
maar je gaat ook op meer dingen letten, en dat vind ik een pluspunt.

Ik moet dit boek trouwens nog altijd lezen.

Groetjes. Tiba.

P.S. Grappig, Bernadet, ik zie nu dat het item 'de koning van Kartoren heet. Kun je dat nog veranderen?

Ja ik dacht ook al is het zo lang geleden dat ik de titel niet meer goed weet :mrgreen: Ik zal zien of ik het tegenkom bij mn volgende bezoekje...
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

picasso
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:34
Locatie: Belgie

Spannend

Berichtdoor picasso » 22 Apr 2006, 08:52

Het is echt een spannend boek,toen ik het las zat ik op het puntje van
mijn stoel. :P :P :P
I love lezen!!!

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 25 Apr 2006, 09:23

Vind dit een fantastisch boek!!
Heb dit boek meerdere keren gelezen
Ook heb ik al zijn titels in mijn boekenkast
De kloof is ook zo mooi!!!!!!

piedie555
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 Apr 2006, 21:41

Berichtdoor piedie555 » 25 Apr 2006, 09:25

ps vooral dat ie van die toren moet springen
en al die mensen komen met hun kussens, omdat ze vinden dat ie koning moet worden
prachtig!!vind ik echt aandoenlijk!!

Mathilde
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 Apr 2006, 18:34
Locatie: ergens in Waarschoot

Koning van Katoren

Berichtdoor Mathilde » 26 Apr 2006, 19:42

Toen ik nog niet kon lezen of schrijven heeft mijn vader mij dat verhaal vertelt niet voorgelezen maar zo'n beetje met zijn eigen woorden vertelt en ik vond het erg spannend. Toen ik dan kon lezen ben ik dan tot de ontdekking gekomen dat mijn vader dat verhaal uit een boek had "genomen"....En ik vind het wel een leuk boek. Het is zo een leuk sprookje met een diepere betekenis, en je bent ook zo benieuwd hoe hij het probleem zal oplossen.

Mathilde
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 Apr 2006, 18:34
Locatie: ergens in Waarschoot

Nog een mooi boek

Berichtdoor Mathilde » 26 Apr 2006, 19:45

Want ook een mooi boek is van Jan Terlouw is oorlogswinter. Dat heb k toch erg graag gelezen. Er zit spanning in en zo. Echt de moeite.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2006, 20:34

Ja Oorlogswinter staat nog steeds op mijn verlanglijstje Mathilde.
Dat wil ik heel graag eens lezen.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+)

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2016, 16:05

Bijzonder, ik heb het boek hier liggen. Het is opnieuw uitgegeven in een heel mooie serie boeken van Jan Terlouw.
Zowel mijn buurvrouw als een vriendin zeiden, oh dat is zo'n mooi boek. Moet het maar gauw gaan lezen. Wonderlijk genoeg heb ik het nooit gelezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+)

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2016, 18:49

Je hebt het nu over oorlogswinter begrijp ik? Dat is echt een heel mooi verhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+)

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2016, 08:41

Nee over Koning van Katoren. Oorlogswinter ken ik wel, inderdaad een prachtig verhaal.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+)

Berichtdoor Marjo » 11 Apr 2016, 09:29

Maar van wie is dat het verslag waar dit item mee begint?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+)

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2016, 10:32

Ha ik snap je verwarring nu.
Dat is een oud verslag van iemand anders, geen idee meer wie dat ooit gestuurd heeft. Ik heb dat 11 jaar geleden kennelijk geplaatst op de site en later hier gezet, omdat de site zo traag werd en vergeten de naam erbij te zetten vermoed ik.
(Later is de thrillersite gemaakt zodat de trage werking opgeheven werd)


Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+)

Berichtdoor Marjo » 01 Dec 2022, 19:44

Een oudje uit 1971. Met inderdaad vele heruitgaven, waaronder het boek dat de eerste melder hier gelezen heeft.
Ik heb het eerder gelezen maar dat is zo lang geleden, dus een herhaling. En het boeide nog steeds.
Het verhaal gaat over zeven opdrachten die de 17-jarige Stach moet vervullen om de nieuwe koning van het fictieve land Katoren te worden.

De ministers met hun leuke namen (de Seer, minister van Ernst; Regtoe, minister van Eerlijkheid; Walsen, minister van Regelmaat en Orde; Broeder, minister van Deugd; Pardoes, minister van IJver; en Zuiver, Minister van Reinheid) bedenken zeer moeilijke opdrachten voor de jongen, Want eigenlijk vinden zij het wel best zo, ze hoeven geen nieuwe koning. En zeker net zo'n brutale snotaap!

Maar die brutale aap is erg slim, en weet de opdrachten tot een goed einde te brengen. Al ver voor zijn tijd doet hij aan omdenken...
En wat opvalt: de leeftijdsindicatie is van 12 jaar naar 10 jaar gegaan...


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten