Lana Katsaros & Alison Oliver - Little yoga

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Lana Katsaros & Alison Oliver - Little yoga

Bericht door Dettie »

Little yoga bestaat uit een kaartenbox met daarbij een boekje waarin flows staan. Flows? Wat zijn dat? Dat zijn een serie houdingen/oefeningen die je kunt doen om een bepaalde situatie te hanteren of op te heffen.

Lees verder http://www.leestafel.info/lana-katsaros

Dettie
Marjo

Re: Lana Katsaros & Alison Oliver - Little yoga

Bericht door Marjo »

Ha ha, ik zit - heel toevallig, want het was niet de bedoeling - op 'flowmotion'...
Er is niets zweverigs aan, maar dat ligt waarschijnlijk aan de leraar. Ik zal dat wat jij zegt, Dettie, niet doen: 'zie ik mezelf deze oefeningen ook wel doen, naargelang de situatie kan ik dan een flow eruit pikken en even genieten van het moment voor jezelf...'
Bij voorbaat mijn excuses, maar juist als je dit soort dingen zegt maakt dat de yoga zweverig. Een moment voor jezelf, nou ja, dat is sport natuurlijk wel, maar 'mijn' les is daarop gericht: op sport, op bewegen in overeenstemming met wat je kan (geen kleermakerszit voor mij). Na afloop heb je het gevoel dat je alle spieren gerekt en gestrekt hebt.
Ik geloof niet in oefeningen voor een bepaalde situatie. Ontspannen door inspannen, dat wel. En dat kan dan ook met dit boek denk ik.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik verwachtte dit 'commentaar' al. Dat hoor ik wel vaker en dat is vooral omdat iemand eigenlijk niet weet wat yoga (of mediteren) is. Er is inderdaad niets zweverigs aan. Mensen die het niet kennen dénken dat het zweverig maar dat is het dus niet.

Het is gewoon dat als je bijvoorbeeld heel zenuwachtig voor iets bent dat je dan door middel van een paar oefeningen weer rustig wordt.
De een gaat bijvoorbeeld hardlopen de ander doet een paar yogaoefeningen. Zo simpel is het. Je kunt ook yoga doen om soepel te blijven, het gaat heel rustig, geen zware oefeningen, maar het effect is hetzelfde. Het lijkt een vorm van sport alleen gaat alles lekker kalm aan en let je op je ademhaling als je de oefeningen doet. Echt niets zweverigs aan.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Het lijkt een vorm van sport? Dat is het hoor! Alleen zweet je er niet van.
En nee, het is in feite niet zweverig, maar mensen maken dat er wel van door zoals Renate als voorbeeld geeft de adem tot in je tenen te voelen. Ander taalgebruik, realistisch blijven - zeggen wat je echt doet: deze of die spieren aanspannen en weer ontspannen - en je doet gewoon oefeningen.
Zo gauw je dan gaat zèggen dat je daar 'baat' bij hebt, op de manier waarop mensen vaak over yoga praten, dan heb je een heel ander soort yoga.
Jij heb het over mediteren, dat is iets heel anders dan wat ik doe.
Er zijn namelijk heel veel soorten en er is dus ook de mogelijkheid om gewoon recht toe recht aan je spieren te laten bewegen. Doe je bij hardlopen of fietsen ook. Word je daar rustig van is dat meegenomen, maar daar hoeft het niet om te gaan.
Ik zelf word niet rustig door oefeningen te doen als ik nerveus ben voor iets. Daar heb ik muziek voor. Maar dat neemt niet weg dat een uur lang alle spieren in de lijf te laten werken heel lekker is. Het heeft alleen niets met mediteren, ontspannen of zoiets te maken.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee, ik noemde mediteren alleen omdat daar ook (voor)oordelen over zijn terwijl mensen vaak niet eens weten wat het inhoud. Daar kan ik me wel eens aan ergeren.
Yoga is inderdaad je lichaam gebruiken en er zijn inderdaad een enorme hoeveelheid vormen van yoga.
Kundalini yoga is een vrij pittige vorm bijvootbeeld.

De adem tot in je tenen voelen is ook niet zweverig. Als mensen bijvoorbeeld zeggen haal eens even diep adem zodat je buik ook goed naar voren komt doe je in feite hetzelfde. Alleen wordt dat dan nog wel geaccepteerd. Maar diep ademhalen en dat tot in je tenen voelen is ineens zweverig. Het is gewoon anders denken. Je wordt je gewoon bewuster van je lijf met al zijn functies. Meer is het niet.

Ik word trouwens rustig van hard gaan poetsen of in de tuin werken, het liefst met vrij hard muziek aan en dan keihard meezingen (niet in de tuin natuurlijk :D ) maar ook van begeleide meditatie (je luistert naar iemand die zegt wat je moet doen)

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

We zijn allemaal verschillend. Iemand die zegt wat ik moet doen, ok, als je ergens heen gaat om precies dat te doen: luisteren naar iemand en doen wat hij zegt. Maar wat jij zegt over begeleide meditatie, dat werkt bij mij niet, dan zou ik ook daarvoor ergens heen moeten gaan. (= geen afleiding en ervoor betalen) Thuis is te veel afleiding. Dat ontspannen van je tenen tot je kruin, dat werkt inderdaad prima, maar daar heb ik geen hulp bij nodig. Kan me voorstellen dat het voor anderen wel het geval is, maar als je dan niet echt gemotiveerd bent - wat een les elders volgen wel is!- lukt dat niet.
Ik ben blij dat mijn leraar gewoon aanwijzingen geeft wat je moet doen - voet naar voren, heupbreedte aanhouden, draaien naar links, dat soort - want anders was ik na de eerste les niet teruggegaan! Ik word - tja, sorry - kriegel, van dat 'adem voelen gaan', of in je zelf keren, of wat ze dan ook zeggen.
Dan ben ik ook te nuchter. Ik heb ooit een workshop gedaan, mindfulness, ik heb vreselijk gelachen, en dat is ook bevrijdend, maar de leidster vond het niet leuk.
Ik bedoel maar dat de uitwerking hetzelfde is, maar dat je het anders kunt aanpakken.
Deze man blijft nuchter, zegt alles letterlijk, zegt niets van wat ik toch zweverigheid noem. Ik hoop dus dat dit boek dat ook niet doet, dat is toch helemaal niet aan kinderen besteed?
De oefeningen doen, prima, en als je daar iets bij voelt prima. Maar het bewegen an sich is al prima.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik luister thuis met mijn oordoppen in of gewoon met geluid aan naar bandjes op internet. Dat kan nu ook omdat ik alleen woon en geen afleiding heb. Vroeger lukte dat ook niet. Dan had ik ook ergens naartoe gemoeten.
Op die bandjes krijg je ook te horen wat je moet doen. Eigenlijk wat jij zegt. Dat 'adem voelen gaan' is eigenlijk meer om je hoofd bij dat deel van je lichaam te houden waar je mee bezig bent. Dus als je bijvoorbeeld een oefening voor je benen doet (spieren aanspannen of zoiets) dan kun je denken dat je bij een inademing helemaal doorademt naar je benen waardoor je niet zo snel afdwaalt met je gedachten 'ik moet de was nog doen, boodschappen halen etc. Er is echt niets zweverigs aan, maar ik kan dat denkelijk toch niet overbrengen tenzij je het zelf doet. Het is net zo nuchter als wat jij doet.

Dit boekje en vooral de kaarten zijn meestal gewoon lichaamsoefeningen en soms ademhalingsoefeningen. Heel concreet.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Gelukkig maar! Want zoals ik zei: er is niets mis met de oefeningen op zich.
Ha ha, in die les krijg je de tijd niet om af te dwalen met je gedachten: je moet al die aanwijzingen volgen en je wil toch alles goed doen...en zelfs als je even een poosje een houding vasthoudt, concentreer je je op dat aanspannen.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja leuk hoor om te doen. En dan merken dat het toch steeds een stukje beter gaat...

Dettie
Plaats reactie