Anneke Scholtens: Fritzi en de oplichter (9+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Anneke Scholtens: Fritzi en de oplichter (9+)

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2005, 14:59

Dit lijkt me voor kinderen vanaf een jaar of negen een heel leuk boekje!
Het is een detective.

Fritzi en de oplichter

Fritzi is inspecteur van politie. Op een dag komen er een aantal vrouwen bij haar klagen dat ze opgelicht zijn: een héél aardige man was het, en zo hebben ze zich laten overhalen om een potje crême te kopen, dat al hun rimpels zou laten verdwijnen, of al hun pukkels, of waar ze maar last van hadden. Maar in plaats daarvan hebben de vrouwen nu flinke uitslag met bulten, en jeuk..
Als Fritzi dat thuis vertelt denkt Frieda ineens aan dat leuke winkeltje: die verkoopt ook zulke potjes, maar dan zit er thee in toch? Ze gaat kijken, en vindt een van de verkopers maar aan verdacht persoon. Hij wordt boos als ze naar de potjes vraagt.
Hierna worden er geen potjes meer aangeboden, maar wel komen er op het bureau mensen klagen dat een schoorsteenveger hen bestolen heeft... Dan komt bij Fritzi zelf een verkoper aan de deur: een héél aardige student, met zelfgemaakte schilderijen. Maar Frieda laat zich niet foppen....

Leuk verhaal, om zelf te lezen maar ook om voor te lezen. Het spreekt kinderen wel aan dat de moeder zo dom is, terwijl Frieda alles doorziet. En het zijn korte duidelijke zinnen, zonder poespas, geen 'vervelende' uitweidingen.
Leesniveau: AVI 6-7 Leeftijd: vanaf 9 jaar

ISBN 9027679096 Gebonden, 53 pagina's Met illustraties van Juliette de Wit Verschenen: april 2005 Zwijsen Uitgeverij

© Marjo

Voor meer informatie over Anneke Scholtens, klik http://www.annekescholtens.nl/

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2005, 11:39

Anneke Scholtens heeft een heleboel Fritzi boeken geschreven.
De hele serie is voor kinderen van 10 jaar en ouder, die moeite hebben met lezen. Het lijken me erg leuke verhalen.

http://www.annekescholtens.nl/fritziserie.html

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2005, 13:47

Het heeft precies wat een kind leuk vindt volgens mij!
Ik zal dit toch eens onthouden voor als er weer een nieuw budget is op school.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”