Stefaan Opdebeeck - De Vloed (16+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Stefaan Opdebeeck - De Vloed (16+)

Berichtdoor elviratoverspin » 07 Aug 2005, 20:27

Een boek dat ik vrij jong heb gelezen, maar dat ik onlangs bij mijn vriend zag liggen, en ik kon het moeilijk laten liggen.

Het boek speelt zich af in het jaar 2007 (over twee jaar dus, destijds was dat science fiction, nu is dat héél dichtbij). Een groep onaangepaste jongeren in een gesloten instelling keert zich af van de wereld in een poging de naderende wereldrampen te overleven. Ze nodigen één journaliste uit om na een verblijf bij hen verslag te doen aan de wereld.

Het loopt echter anders. De journaliste raakt tegen wil en dank steeds dichter betrokken, in de buitenwereld gaat het er steeds slechter aan toe: Moeder Aarde komt in opstand en de wereldleiders gaan met elkaar in de clinch. Een nucleaire, biologische en chemische ramp valt niet uit te sluiten.

De Vloedlingen, want zo noemen de jongeren zich, hebben zich fel georganiseerd. En ook al klinkt het ergens een beetje idealistisch, toch kan je als lezer niet anders dan onder de indruk raken van hun creativiteit en overlevingsdrang. Uiteindelijk moeten echter ook zij zware verliezen lijden...

Al vind ik persoonlijk dat het boek hier en daar wat "stokt", er zitten een paar momenten in waarop je het als lezer even moeilijk krijgt om de aandacht er nog bij te houden, hier en daar ook een aantal voorspelbare dingen, zoals het verraad van Ieder, toch heb ik het opnieuw helemaal uitgelezen.

Het is overigens ook een striemende aanklacht tegen de manier waarop wij met Moeder Aarde en met haar bewoners omgaan, zowel met de fauna en flora als met onze medemensen...

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 08 Aug 2005, 00:53

Stefaan Opdebeeck. Ik heb nog nooit van de schrijver gehoord, Elvira.
Lijkt me een erg interessant thema. Zowel het SF aspect als de thematiek van de verloedering van milieu/mens spreken me aan.
Alweer een boek dat genoteerd is, nu nog wat meer tijd (zucht!).

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Aug 2005, 10:24

Dat thema heeft het boek van Eric Pijnaken ook in zich, misschien wil je dat boek lezen, Tiba?


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten